F1-jermu fanien asialla: ”MotoGP:stä mallia jännityksen ja taistelun muodossa”

– Elämme vaikeita aikoja. Mercedes on tietenkin tehnyt kotiläksynsä todella hyvin ja ansaitsee kaiken kunnioituksen. Mutta fanit kaipaavat enemmän taisteluita ja enemmän jännitystä kisoihin, Berger painottaa Chrash-net-sivustolla.

Bergerin mukaan F1-kisat saattavat olla nykyään unettavia. Kärjistettynä hänen mukaansa on selviö, että voittaja on selvillä jo ensimmäisen mutkan jälkeen.

Berger näkee MotoGP:ssä huomattavasti enemmän ”actionia” ja ennen kaikkea yllätyksellisyyttä.

– Heidän 160-kiloisista pyöristään irtoaa 270 hevosvoimaa ja kontaktipinta rataan on varsin pieni. He ovat koko ajan tavallaan kuin irrallaan, kuten mekin aikoinamme F1:ssä autoilla, joista löytyi 1400 hevosvoimaa, mutta ei elektroniikan tuomaa apua.

– Meidän on palattava siihen, että kuljettajasta tulee taas se merkittävin tekijä. Tähän on tultava muutos, jos haluamme säilyttää fanit pitkällä aikavälillä, alleviivaa urallaan kymmenen osakilpailuvoittoa saavuttanut Berger.

MotoGP:n sääntöuudistukset
pitävät mielenkiinnon yllä

MotoGP-luokka käynnistää kauden maanantaista keskiviikkoon Sepangin radalla Malesiassa ajettavilla testeillä. Näissä testeissä kuljettajien ja tiimien päähuomio keskittyy kahteen uuteen asiaan ylitse muiden, eli yhtenäiseen moottorinohjausjärjestelmään (ECU) ja Michelinin renkaisiin.

Erityisesti ECU on se arvaamaton pointti, joka saattaa tuoda tullessaan isojakin yllätyksiä kaksipyöräisten kuninkuusluokkaan.

MotoGP-sarjaa hallinnoiva Dorna teki yhdessä kansainvälisen moottoriliiton FIM:n kanssa oikean ratkaisun ECU:n osalta, vaikka se aiheuttikin odotetusti parranpärinää tehdastallien suunnalta.

Viime kaudella MotoGP-luokkaan palannut Aprilia ja ensi vuonna vastaavan tekevä KTM eivät olisi edes suunnitelleet comebackia, ellei varmuutta kaikille kuljettajille yhtenäisestä ECU:sta olisi ollut olemassa.
 

Uusin numero