Harley-Davidson Project Livewire

Seurauksena oli voimakkaita reaktioita, kun Harley-Davidson ilmoitti kehittävänsä sähkökäyttöistä moottoripyörää. Kontrasti legendaarisen merkin perinteisiin malleihin ei olisi voinut olla suurempi. On ilmeistä, että Harley-Davidson tavoittelee tätä nykyä uusia asiakasryhmiä, ja näiden joukossa ehkä etunenässä nuorta sukupolvea.
Project LiveWiressa halutaan selvittää, mitä asiakkaat todella haluavat, joten oletettavasti menee vielä muutama vuosi, ennen kuin H-D pääsee lanseeraamaan valmiin sähköpyörän. Yrityksen johtaja Matt Levatich on nimennyt valmistumisajankohdaksi vuoden 2020. Tähän saakka LiveWiresta on valmistunut vain 40 käsinrakennettua prototyyppiyksilöä, jollaista Bike pääsi testaamaan elokuussa Amsterdamissa. Vaikka tuotantomallin speksit tulevat luultavasti poikkeamaan tämänhetkisestä, on jännittävää kokeilla, mihin LiveWire tässä vaiheessa pystyy.  
käynnistysvaihe poikkeaa perinteisestä moottoripyörästä. Starttinappulan painamisen myötä digitaalinen kosketusnäyttö herää henkiin. Näyttö kertoo, kuinka paljon akussa on jäljellä virtaa, ja lisäksi ajoon voi valita ajoasetukseksi joko toimintasädepainotteisen Range Riden tai Power Riden, jonka ykkösprioriteetti on huipputeho. Jälkimmäisen voi unohtaa, jos edessä on pitkä kotimatka.
Range Ride -asetuksen ilmoitettu toimintasäde on  85 ­kilometriä, mutta todellisuudessa kantama on lyhyempi. Tyhjän akun lataaminen vie 3,5 tuntia.
Koeajossa valitsen asetukseksi Power Riden, jolloin mittaristo ilmoittaa nopeuden lisäksi myös joukon muuta tietoa. Tyhjäkäynti on sähköpyörille vieras ilmiö, ja vaikka pyörän starttaa  – tai aktivoi – ei siitä lähde ääntä eikä värinöitä. On aivan hiljaista, kunnes käännän pehmeästi kaasua, jolloin 210-kiloinen pyörä lähtee liikkeelle kiltisti ja kuuliaisesti – ja lähes äänettömästi. LiveWiressa ei ole vaihteita eikä kytkintä, ja voima välittyy niin nopeasti kuin kuljettaja haluaa. Paperilla pyörä kiihtyy nollasta sataan alle neljässä sekunnissa. Ja alumiinirunko painaa vain 6,3 kiloa.  
Radalla pääsen tunnustelemaan luomusta. Käyttelen kaasukahvaa ahkerasti, ja moottorin ääni kovenee ja käy vinkuvaksi. Pitkällä suoralla veto on yllättävän hyvä, ja pyörän suorituskyky tuntuu kerrassaan riittävältä. Ajo etenee leikiten, moottorista ei lähde ulinaa, eikä välitöntä moottorin hajoamisvaaraa ole. Ajon aikana päähäni pälkähtää oivallus, että tällainen pyörä on näppärä myös puhtaasti ylläpitonäkökulmasta.
 
kuulosteltuani pyörän voimia ja nostettuani nopeuden maksimiin on aika valmistautua mutkiin. Sähköinen nopeudenrajoitus iskee 148 kilometrin tuntivauhdin kohdalla. Tankki tukee hyvin, ja kun tarraan kunnolla, kaikki sujuu mukavasti.  Ilman ABS-järjestelmää toimivat jarrut kaipaavat vielä kohennusta yltääkseen nykypäivän perinteisten prätkien tasolle, mutta ne tekevät tehtävänsä. Etujarrussa on kaksimäntäinen satula, takana yksimäntäinen. Lisäksi moottori jarruttaa menoa mukavasti, kun vapautan kaasun. Moottorijarrua hyödynnetään akun lataukseen, ja kestää pari kierrosta, kunnes totun täysin vauhdin ja jarrutuksen suhteeseen. Pyörässä on litium-ioniakut. Harley-Davidson seuraa akku- ja ennen kaikkea latausrintaman kehitystä jännittyneellä odotuksella; luultavasti tekniikka on lopulliseen lanseeraukseen mennessä kehittynyt entisestään.
Moottori tuottaa 74 hevosvoimaa 8 500 kierroksella sekä 70 newtonin väännön. Lukemat tuntuvat kohtuullisilta tämänkaltaiselle pyörälle, mutta olisin mielelläni tunnustellut pyörää hieman pidempäänkin. Voima välittyy takarenkaalle hihnan avulla, mikä sekin vaikuttaa osaltaan siihen, että pyörän äänimaailma on minimaalinen. Eturengas on 18-tuumainen, taakse on valittu 17-tuumainen.
Jousitusta en päässyt asettamaan kunnolla koetukselle, mutta se tuntui vakaalta, ja vaimennus on sekä edessä että takana täysin säädettävä.

Harley-davidsonin laajentaminen sähköpyörien pariin tuli monelle motoristille yllätyksenä. LiveWiren koeajaminen herätti minussa paljon myönteisiä ajatuksia tulevaisuudesta. Sähköpyörään liittyy nimittäin monia etuja.
Sähköpyörien saralla olen aiemmin tutustunut Brammon (nyk. Polaris) ja KTM:n tarjontaan. Ennen kuin päästää suustaan mahtipontisia lausumia konseptista, on plakkarissa oltava vähintäänkin yksi koeajo. Minun mielestäni ­LiveWire on tässä vaiheessa hyvä lähtökohta tulevalle kehityskululle.
Kilpailijoiden kuten Polariksen ja Zeron mallit ovat jo markkinoilla. ­Harley-­Davidson haluaa käyttää aikaa asiakkaiden mielipiteiden selvittämiseen ennen ensimmäisen sähköpyörän esittelyä.
Jos kaipaa palaneen bensan katkua, värinöitä ja ulisevia ääniä, niitä lienee tarjolla vielä hyvän aikaa.

Uusin numero