BMW S 1000 XR

Muutaman kymmenen kilometrin päässä Barcelonasta kohoaa majesteettinen Montserrat-vuori, jonka vaaleanruskean kalkkikivipinnan muodot ovat kuin taltalla muovatut. Maisema on vaikuttava, mutta itse hädin tuskin huomaan vuoria, sillä painelen reippaasti melkeinpä kilparatamaista tietä ylös kohti vuorenhuippua. Allani ulvoo uuden BMW S 1000 XR:n rivinelonen. Pyörä on nelisylinterisen S-perheen tuorein tulokas ja uusi tekijä segmentissä, jonka BMW itse määrittelee ”Adventure Sportiksi”. Käytännössä kyseessä on täysin katuajoon painottunut sporttitourer, jonka kyydissä ajoasento on hieman totuttua ryhdikkäämpi – vähän kuin saksalainen Ducati Multistrada. 
Verrattuna R- ja RR-sisaruksiin XR-versiossa on 109 milliä pidempi akseliväli ja vahvistettu takarunko, joilla parannetaan paitsi vakautta, myös lastausmahdollisuuksia. Lisäksi joustomatkaa on pidennetty mukavuuden lisäämiseksi, mutta myös pyörän ajettavuuden parantamiseksi kehnommallakin asfaltilla. 
Moottori on identtinen katteettoman S 1000 R -sisaruksen koneen kanssa, ja se tuottaa 160 hevosvoimaa 11 000 kierroksella. BMW:llä on tapana korostaa alhaisten kierrosten ominaisuuksia, mutta verrattuna saman teholuokan twineihin moottorin vääntö on varsin vaisu. Kiinnostavammaksi juttu käy korkeammilla kierroksilla. Noin 7 000 kierrokselta alkaen pyörä alkaa vetää todella hienosti, ja teho kehittyy vimmatusti aina yli 11 000 kierrokselle. Tasaisessa vauhdissa alkuperäinen äänenvaimennin vaimentaa laulun tehokkaasti, mutta annettaessa kaasua äänimaailma kuulostaa oikein hyvältä. 
S 1000 XR:ssä on lisävarusteena quickshifter, joka toimii sekä isommalle että pienemmälle vaihteelle vaihdettaessa. Tämä merkitsee, että kytkin ja moottorin elektroniikka ohjautuvat automaattisesti niin, että kuljettajan tarvitsee vain painaa vaihdevipua – pienemmälle vaihdettaessa kaasu tulee kuitenkin vapauttaa kokonaan. Vaihteenvaihdot käyvät tietysti ennätysnopeasti, mutta samalla vaihdot tuntuivat mielestäni turhan raskailta. Jos käyttää kytkintä, vaihteisto ei myöskään välitä juuri minkäänlaista mekaanista tuntumaa vaihteen vaihtumisesta, mikä vaatii hieman totuttelua. Luultavasti perusversio ilman quickshifteriä toimisi pitkällä aikavälillä aivan riittävän hyvin, mutta koeajotilaisuudessa ei ollut tarjolla yhtään yksilöä ilman kyseistä varustetta. 

BMW S 1000 XR:ssä on perusmallisena kaksi ajoasetusta, Rain ja Road. Rain-asetuksella kaasuvaste on pehmeämpi, teho on laskettu 148 hevosvoimaan ja luistonesto on rajoittavampi. Lisävarusteena on saatavana asetukset Dynamic ja Dynamic Pro, joissa esimerkiksi hidastuvuus on asetettu jarrutuksissa vakauden edelle, ja keulimiseneston aktiivisuus laskee tai järjestelmä sammuu kokonaan. Toinen lisävaruste on ABS Pro eli ABS-järjestelmä, joka huomioi pyörän kallistukset ja tekee jarruttamisesta mutkissa turvallisempaa ja tehokkaampaa. HP4-mallin ohella S 1000 XR on toistaiseksi BMW:n ainoa malli, johon mutka-ABS on saatavana.  
Lisävarusteluettelosta löytyy myös Dynamic ESA, semiaktiivinen jousitusjärjestelmä, jonka jäykkyys on säädettävissä kaksiportaisesti. Esijännitys säätyy kuorman mukaan. Koeajossa jousitus tuntui onnistuneelta yhdistelmältä mukavuutta ja tuntumaa.
Kun puhutaan varustepaketeista, kattavin vaihtoehto on Nordic. 2 899 euron pakettiin sisältyy kaikki edellä mainittu sekä keskiseisontatuki, vakionopeudensäädin, tavarateline, GPS-valmius, LED-vilkut ja laukkujen kiinnikkeet.  

Mutkainen tie päättyy ja vaihtuu moottoritieksi. S 1000 XR on huippuvakaa pitkälti yli 200 kilometrin tuntivauhdissa. Pyörä sopii erinomaisesti nopeaan mantereiden halkomiseen. Kun vauhtia on laskettava, tehokkaat jarrut tuntuvat hallittavilta ja herättävät syvää luottamusta, ja ABS-toiminto on ensiluokkainen.
Katelasin korkeus on kaksiportaisesti säädettävissä, ja säätäminen käy myös ajon aikana. Tuulensuoja on melko hyvä myös kovimmilla nopeuksilla, eivätkä pyörteet juuri kiusaa. Asento pyörän kyydissä on tilavampi kuin sporteissa mutta ahtaampi kuin esimerkiksi GS:ssä, vaikka olen 190-senttinen. Etäisyys ohjaustankoon oli sopiva, mutta polvikulma oli aavistuksen turhan terävä. 
Eripituisten kuljettajien huomioimiseksi valittavana on kuitenkin kolme eri satulakorkeutta, ja lisäksi alustaa voidaan madaltaa 55 millin verran, tosin ainoastaan silloin, kun pyörässä on varusteena Dynamic ESA.
BMW on epäilyksettä kehittänyt erittäin pätevän pyörän, joka on riittävän mukava pitkiä matkoja ajatellen mutta samalla todella hauska ajettava. Perusmallisen pyörän hinta on 22 500 euroa, mutta hinta kohoaa herkästi aivan toisiin lukemiin, kun aletaan ruksia lisävarusteita listasta. Hinta ei ole pieni, mutta pyörän suorituskyky, muotoilu ja kokonaisuus herättävät kyllä ostohaluja.

Teksti: Anders Adolfsson Kuvat: BMW

Uusin numero