Koeajo: Harley-Davidson LiveWire – ensimmäinen uuden ajan Harley-Davidson

Sähkömoottoripyörä LiveWirellä ei käytännössä ole mitään tekemistä Harley-Davidsonin muiden mallien kanssa. Suorituskyky ja ajo-ominaisuudet on suunniteltu puhtaalta pöydältä ja tulos on mainio.

Jalkatapit on viety urheilullisesti taakse ja ohjaustankoon joutuu kurkottemaan vähän etukenosti. Ajoasennosta tulee mieleen Harley-Davidson Bronx, ensi vuonna esiteltävä milwaukeelaistehtaan uusi streetfighter, josta on nähty vasta messuilla konseptimallit.

Tehoa voidaan säädellä vaihtamalla ajomoodeja, ja Sport-Road-Rain-Eco -moodeilla todella on eroa voiman tunnussa. Vähintään yhtä paljon eroa on moottorijarrutuksen määrässä moodeja vaihtamalla. Road- ja Rain-asetuksilla pyörä rullaa lähes ilman moottorijarrutusta, kun taas Sport- ja Eco-moodeissa moottorijarrutuksen aikana kerätään energiaa talteen enemmän. Se helpottaa ja rytmittää ajoa selvästi paremmin mutkateillä. Tehokkainta ajoasetusta on muutenkin turha pelätä, sillä ajoavustimet ovat viimeistä huutoa. ABS-jarrut ja luistonesto huomioivat myös sivuttaikallistuksen, joten sen puolesta kaasua voi käännellä huolettomasti.

Etukäteen on puhuttu paljon Harrikan sähköpyörän äänistä. Äänet on lisätty siihen lähinnä turvallisuussyistä. Ainakin minä yllätyin äänten vaimeudesta, kyse on lähinnä samantapaisesta vinkuvasta sähkömoottorin äänestä kuin muissakin sähköpyörässä, odotin jotain keinotekoista ja möreämpää…

Perinteinen amerikkalaistehdas on ottanut suunnittelussaan kokonaan uuden suunnan; jarruina on nelimäntäiset monobloc-Brembot ja jousituksena Showan monissa urheilullisissa malleissa nähty Big Piston Fork. Jarrujen teho ja tuntuma ovat kunnossa, mutta custom-tyylinen paksu kahva tuntuu oudolta sporttijarrujen yhteydessä. Toiseksi jarrukahvan etäisyys ei ole säädettävissä, mitä voidaan pitää puutteena.

Muihin sähkömoottoripyöriin verrattuna ehdoton etu on 15,5 kWh akkujen lyhyt latausaika. 80 prosenttia varauksesta saadaan ladattua jo 40 minuutissa ja täydet 100 prosenttia tunnissa. Toimintamatkaksi yhdellä latauksella ilmoitetaan 153-235 kilometriä.

Teho: 105 hv

Vääntö: 116 Nm

Paino: 249 kg

Istuinkorkeus: 780 mm

Akseliväli: 1490 mm

Hinta: alk. 38 070 €