Harley-Davidson Pan America ja kilpailijat – Onko Harrikan uudella seikkailupyörällä menestymismahdollisuuksia?

Painava! Kallis! Ei pärjää Gessulle! Uusi ja odotettu Pan America on saanut monenlaista palautetta. Onko kritiikille perusteita vai pöllyttääkö milwaukeelaispyörä hiekkaa kilpailijoiden silmille?

Mielikuva. Ajatus Harrikasta pöllyttelemässä karkeilla renkailla soraa metsäpolulla saattaa tuntua kaukaiselta. Lopulta se ei ole kauempana kuin tämän vuoden ajokauden alku, jolloin ensimmäiset Pan Americat ovat jo Suomessa. Harley-Davidsonin uusi seikkailupyörä poikkeaa valtavan paljon merkin kaikista aikaisemmista malleista. Yhtä paljon poikkesi myös mallin ensiesittely totutusta Harrikka-tyylistä. Kun yleensä uusien Harley-mallien kohdalla puhutaan ulkonäöstä, asenteesta, tyylistä ja teknisistä tiedoista mainitaan vain vääntölukema, niin nyt oli toinen ääni kellossa. Teho- ja vääntölukemat kierroslukutietoineen, painot, joustomatkat ja muut tiedot tulivat kuin apteekin hyllyltä. Mutta miltä lukemat vaikuttavat, kun niitä verrataan kilpailijoihin?

Teho

Pan American 1252-kuutioisen V2-moottorin teholukemaksi maahantuojan sivuilla ilmoitetaan 152 hevosvoimaa. Huipputeho saavutetaan 8750 kierroksella, ja 128 newtonmetrin vääntö 6750 kierroksella. BMW R 1250 GS:n vastaavat lukemat kaksisylinteriselle boxermoottorille ovat 1254cc, 136 hv / 7750 rpm ja 143 Nm / 6250 rpm. Käytännössä niissä on siis sama iskutilavuus, mutta Pan American suurempi huipputeho on saatu aikaan suuremmalla kierrosluvulla. Väännössä GS on edellä. Molempien venttiilikoneistossa on muuttuva ajoitus. Ducati Multistrada V4:n 1158-kuutioinen V4 on selvästi tehokkaampi mutta myös ylävireisempi, sillä 170 hevosvoiman teho saavutetaan 10 500 kierroksella ja 125 newtonmetrin vääntö 8750 kierroksella (vaikka maahantuojan sivuilla vääntölukemaksi väitetään 1225 newtonmetriä, niin siihen emme usko). KTM 1290 Super Adventuren iskutilavuus on 1301 kuutiota, ja siitä mattighofenilaiset ovat puristaneet 160 hv / 9000 rpm ja 138 Nm / 6500 rpm. Harrikan kanssa samoilla hehtaareilla on myös kolmisylinterisen Triumph Tiger 1200:n lukemat, jotka kirjoitetaan 141 hv / 9350 rpm ja 122 Nm / 7600 rpm. Yhteenvetona tehosta ja väännöstä voidaan sanoa, että Harrikan lukemat ovat varsin kilpailukykyiset ja ilmoitetut lukemat saavutetaan hyvinkin maltillisilla kierrosluvuilla, mikä lupaa hyvää käytännön suorituskykyä.

Paino

Pan American perusmallin painoksi ilmoitetaan toimituskunnossa 229 kiloa ja tankattuna 245 kiloa. Ensimmäinen tarkoittaa siis kuivapainoa. BMW:n ison Gessun painoksi tankattuna ilmoitetaan 249 kiloa. Multistrada V4:n painoksi tankattuna kerrotaan 240 kiloa ja KTM 1290 Super Adventure S:n kuivapainoksi 220 kiloa. Tiger 1200:n kuivapainoksi kerrotaan 242 kiloa. Eri mallien painoja verrattaessa on oltava tarkkana, sillä osa valmistajista ilmoittaa kuivapainon ja osa painon tankattuna ja ajokunnossa. Painonkin suhteen Harrikka on siis varsin kilpailukykyinen.

Jousitus

Harley-Davidson ilmoittaa Pan American maavaraksi 210 milliä ja joustomatkoiksi sekä edessä että takana 191 milliä. Bemarin joustomatkat ovat 190/200 milliä, mutta maavaraa valmistaja ei ilmoita. Multistrada V4:n joustomatkat ovat Harrikkaa lyhyemmät, 170/180 milliä. KTM ilmoittaa joustomatkoiksi 200 milliä ja maavaraksi 223 milliä. Tälläkään osa-alueella Harrikalla ei ole hävettävää.

Toimintamatka

Harrikka ilmoittaa tankin tilavuudeksi 21,2 litraa ja kulutukseksi 5,5 litraa (jossain lähteissä myös 4,9 litraa). Bemarin vastaavat lukemat ovat 20 litraa ja 4,75 litraa, Ducatin 22 litraa ja 6,5 litraa ja KTM:n 23 litraa ja 5,7 litraa. Käytännössä mitä suurempi kulutus, sitä suurempi tankki. Toimintamatkoissa ei ole suuria eroja.

Hinta

Pan American perusmalli maksaa 21 070 euroa ja semiaktiivisella jousituksella varustettu Special-malli 24 220 euroa. Bemarin iso Gessun hinta vakiovarustein on 24 500 euroa, Ducati Multistradan perusmalli 26 000 euroa ja S-malli 28 300 euroa ja KTM 24 517 euroa.  Vakiovarusteiden määrä ei merkeillä vaihtelee, mutta selvän suunnan näistä hinnoista jo näkee. Jos Pan America muilla osa-alueilla yllätti kilpailukykyisyydellään, niin hinnan suhteen se yllättää lyömällä kilpailijat selvästi.

Mielikuva. Vieläkö Harrikka tuntuu painavalta ja kallillta?

Ja ihan muistutuksena, että Pan America ei ole Harrikan ainoa uusi aluevaltaus: