Erno Kostamosta King of Imatra – Neljä kilpailua, neljä voittoa

Erno Kostamo sai katsoa muiden menoa vilkuilemalla taaksepäin

Imatranajon kuninkuusluokassa yksi oli tänä vuonna ylitse muiden. Edes maailman kovimmaksi katuratakuljettajaksi arvostettu Peter Hickman ei pystynyt estämään Erno Kostamon voittokulkua.

Ennen Imatranajoa Erno Kostamo sanoi, että jos aikoo uusia Imatran viime vuoden menestyksen (kolme kilpailua, kolme voittoa), niin kiirettä pitää ja sitten voi sanoa jo itseään jonkinlaiseksi kuskiksi, jos Peter Hickman jää taakse. Mansaaren TT:n 13-kertaista voittajaa pidetään tällä hetkellä maailman kovimpana katuratakuljettajana. 

(kuva: Harjukuvat)

Ja mitä tekee Suomen ja Joensuun Erno Kostamo; ajaa Imatranajossa 2023 neljästä kilpailusta itselleen neljä ykköstilaa näytöstyyliin. Kun sekä kuljettaja, pyörä että tiimi toimivat täydellisesti, niin tulosta tulee ja ajaminen näyttää helpolta, vaikkei se ikinä sitä ole vaativalla katuradalla. 

Kostamon salaisuutena oli kuljettajan mieleiseksi säädetty pyörä ja moottori.

-Oon aika tarkka millainen se pyörä pittää olla ajoltaan sateella. Nyt oli paras setuppi millä oon ikinä ajanut sadekelillä. Osui kerrankin oikeaan paikkaan ja oikeaan aikaan säädöt kohdalleen. 

(kuva: Harjukuvat)

Vielä aika-ajossa kaikki ei loksahtanut täysin paikalleen ja tuloksena oli neljäs lähtöruutu.

-Ajo ei tuntunut hyvältä enkä saanut hyvää kierrosta. Sektoriaikojen mukainen ideaalikierros olisi tuonut ykköspaikan, mutta en saanut puhdasta kierrosta jossa kaikki sektorit ois onnistuneet. 

Kilpailulähtöihin mennessä säädöt olivat kohdallaan ja vauhti sen mukaista.

-Lähdin heti alusta tarkoituksella pitämään hyvää vauhtia ja lyömään kanssakilpailijoille vauhtikapulaa rattaisiin, tarkoituksena ottaa niskaote ja saada piikkipaikka, sillä sateella näkyvyys on tosi huono jos joutuu ajamaan muiden perässä. En nyt ajanut riskillä, mutta kovalla itseluottamuksella heti alusta, ja se onnistui kaikissa kilpailuissa. 

Palkintopallin keskipaikka tuli Erno Kostamolle tutuksi Imatralla. Open-luokan palkintojenjaossa vierellä David Datzer (vas) ja Peter Hickman

Etukäteen jännitettiin Kostamon ja Peter Hickmanin kohtaamista, ja brittikuski paransikin otteitaan koko viikonlopun radan tultua tutummaksi.

-Viimesessä eli King of Imatra -kisassa rupes jo maailman noppein kaveri saamaan vauhdin sinne missä kuuluukin olla. Siinä jäi Kostamoltakin radalle kaikki mitä oli antaa, kovempi vauhti olisi edellyttänyt riskitason nostoa selvästi. 

Hickman seurasi kisan puoliväliin asti aivan Kostamon kannassa, mutta joensuulainen puristi sen jälkeen kaksi kierrosta vielä vähän kovempaa ja Hickman teki virheen ajamalla shikaanin läpi ja joutui hidastamaan välttyäkseen rangaistukselta. Kisa ratkesi käytännössä siihen. Mutta riitti Kostamollakin ohjelmaa vielä viimeisellä kierroksella.

-Oli lähiuran aikana ensimmäinen tilanne, että lähdin vika kierroksella varmistelemaan voittoa. Kolmanneksi viimeisessä mutkassa eli ”pistetalon jarrussa” tuli herpaantuminen; jarrumerkki oli kohdallaan mutta en aloittanut jarrutusta riittävän räväkästi. Ois se ehkä pienellä riskillä jarrulla kääntynyt, mutta otin varman päälle ja kävin kiertämässä turvallisesti nurmikon kautta takaisin radalle.

Näin Erno Kostamo kruunasi täydellisen viikonlopun, kun kahden IRRC Superbike-voiton ja Open Superbike -voiton lisäksi plakkariin tuli myös King of Imatra -kisan ykköspaikka. 

Kostamo ei ole ilmoittautunut tämän kauden IRRC-katuratasarjaan eikä siten aja sarjapisteistä, mutta ainakin kahdessa viimeisessä osakilpailussa eli Tsekin Horicessa ja Saksan Frohburgissa suomalainen nähdään. Mahdollisesti myös seuraavassa Belgian osakilpailussa Chimayssa kahden ja puolen viikon päästä, mutta siitä tiimi tekee päätöksen tämän viikon aikana. Kauden päätteeksi Erno Kostamo kilpailee vielä Kiinassa Macaon GP:ssä, josta hän viime vuonna otti Superbike-luokan voiton historian ensimmäisenä pohjoismaisena kuljettajana. 

Menestys ja osallistuminen maailman legendaarisimpaan katuratakisaan Mansaaren TT:hen on tuonut julkisuutta, joka kiteeläissyntyisestä mutta nykyisin Joensuussa asuvasta Kostamosta tuntuu vielä oudolta.

-Oli Imatralla sovittu nimmarinjakotilaisuus Milwaukeen osastolla ja kun menin sinne, niin katoin että oli ainakin sadan metrin jono. Olin ihan monttu auki, että mitä saatanan ämpäreitä täällä jaetaan. Oon mie kai sitten jotain tehnyt oikein. Toivotaan että se näkyisi myös sponsoridiileissä, että saataisiin budjetti sille tasolle missä sen kuuluu olla ja voisi keskittyä enemmän itse kilpailemiseen. Nyt totuus on se, että Imatran jälkeen maanantai vedettiin henkeä mutta tiistaiaamuna mennään sorvin ääreen tienaamaan rahhoo seuraaviin kisoihin.

———

Erno Kostamo on 32-vuotias kilpakuljettaja, jolla on menossa jo 20. kilpailukausi kaksipyöräisillä. Asfalttiratojen lisäksi hän on ehtinyt kilpailla myös enduroilla. Ratamoottoripyöräilystä Kostamo siirtyi kilpailemaan katuradoille kaudella 2016. Sarjana on ollut IRRC eli International Road Racing Championship, mutta sen lisäksi hän on kilpaillut kahdessa maailman arvostetuimmassa katuratakisassa, eli Mansaaren TT:ssä ja North West 200:ssa. Viime kauden Kostamo päätti Macaon GP:ssä voittamalla sen pääluokka Superbiken ensimmäisenä pohjoismaisena kuljettajana. 

Teksti: Erno Kostamon tiedotus

Uusin numero