Enduro Junioreiden GP: Samuli Puhakaisen tavoitteena voittaa jokainen kilpailu

Kaudella 2022 neljänneksi enduron Nuorten GP-sarjassa ajaneen, hämeenlinnalaisen Samuli Puhakaisen 2023 kauden kuviot ovat nyt selvillä. 

Puhakainen on tehnyt sopimuksen Italialaisen Entrophy Enduro Racing tiimin kanssa MM-sarjan Junioreiden GP-sarjaan, jossa kalustona hänellä on Betan 250-kuutioinen kaksitahtipyörä. Sopimukseen kuuluvat myös Italian avoin enduron mestaruussarja, sekä valikoituja kilpailuja Suomessa, mitä menneellä kaudella ei ollut ohjelmassa lainkaan. ”Kyselyitä uusista ajopaikoista alkoi tulla siinä vaiheessa loppukesää, kun edeltävän tiimini kanssa oli käynyt selväksi, etteivät he tule ajattamaan Junioritiimiä enää kaudella 2023. Lopullisia merkkivaihtoehtoja oli kolme, joista vakuutuin Entrophyn toiminnassa heidän haluunsa satsata ainoastaan muutamaan kuljettajaan. Samoin pyörän ajettavuus yllätti itseni heti ensimmäisestä testistä lähtien, joten kalusto on varmasti kilpailukykyinen kaudelle 2023.” Puhakaisen tiimikaverina ajaa tulevalla kaudella suomalaisväriä, kun jämsäläinen Hermanni Haljala kilpailee GP-1 luokassa.

Vain yksi tavoite

Nuorten GP-luokassa otetut päivävoitot menneellä kaudella ovat selkeyttäneet vuodelle 2023 tavoitetta. ” Oppirahat on nyt maksettu ja jokaista kilpailua lähdetään ainoastaan voittamaan. Tiedän pystyväni siihen ja kaikki tekeminen on suunnattu vain ja ainoastaan tuon tavoitteen täyttymiseen. Itselläni on unelma ajaa ammatikseni enduroa ja voittaa siinä mailmanmestaruus, ja unelmathan on tehty toteutettaviksi. Nämä edellä mainitut seikat ovat jälleen askeleen lähempänä toteutumista,” summaa Puhakainen tulevaa. ”Vauhdillisesti Junioreiden GP-luokan voittaja on mahtunut tuloksissa yleiskilpailun TOP 10 joukkoon, joten taso on varmasti tiukka tulevallakin kaudella. Oma tekeminen on kuitenkin keskiössä ja sitä tulee edelleen kehittää kriittisesti ja päämäärätietoisesti.”

Heinola kauden kohokohtana 

Toukokuun viimeisenä viikonloppuna Heinolassa ajettava MM-osakilpailu tuo sarjan huippunimet kilpailemaan kotimaisemiimme. MM-sarjaa on edellisen kerran ajettu Suomessa vuonna 2018 Päijänneajon yhteydessä. ” On hienoa, että sarjaa ajetaan Heinolan ympäristössä, jossa maastot tarjoavat varmasti kaikille kuljettajille haasteen. Itse toivon yleisön löytävän kannustamaan meitä, kotimaastoissaan kilpailevia kuljettajia ja mahdollisimman äännekkäästi, joka antaa meille sen ylimääräisen buustin saada parasta tulosta kilpailusta.”  

Lue myös:

Uusin numero