Ducati Panigale V2 Bayliss 1st Championship 20th Anniversary

Troy Bayliss voitti uransa ensimmäisen Superbike-maailmanmestaruuden 20 vuotta sitten. Sen kunniaksi Ducati on valmistanut rajoitetun erikoiserän Panigale V2 -mallista.

Australialainen kilpakuljettaja Troy Bayliss voitti urallaan kolme Superbiken maailmanmestaruutta, kaikki Ducatilla. Vuonna 2001 ajokkina oli 996R, vuonna 2006 999R ja viimeiseen mestaruuteensa vuonna 2008 hän ajoi 1098R:llä. Ducatin tehtaan ja Ducati-fanien keskuudessa Baylissilla onkin aivan erityinen asema, erityisesti kun hänet on aina tunnettu erittäin sympaattisena ja ulospäin suuntautuneena ihmisenä. Bayliss voitti 52 Superbike-luokan MM-osakilpailua ja nousi podiumille yhteensä 94 kertaa. Vuonna 2006 hän päätti MM-vuotensa tuuraamalla MotoGP-luokan kauden päätösosakilpailussa loukkaantunutta Ducatin tehdaskuljettajaa, ja Bayliss voitti tuon kilpailun. Se oli samalla hänen ainoa voittonsa MotoGP-luokassa ja myös viimeinen MotoGP-luokassa ajamansa kilpailu.

Erikoismallin katteissa on näyttävästi esillä numero #21, jota Bayliss käytti kilpaillessaan. Katteiden värityksessä on noudatettu mahdollisimman pitkälle Baylissin vuoden 2001 mestaruuspyörää eli 996R:n tehdastiimin kilpapyörää. Punaisen päävärin lisäksi väriä siihen tuovat Italian lipusta tutut vihreä ja valkoinen väri. Polttoainetankissa on Baylissin nimikirjoitus ja Billet-alumiinisessa yläkolmiossa erikoismallin nimi ja järjestysnumero.

Jousituksena on Öhlinsin rata-ajoon säädetyt komponentit, edessä NX30 ja takana TTX36. Erikoismalli on kolme kiloa perusmallia kevyempi, pääosin litiumakun ansiosta ja pieni osuu painonsäästöstä tulee yksipaikkaisesta satulasta, jossa punaisten tuplaompeleiden lisäksi on numero #21 valkoisella yhdistettynä vihreään ja punaiseen väritykseen. 

Panigale V2:n moottorina on 955-kuutioinen Superquadro, joka tuottaa tehoa 155 hv / 10 750 rpm ja vääntöä 104 Nm / 9 000 rpm. Pyörän muotoilussa on haettu linjoja malliston yläpään Panigale V4:stä. Elektroniikkapakettiin kuuluu mm. kaarre-ABS-jarrut ja luistonesto, keulimisenesto, moottorijarrun säätö sekä kolme ajomoodia (Race, Sport ja Street).

Lue myös toisesta Ducatin erikoismallista:

Viimeisin numero