Euro5:n uskottiin vievän viriputket – Akrapovic eri mieltä

Akrapovic on esitellyt Ducati Multistrada V4, Aprilia RS660 ja Yamaha MT-09 -uutuusmalleihin sopivat tieliikennehyväksytyt vaimentimensa.

Monet moottoripyörävalmistajat ovat uusia Euro5-malleja esitellessään todenneet, etteivät ne enää tarjoa viritysvaimentimia uusiin malleihin, koska se on käytännössä mahdotonta jos halutaan täyttää Euro5:n päästö- ja meluvaatimukset. ”Käytännössä mahdotonta” ei kuitenkaan näytä olevan este slovenialaiselle Akrapovicille, joka tarjoaa omia vaimenninmallejaan katulaillisina versioina vuoden 2021 uutuusmalleihin.

Uuteen Multistrada V4:een Akrapovic tarjoaa kahtakin eri vaimenninmallia, joista toisella on EC/ECE -hyväksyntä. Katukäyttöön hyväksytty malli on valmistettu titaanista ja päädyn materiaali on hiilikuitua. Racing-ilmeen ja urheilullisemman äänimaailman lisäksi vaimennin tuo painonsäästöä 0,7 kiloa. Akrapovicin valmistama vaimennin on vakiovaruste Ducati Multistrada V4 Sport -mallissa.

Racing-äänenvaimentimen ulkokuori on titaaniseosta ja pääty valmistettu hiilikuidusta. Muotoilullaan vaimennin on integroitu sopimaan Multistradan muotoihin. Vääntömomentin luvataan nousevan 133 newtonmetriin (+8 Nm) ja huipputehon 174 hevosvoimaan (+4 hv). Tehonkasvun lisäksi se säästää painoa viisi kiloa. 

Myös Aprilia RS660:een on tarjolla urheilullinen vaimenninvaihtoehto, joka Racing Line -nimestään huolimatta on katulaillinen. Hiilikuituvaimennin tuo painonsäästöä vain 0,4 kiloa, mutta samalla saadaan tehonlisää 2,4 hevosvoimaa ja vääntökin kasvaa 3,6 newtonmetriä. Äänien luvataan olevan syvemmät ja urheilullisemmat, mutta siitä huolimatta desibelilukemat pysyvät sallituissa rajoissa.

Akrapovic on esitellyt Racing Line -äänenvaimentimensa myös uuteen vuoden 2021 Yamaha MT-09:ään, ja oheisen linkin kautta pääset kuulemaan miltä se kuulostaa käytännössä:

Yamaha MT-09 (vm. 2021) + Akrapovic Racing Line

Lue myös:

Lisää vielä tulossa olevia 2021 uutuusmalleja: