Kuin kaksi marjaa – KTM 1290 Super Adventuren vakiovaimennin ja Akrapovic-vaimennin

(kuva: Sebas Romero)

Vuoden 2021 uuteen KTM 1290 Super Adventureen on saatavilla Akrapovicin vaimennnin, mutta se muistuttaa erehdyttävästi KTM:n alkuperäisvaimenninta. Miksi näin?

”Oletko itse tyytyväinen KTM 1290 Super Adventureen tarjolla olevan Akrapovicin vaimentimen muotoiluun?”

Tämä kysymys sai KTM:n tuotepäällikkö Joachim Sauerin hätkähtämään, kun istuimme illallispöydässä 1290 Super Adventure S:n koeajon aattoiltana. Hetkeä aikaisemmin Sauer oli esitellyt pyörän ominaisuudet, ja huoneen keskellä oli näytillä kyseinen pyörä Akrapovicin vaimentimella varustettuna.

1290 Super Adventure S, vakiovaimennin (kuva: Janne Huhtala)
1290 Super Adventure S, Akrapovic (kuva: Janne Huhtala)

”Hetkinen, unohdin muuten puhua mitään Euro 5 -normeista esityksessäni”, totesi Sauer vastauksensa aluksi. Sen jälkeen alkaa tarina Eurovitosen ja tarvikevaimentimien vaikeasta yhteensovittamisesta. Akrapovicin – tai kenen tahansa muunkin – valmistamien vaimentimien tulee Euro 5 -luokitelluissa pyörissä täyttää samat melu- ja päästövaatimukset kuin alkuperäisvaimentimienkin. Eikä pelkästään uutena. Sauer sanoi, ettei tarkkaan muista kilometrimäärää, mutta vaimentimien melut ja päästöt mitataan myös noin 30 000 kilometrin testiajon jälkeen, ja niiden on edelleen täytettävä samat vaatimukset kuin alkuperäisvaimentimien uutena. Tiukat vaatimukset tarkoittavat, että tarvikevaimentimien valmistajan on vaikea lähteä muokkaamaan vaimenninta kovin paljoa pienemmäksi tai sirommaksi alkuperäisestä. 

KTM:n tuotepäällikkö Joachim Sauer

Tämän jälkeen Sauerin esityksessä tuleekin mielenkiintoinen vaihe. Hänen mukaansa moottoripyörävalmistajan tulee aloittaa yhteistyö vaimenninvalmistajan kanssa jo noin kaksi vuotta aikaisemmin kuin tuotetta voidaan odottaa markkinoille. Sen ajan putkivalmistaja tarvitsee putken suunnitteluun ja testaukseen. Ja mitä se vaatii moottoripyörävalmistajan ja vaimenninvalmistajan yhteistyöltä? Luottamusta! Jos KTM haluaa, että sillä on 1290 Super Adventuren julkistamisen aikaan jo Akrapovicin vaimennin valmiina (kuten sillä nyt on), on KTM:n luovutettava kaksi vuotta ennen pyörän esittelyä kaikki tiedot ja suunnitelmat uudesta pyörästä Akrapovicille, ja myös moottori tai kokonainen pyörä tarvitaan, jotta Akrapovic voi tehdä omat testinsä.

Edellä kerrottu on myös syy siihen, että uusiin Euro 5 -luokiteltuihin pyöriin on melko vähän tarjolla tarvikeäänenvaimentimia, eivätkä ne välttämättä ole kovin halpoja. Tiivistäen voidaan sanoa, että Akrapovicin kaltaisen yrityksen kannattaa tehdä omia vaimenninratkaisujaan vain todellisiin volyymimalleihin tai niin kalliisiin malleihin, ettei vaimentimen hinta asiakkaita juuri kirpaise.

Lue myös: