Moottoripyöräilijöiden turvallisuuskehitys jatkuu suotuisana
Kun Harley-Davidson päätti lopettaa omistamansa Buellin liiketoiminnan vuonna 2009, palasi sen luoka Erik Buell pikavauhtia kuvioihin Erik Buell Racingin muodossa. Aluksi yritys tarjosi osia olemassaoleviin Buell-malleihin, mutta sittemmin WSBK-radoillakin nähty EBR sai kehitettyä myös kaksi katupyörää, 1190RX:n ja SX:n.
Mutta nyt kerrotaan, että yhtiössä pidetyn hätäkokouksen jälkeen toiminta on päätetty ajaa alas. Rahoitusta ei ole saatu riittäväksi ja EBR on asetettu selvitystilaan. Yhtiö yritetään ensin myydä kokonaisena, mutta jos tarjouksia ei ilmaannu, aletaan myydä yhtiön omaisuutta, joilla kuitataan rästiin jääneitä velkoja.
– Uskoimme olevamme tiellä eteenpäin, joten tämä käänne oli odottamaton. pidimme rahoitusta varmana, mutta lopulta se ei toteutunutkaan. Nyt pyrimme tekemään tässä vaikeassa tilanteessa parhaamme kaikkien osapuolien kannalta, kerrotaan yhtiön tiedotteessa.
Maailman suurimman kaksipyöräisten valmistajan, intialaisen Hero MotorCorpin, hankittua 49,2 prosentin osuuden EBR:stä vuonna 2013, yhtiön tulevaisuuden katsottiin olevan vakaalla pohjalla. Heron avustukella EBR sai toteutettua WSBK-ohjelmansa, ja yrityksen kaavailuissa oli käyttää EBR:n jakeluverkostoa tuodakeen omia mallejaan Pohjois-amerikan ja Euroopan markkinoille.
EBR:n tulevaisuus on hämärän peitossa. Velkaa on noin 20 miljoonan dollarin edestä, eikä myynti ole vastannut odotuksia, minkä vuoksi yhtiön 126 työntekijää on jouduttu irtisanomaan.