Eemeli Lahti British Superstock 1000 -luokkaan – Team WD40 Kawasakilla tiimikaverina Claudio Corti


Eemeli Lahden kilpailukausi alkaa pääsiäisenä Silverstonessa ja päättyy lokakuussa Brands Hatchissa. Superstock 1000 -luokassa ajetaan 12 kivenkovaa kisaviikonloppua ennen kuin brittisarjan mestari on selvillä.

Ratamoottoripyöräilijä Eemeli Lahti on uusien asioiden äärellä, kun tälle vuodelle vaihtuu pyörämerkki, luokka ja kilpasarja. Kaudeksi 2019 Lahti on tehnyt sopimuksen British Superstock 1000 -luokkaan, jossa hän ajaa brittitiimi GR Motorsportin Team WD40 kawasakilla.
– Tallikaveriksi tulee Claudio Corti, joten siinä on sitten sekä vähän kokeneempi että vähän vähemmän kokenut kaveri samassa tiimissä. Jokainen voi itse päätellä kumpi on kumpi, veistelee Lahti.
Italialaisella Claudio Cortilla on kilpailukokemusta mm. Moto2:n MM-sarjasta Forward Racingin väreissä. Tällä kaudella Corti kilpailee Eemeli Lahden kanssa samassa tiimissä, mutta ajaa Superbike-luokassa. Lahden mukaan tiimin käytössä oleva Kawasaki ZX-10RR on aivan voittopyörä ominaisuuksiltaan, joten kaluston suhteen ei tällä kaudella olla antamassa piiruakaan periksi.

Superstock 1000 -luokkaan on tunkua niin, että kaikille ei ole tilaa gridissä. Aika-ajoissa siis karsitaan jo ketkä mahtuvat mukaan kilpailun lähtöviivalle. Eemeli Lahdella on heti vastaus valmiina, kun häneltä kysytään ketkä ovat luokan mestarisuosikkeja.
– No siellä on Eemeli Lahti Suomesta ja ootas, ketähän muita siellä on…
Pienen miettimisen jälkeen listalta löytyy mm. Moto3:n MM-sarjassa aikaisemmin kilpaillut britti Taylor Mackenzie, joka päätti viime kauden British Superstock 1000 -luokan viimeisen osakilpailun voittoon Bemarillaan. Toiseksi suosikiksi Lahti nimeää kokeneen Richard Cooperin.

Sarjassa ajetaan 12 kilpailuviikonloppua, joista osassa on yksi ja osassa kaksi kilpailulähtöä. Britannian lisäksi karavaani pyörähtää ajamassa yhden kisan myös Hollannin Assenissa.
– Radat on melkein kaikki ennestään tuttuja. Ei siellä ole kuin pari uutta ja nekin pitäisi olla helppo oppia.
Myös suosikkirata löytyy hetkeäkään miettimättä.
– Ylivoimaisesti hienoin on Thruxton. Vaikeimpia taas Oulton Park tai Cadwell Park. Tuntuu eriskummalliselta hypätä siellä tuollaisella pyörällä, ja tänä vuonna Kawasaki hyppää varmasti vielä vähän innokkaammin kuin aiemmat kuussataset joilla olen ajanut.

Britannian sarjan erikoisuus on alati vaihtuvat sääolosuhteet.
– Varmasti kauden alussa on kylmää ja lopussa on kylmää. Toivottavasti väliin sattuu edes pari lämmintä kisaa.
Lahden mukaan sadekelin kisat sopivat hänelle hyvin sen perusteella miten ne Manner-Euroopan radoilla ovat sujuneet.
– Mutta briteissä niillä on niin paljon sadekelin kokemusta, että osa menee aivan käsittämättömän lujaa. Pitää vaan saada lisää kokemusta ja panna kampoihin niille.

Brittisarjan aikataulu on tiukka mutta Eemeli Lahden tarkoitus on ehtiä piipahtamaan myös kotimaan radoille.
– Alastaron ja Pärnun kisat on teoriassa mahdollisia kun ne eivät mene päällekkäin brittisarjan kanssa.

Ennen kilpailukauden alkua WD40 Team Kawasaki ja Eemeli Lahti käyvät testaamassa maaliskuussa Espanjassa ja myös Englannissa on tarkoitus ehtiä testaamaan mahdollisimman paljon ennen pääsiäisenä alkavaa kilpailukautta.

Uusin numero