Ducati Streetfighter V4 SP – Lähes Superleggera

”Kovimman adrenaliinimyrskyn aiheuttava nakupyörä, joka on ikinä tullut ulos Borgo Panigalen tuotantolinjalta.” Näin määrittelee Ducati uuden Streetfighter V4 SP:n.

SP eroaa Streetfighter V4 S -mallista paitsi alhaisemmalla painolla, myös kilparadoilta lainatulla ulkonäöllä, Superleggerasta kotoisin olevilla yksityiskohdilla ja terävämmällä ajettavuudellaan. Nakupyörä ei voi tämän lähemmäs kilpapyörää päästä.

Laihdutuskuurin tärkeimmät elementit ovat viisipuolaiset hiilikuituvanteet, hiilikuituosien käyttö mm. etulokasuojassa, uudet jalkatapit ja litiumioniakku. SP:n vanteet ovat 1,4 kiloa S-mallin takoalumiinivanteita kevyemmät. Etupyörän inertiaa painonsäästö vähentää 26 prosenttia ja takapyörän kohdalla peräti 46 prosenttia. Muutoksella on vaikutusta paitsi herkkyyteen suunnanmuutoksissa, se myös parantaa jousituksen toimintaa ja ajettavuutta pienentyneen jousittamattoman massan takia. Streetfighter V4 SP:n painoksi tankattuna kerrotaan 196 kiloa, mikä on 3,4 kiloa vähemmän kuin S-mallin paino.

Mattamusta väritys ja mattamustat hiilikuituvanteet ovat saaneet inspiraationsa Ducatin kilpailuosaston eli Ducati Corsen MotoGP ja Superbike-tiimien talvitestivärityksistä. Mustan vastapainoksi tankki on harjattua alumiinia ja punaisen tehostevärin ohella pyörästä erottuu siivissä olevat Italian lipun värit. Jarruina on Brembo Stylema R -kaliiberit, 330-milliset levyt ja pääsylinterinä on säädettävällä vipusuhteella varustettu Brembo MCS 19.21. Jousitus on Öhlinsin semiaktiivinen Smart EC 2.0.

Moottori on tuttu 1103-kuutioinen Desmosedici Stradale V4, joka tuottaa samat 208 hevosvoimaa 13 000 kierroksella kuin S-malli. Kytkin sen sijaan on vaihdettu S-mallin märkäkytkimestä yhdeksänlevyiseen STM EVO SBK -kuivakytkimeen, joka Ducatin mukaan tarjoaa paremmat luistokytkinominaisuudet aggressiivisimmissa alaspäinvaihdoissa ja moottorijarrutustilanteissa, kun rata-ajossa pusketaan ”limiitillä”.

CNC-koneistetuissa ja säädettävissä jalkatapeissa on hiilikuituiset kantapääsuojat, SP-mallia valmistetaan rajoitettu erä, joten jokaisen pyörän ohjaustankoon on kaiverrettu järjestysnumero. Satulaan on lisätty V4 SP -logo ja pyörän sivuilla olevat siivet ovat hiilikuitua. Matkustajalle ei ole tilaa, vaan SP on tehty yksipaikkaiseksi.

Kuljettajan käytössä on kattava elektroniikkapaketti sisältäen mm. säädettävät ajoasetukset, kaarre-ABS-jarrut, sutimisen- ja sladin- ja keulimisenestot, lähtöavustimen, moottorijarrun säädön  sekä kahteen suuntaan toimivan shifterin. Jälleenmyyjille Streetfighter V4 SP saapuu tammikuussa 2022.

Moottori: nestejäähdytteinen V4 desmodromisella venttiiliohjauksella, 1103cc

Teho: 153 kW (208 hv) / 13 000 r/min

Vääntö: 123 Nm / 9 500 r/min

Voimansiirto: kuivakytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1488 mm

Istuinkorkeus: 845 mm

Tankin tilavuus: 16 litraa

Paino tankattuna: 196 kg

Muita Ducatin 2022-uutuuksia:

Uusin numero