Guintoli paineli ennätysajalla paalulle Superbiken MM-avauksessa

Guintoli tykitti Superpolen kärkeen tavalla, joka ei jättänyt jossittelulle sijaa tunnetusti nopealla saariradalla. Guintoli viimeisteli uuden ratennätyksen lukemin 1.30,038, vaikka vauhti harjoituksissa ei vielä enteillytkään näin rajua iskua.

Guintoli saa eturiviin rinnalleen italialaiset Davide Giuglianon ja Marco Melandrin. Giugliano tuli Ducatillaan terävästi 97 tuhannesosasekuntia paalupaikkamiehen takana. Guintolin tallikaveri Melandri jäi pohjista 0,294 sekuntia.

– Tämä on ollut vaikea talvi. En ollut ajanut neljään kuukauteen ja testitkin jäivät vähiin, joten olin kieltämättä huolestunut fyysisestä kunnostani. Aprilia on kuitenkin tehnyt hyvää työtä, eikä toisaalta ole mikään salaisuus, että tämä on yksi ehdottomista suosikkiradoistamme, kertoi Guintoli.

– Harmi, että en pystynyt ajamaan 1.29:lla alkavaa kierrosaikaa, sillä se olisi ollut fantastista. Tärkeintä kuitenkin on, että olemme menneet taas eteenpäin koko viikonlopun ajan. Olkapäästä ei ole ongelmaa sunnuntaina ja pystyn kyllä puskemaan lujaa koko kisan. Minulla on hyvä vauhti, mutta niin on toki monella muullakin kuljettajalla. Odotan kahta todellakin mielenkiintoista kisaa sunnuntaina, jatkoi Guintoli.

Toiseen lähtöriviin MM-avauksessa rullaavat Suzukin kaksikko Eugene Laverty-Alex Lowes ja Hondan Jonathan Rea.

Irlantilainen Laverty jäi Guintolista 0,347 sekuntia ja britti Lowes tallikaveristaan puolestaan 36 tuhannesosaa.

Sumuisen saarivaltakunnan vauhdikkaaseen kuljettajakaartiin lukeutuvan Rean eroksi kärkeen kirjattiin MotoGP-luokasta tutulla systeemillä ensimmäistä kertaa myös Superbikessa ajetussa aika-ajossa 0,622 sekuntia.

– Kakkosrivi! Ihan kärkeen ei nyt ylletty, mutta ajoin parhaan aikani kisarenkailla, mikä tarjoaa todella paljon itseluottamusta. On kova juttu ottaa toisen lähtörivin paikka ajalla, jota ei viimeistelty aika-ajorenkailla. Aika-ajorenkaat eivät yksinkertaisesti toimineet toivotulla tavalla ja pyörä täristi. Kisasäädöt ovat kuitenkin kohdallaan, joten ei muuta kuin pyritään pysymään Aprilia-pyörien vauhdissa ja taistelemaan podiumsijoituksesta heti kauden ensimmäisessä kisastartissa, kuittasi Guintolin tallikaverina viime vuonna MM-hopeaa ajanut Laverty.

Hallitseva maailmanmestari Tom Sykes ei ole ollut koskaan parhaimmillaan Phillip Islandilla. Myös aika-ajossa oli vaikeuksia: britti kaatui nopeimmalla vedollaan ja hänet jätettiin kahdeksanteen lähtöruutuun.

Sykes joutui tunnustamaan Guintolin 0,797 sekuntia nopemmakseen. Edelle kiirehti myös ranskalainen Kawasaki-tallikaveri Loris Baz 39 tuhannesosan turvin.

Baz ja Sykes saavat kolmanteen starttiriviin rinnalleen Hondan brittikuljettaja Leo Haslamin, joka hyytyi tosin jo 1,100 sekuntia pohjista.

Italialainen Niccolo Canepa on hallinnut tähän mennessä tapahtumia EVO-luokan sääntöjen mukaisisilla pyörillä ajettavassa kastissa.

Tilanne säily muuttumattomana myös aika-ajossa, jossa Canepa tuikkasi Ducatillaan nopeimmaksi EVO-luokan kuskiksi: kymmenes 1,236 sekuntia Guintolista.

Phillip Island, Australia.
Superbike-luokan 1/14 MM-osakilpailu. Aika-ajo ja lähtöjärjestys sunnuntain kisaeriin:

  1. Sylvain Guintoli Ranska, Aprilia Racing Team, Aprilia RSV4 Factory 1.30,038
  2. Davide Giugliano Italia, Ducati Superbike Team, Ducati 1199 Panigale R + 0,097
  3. Marco Melandri Italia, Aprilia Racing Team, Aprilia RSV4 Factory + 0,294
  4. Eugene Laverty Irlanti, Voltcom Crescent Suzuki, Suzuki GSX-R 1000 + 0,347
  5. Alex Lowes Iso-Britannia, Voltcom Crescent Suzuki, Suzuki GSX-R 1000 + 0,383
  6. Jonathan Rea Iso-Britannia, Pata Honda World Superbike Team, Honda CBR 1000RR SP + 0,622
  7. Loris Baz Ranska, Kawasaki Racing Team, Kawasaki ZX-10R + 0,758
  8. Tom Sykes Iso-Britannia, Kawasaki Racing Team, Kawasaki ZX-10R + 0,797
  9. Leon Haslam Iso-Britannia, Pata Honda World Superbike Team, Honda CBR 1000RR SP + 1,100
10. Niccolo Canepa Italia, Althea Racing, Ducati 1199 Panigale R + 1,236 (EVO*)
11. Chaz Davies Iso-Britannia, Ducati Superbike Team, Ducati 1199 Panigale R + 1,243
12. David Salom Espanja, Kawasaki Racing Team, Kawasaki ZX-10R + 1,912 (EVO)

13. Toni Elias Espanja, Red Devils Roma, Aprilia RSV4 1.32,107
14. Claudio Corti Italia, MV Agusta RC Yakhnich F4RR 1.32,187
15. Fabien Foret Ranska, MAHI Kawasaki ZX-10R 1.32,248 (E)
16. Alessandro Andreozzi Italia, Pedercini Kawasaki ZX-10R 1.32,902 (E)
17. Jeremy Guarnoni Ranska, MRS Kawasaki ZX-10R 1.33,146 (E)
18. Sheridan Morais Etelä-Afrikka, IRON BRAIN Kawasaki ZX-10R 1.33,404 (E)
19. Glenn Allerton Australia, BMW Italia S1000RR 1.33,605 (E)
20. Imre Toth Unkari, Team Toth BMW S1000RR 1.34,1379

21. Mathew Walters Australia, Pedercini Kawasaki ZX-10R 1.34,453 (E)
22. Aaron Yates USA, Team Hero EBR 1190RX 1.35,521
23. Geoff May     USA, Team Hero EBR 1190RX 1.36,150
24. Peter Sebestyen Unkari, Team Toth Italia S1000RR 1.37,274 (E)
*EVO-luokka
 

Uusin numero