Missä viipyy? – Nämä 2021 uutuusmallit vielä esittelemättä

Aprilia Tuono 660.

Vuosi 2021 on jo ovella, mutta kaikkia kauden uutuusmalleja ei ole vielä edes esitelty.

Eurovitosen voimaantulo yhdessä koronaviruspandemian kanssa on aiheuttanut kiireitä moottoripyörävalmistajien suunnittelu- ja tuotanto-osastoilla. Vaikka kalenterit käännetään jo muutaman päivän kuluttua vuoteen 2021, ei kaikkia tulevan kauden uutuusmalleja ole vielä esitelty.

Suzuki ei ole vielä esitellyt yhtään kauden 2021 uutuutta. Japanilaiset ovat mestareita pitämään tulevat mallinsa piilossa, mutta tällä kertaa voidaan olla varmoja, että Suzukilta niitä on tulossa, useita. Nykymallistosta Euro5-määräykset täyttäviä on vain V-Strom 1050. Toki häntäluvalla voi myydä edelleen Euro4-malleja, mutta kyllä Suzukin on pakko heti alkuvuodesta esitellä myös Euro5-määräykset täyttäviä uutuuksia. Kauimmin on tietysti odotettu uutta Hayabusaa, ja nyt odotuksen uskotaan vihdoin päättyvän. 

Yamaha esitteli uutuuksiaan ahkerasti marraskuusta alkaen paljastaen joka viikko uusia malleja tai kokonaisia mallisarjoja. Osalta saattoi siinä tuoksinassa jäädä huomaamatta, että vuodesta 2016 markkinoilla olleesta MT-10 -mallista ei ole vielä Euro5-mallia esitelty. Toinen vuoden 2021 hinnastosta puuttuva malli on retrohenkinen XSR900. Vaikkei se olekaan myynnillisesti räjäyttänyt pankkia, niin silti MT-09:n tekniikkaan perustuva XSR900 olisi jatkossakin luonnollinen osa Yamahan mallistoa. Mallin puolesta puhuu sekin, että Yamaha julkaisi jouluviikolla XSR900:n tekniikkaan perustuvan XR9 Carbona Yard Built -mallin. Miksi se olisi ylipäätään julkaistu, jos malli olisi poistumassa myynnistä? Tuskin Yamaha-kuljettajat panisivat pahakseen siitäkään, jos japanialaiset esittelisivät mallistosta poistuneen FJR-matkapyörän korvaajan jo kaudelle 2021.

Triumphin uutuuksia on nähty jo useita, mutta brittivalmistajalla on vielä pari valttikorttia takataskussaan kaudelle 2021. Speed Triplen huhuttu 1160-kuutioinen ja selvästi aiempaa 1050-kuutioista Tripleä tehokkaampi powernaku esiteltäneen heti alkuvuodesta. Toinen Euro5-päivitystä odotteleva mallisarja on 1200-kuutioinen Tiger. Tigerin ja Speed Triplen moottorien voi perustellusti odottaa olevan läheistä sukua toisilleen, joskin Tigerissä tietysti tyydytään pienempään huipputehoon ja panostetaan keskialueen voimaan enemmän.

Harrikka on luvannut esitellä tammikuun 19. päivänä vuoden 2021 uutuuksia. Silloin lienee luvassa ainakin ensimmäinen uuden 1250-kuutioisen Revolution Max -moottorin ympärille rakennettu malli, 1250 Custom. Odotettu ja saman Revolution Max -moottorin jakava Harrikan adventurepyörä Pan America esitellään helmikuussa. 

Husqvarna Norden 901:n on huhuttu olevan jo tuotantovalmis, mutta virallisesti mallia ei ole vielä esitelty. Jos se aiotaan saada tuotantoon kaudeksi 2021, alkaa esittelyllä olla jo kiire. Samaan KTM 890 -mallien tekniikkaan perustuva 901 Svartpilen olisi myös oiva piristys Hussen katumallistoon. Sisarmerkki KTM:lläkin lienee vielä esittelemättömiä uutuuksia kaudelle 2021.

Aprilian suurin uutuus moneen vuoteen – RS 660 – saatiin lopulta tuotantoon kauden 2020 loppupuolella. Odotukset ovatkin jo kääntyneet Tuono 660:een, joka on nähty hyvinkin valmiinoloisena maantietesteissä Italiassa. Sen sijaan samaan tekniikkaan perustuva adventure-henkinen Tuareg 660 nähtäneen tuotannossa vasta vuonna 2022.

Kawasaki on esitellyt mielenkiintoisia uutuuksia kaudelle 2021, mutta lähes yhtä mielenkiintoista on H2-mallien viivästyneet Euro5-versiot. Ne lienevät jo suht valmiita, mutta edelleen odotetaan virallisia julkistuksia ja tietysti samalla myös mitä niiden tehoille on tehty päivitysten yhteydessä. Toinen odotettu mallisarja on Z400/Ninja 400, joka Hookakkosten tapaan odottelee yhä Euro5-versioiden julkistusta. Villeimmät huhut kertovat myös Vulcan H2 -mallin mahdollisesta julkistuksesta.

Hondakin on esitellyt jo ison joukon uutuuksia, mutta meillä suositusta Monkeysta ei ole vielä Euro5-versiota nähty. Vahvin veikkaus on, että jossain vaiheessa kautta 2021 se saa saman viisivaihteisen ja moottoriltaan täysin uudistetun tekniikan kuin sisarmalli MSX125.

MV Agusta ilmoitti puolitoista vuotta sitten laajentavansa mallistoaan 350-500 -kuutioisiin malleihin. Uutuuksien piti tulla markkinoille kauden 2021 aikana. Onko korona sotkenut aikatauluja vai nähdäänkö pikku-Agustat markkinoilla jo alkavana kautena, se selvinnee alkuvuoden aikana. 

Lue myös:

Uusin numero