Enduron kiinteät numerot

– Ajajia oli viime vuonna henkilökohtaisissa kisoissa kaikkiaan 841, joten jotta jokaiseen luokkaan olisi riittävästi numeroita tarjolla, joudutaan joillekin luokille antamaan nelinumeroisia kilpailunumeroita. Ne eivät useimpiin numerokilpiin mahdu.

– Noin 90 kuskia nousee vuoden aikana C:stä B-luokkaan. Heillä siis numero vaihtuisi kesken kauden.

– Useimmat veteraaniluokkien kuskit ajavat kauden aikana myös muissa luokissa, hekin joutuisivat vaihtamaan numeroita aina välillä.

– Motocrossissa lähtee yksi varsin rajallisenkokoinen joukko kerrallaan ajamaan. Numerojärjestyksellä ei siellä ole mitään merkitystä, koska kaikilla on sama lähtöaika. Yhden lähdön kuskit mahtuvat käsiohjelmassa yhdelle sivulle ja yleisön on helppo seurata kisaa.

– Endurossa lähdetään liikkeelle yleensä kaksi tai kolme kuskia kerrallaan ja pääosin numerojärjestyksessä. Lähtöluettelo pyritään aina laatimaan niin, että ohituksien määrä olisi mahdollisimman pieni eli samanvauhtiset kuskit ajaisivat lähekkäin. Kun kauden alussa jaettaisiin kaikille omia numeroita, olisi hyvin vaikeaa tietää, millaista vauhtia kukin ajaa. Siitä syystä (jos siis edelleen lähdettäisiin liikkeelle numerojärjestyksessä) olisi joillakin aina hyvä paikka ajaa ja toisilla taas aina huono paikka ajaa. Nythän lähtöjärjestystä päivitetään jokaiseen kilpailuun saavutetun menestyksen mukaan.

– Jos kiinteistä numeroista huolimatta pyrittäisiin laatimaan lähtöluettelot aiemman menestyksen mukaan, olisi lähtöjärjestys suurella todennäköisyydellä numeroiden kannalta perin sekava. Käsiohjelmista ei olisi mahdollista ehtiä lukemaan, kuka kulloinkin on menossa. Ehkä se juuri ja juuri onnistuisi, jos voitaisiin laittaa vain yksi kuski minuutissa liikkeelle. Nytkin tulee yleisöltä negatiivista palautetta, kun noin 30 A-luokan kuskia on saanut kiinteän numeron, eivätkä he ole luettelossa numerojärjestyksessä. Rivikatsoja ei ehdi saada selvää ilman kuuluttajaa.

– Koska nykyisilläkin mainioilla ajanottojärjestelmillä on oltava käsiajanottovarmistus (jossa toki käytetään tietokonetta), on täysin sekalaisessa järjestyksessä saapuvien kolmi- ja nelinumeroisten kilpailunumeroiden tunnistaminen työlästä. Nyt, kun liikutaan pääosin numerojärjestyksessä, on toimitsijalla paremmat mahdollisuudet tulkita kurainenkin numero oikein.

– Samoja numeroita ei voi eri luokissa käyttää. Syy, miksi MM-kilpailuissa voidaan niin menetellä, johtuu hyvin pienestä kuskimäärästä. Missään luokassa ei olla lähelläkään sataa ajajaa.