Ducati 1199 Superleggera

Ducati 1199 Superleggera on rajoitettuna sarjana valmistettava erikoismalli, joka pohjautuu jo sellaisenaankin vakuuttavaan 1199 Panigale R:ään. Pyörän kuivapaino on 155 kiloa ja tehoa on yli 200 hevosvoimaa, mikä tarkoittaa, että 1199 Superleggeran teho/painosuhde on korkein, mitä tuotantopyörissä on koskaan nähty.


Superleggeran keveys on saatu aikaan käyttämällä eksoottisia materiaaleja. Magnesium-monokokkiin on on pultattu hiilikuitutakahäkki, akku on Litium-inoi, vanteet Marchesinin takomagnesiumit ja pakoputkisto on titaania, kuten myös monet moottorin ja rungon pultit. Etujousitus on Öhlinsin kevytrakenteinen FL916 ja takaa löytyy TTX36 titaanijousella. Jarrusatulat ovat Brembon M50 -monoblocit ja pääsylinteri on kilpaspesifikaation MCS19-21 ulkoisella säädöllä. Hiilikuitukatteiden muoto on tuttu Panigale R:n Aero-paketista, ja niiden ilmanvastus on tavallisia katteita pienempi.

Jo ennestään titaanikiertokangilla ja -imuventtiileillä varustettu Superquadro-moottori on saanut myös titaaniset pakoventtiilit. Ensimmäistä kertaa Ducatin katumoottorissa käytetään superbike-tyylisiä, kaksirenkaisia matalia mäntiä, jotka madaltavat painoa ja kitkaa huomattavasti. Palotilat on muotoiltu superbike-tyyliin, ja puristussuhdetta on nostettu. Tämän lisäksi kampiakseli on kevennetty äärimmilleen.


Niille, joille mikään ei riitä, on tarjolla vielä Race Kit, joka lisää pyörän tehoa viiden hevosvoiman ja alentaa painoa 2,5 kilon verran.

Myös elektroniikka on vakuuttavaa. Tarjolla on keulimisen esto (DWC), luistonesto (DTC) ja luistokytkimen tukena moottorijarruavustin (EBC). Käytössä on myös kattava tiedonkeruujärjestelmä (DDA+). Kaikkia elektronisia järjestelmiä voi luonnollisesti säätää kuljettajan toiveiden mukaiseksi.


Ducati 1199 Superleggera esitellään virallisesti Milanon EICMA-messuilla. Pyörää valmistetaan 500 kappaleen rajoitettu erä, josta kolme neljäsosaa on jo myyty. Pyörää tarjotaan ensisijaisesti Desmosedicin omistajille.