MP Jonnelassa entistä enemmän temppuilua ja tuunattuja mopoja
Testipäivän agendalla on peräti kuuden erilaisen S 1000 RR -version koeajo ja nsimmäisenä käsittelyyn pääsee ajovaloilla ja peileillä varustettu vuoden 2017 katupyöräversio. Pyörä antaa kokonaisuudessaan neutraalin ja helppoajoisen vaikutelman, aivan kuten ennenkin. Katuversio tarjoaa mukavan lämmittelyn ennen kilpureihin siirtymistä, mutta se on todellakin vain lämmittelyä, sillä tilaisuuden päätteenä on kauan odotettu ”grande finale”.
Se osoittautuu kuitenkin oikeaksi antikliimaksiksi, sillä Jordi Torresin World Superbike -kilpuri ei täytä millään tavalla odotuksiani, vaikka teen juuri niin kuin Torres neuvoo: kierrän kaasun täysille ja annan elektroniikan hoitaa loput.
Vaikka kuinka yritän provosoida pyörää, siitä uupuu puhtia, eikä se edes yritä singauttaa minua kyydistään. Moottorin käynti on keskikierroksilla epäpuhdas ja ponneton. Luistonesto puuttuu ajoon äärimmäisen herkästi, mikä sekin himmentää kokemusta.
Alusta on kuitenkin erittäin tasapainoinen ja Torresin asetukset ennemmin pehmeät kuin kovat, mikä on minun mieleeni. Jarrut ovat laadukkaat ja helpot säädellä. Takarenkaan sormijarru pääsee sekin tietysti testiin.
Kun jälkeenpäin kerron pettymyksestäni BMW-kuljettaja Marcus Reiterbergerille, hänellä on ajatus siitä, miksi pyörä tuntui käsissäni niin vaisulta: tehoa on todennäköisesti säädetty reilusti alaspäin koeajoa varten. Toimittajien ei haluta hajottavan Torresin pyörää ennen MM-kisojen päätöstä.
Teksti: Christer Miinin
Koko kilpamalliston koeajo ja tekniset tiedot löytyvät Bike numerosta 1/17 ja se löytyy TÄÄLTÄ