BMW R18 – Kaikkien aikojen suurin BMW-moottoripyörä

BMW on kertonut lisää tietoa tulevasta R18 cruiseristaan ja sen suunnittelun taustoista.

-Monet kuvittelevat että ison boxer-moottorin suunnittelu olisi meille helppoa koska meillä on niin pitkä kokemus tästä moottorityypistä. Suunnittelu oli kaikkea muuta helppoa, sanotaan BMW:ltä.

Kun yleensä uuden moottorin ja moottoripyörämallin suunnittelun ohjat ovat insinööreillä, niin tällä kertaa projektia johtivat muotoilijat. Mikä näkyy myös lopputuloksessa! 

Harley-Davidsonin ja Indianin isojen cruisereiden kanssa kilpailevan mallin suunnittelussa moottori on tärkeässä roolissa. Tietysti ensimmäinen ajatus BMW:llä oli, että voitaisiinko hyödyntää nykyisten 1250-mallien boxeria. Sitä olisi voitu ehkä kasvattaa 1350-kuutioiseksi. Seuraava ajatus oli, että tarvittaessa sen kylkeen voidaan iskeä kompressoriahdin. ”Ei se silti ole 1800-kuutioinen kuten kilpailijoilla”, totesivat muotoilu- ja markkinointiosastojen edustajat. Puolet isojen cruisereiden markkinoista on Yhdysvalloissa ja siellä kukaan ei puhu hevosvoimista, vaan kaikki kaikessa ovat kuutiotuumat. Oli siis suunniteltava uusi iso moottori, jos aikoi lähteä uusille markkinoille uskottavasti. Kaksisylinterisyys on Amerikan markkinoilla luontevaa, mutta sekin piti luonnollisesti toteuttaa BMW:n tapaan, eli boxer-moottorilla. 

1800-kuutioinen boxer on iskutilavuudeltaan kaikkien aikojen suurin BMW:n valmistama moottoripyörän moottori. Esimerkiksi isoissa matkapyörissä kymmenen vuoden ajan käytetyn kuusisylinterisen rivimoottorin iskutilavuus on ”vain” 1649 kuutiosenttimetriä. Muotoilijat siis suunnittelivat pyörän ja moottorin ulkomuodon, ja sen jälkeen vaadittu tekniikka sovitettiin haluttuun ulkomuotoon. Euro5-vaatimuksista vaikeimmaksi osoittautui melurajojen alittaminen, sillä isossa ilmajäähdytteisessä moottorissa on väkisinkin mekaanisia ääniä. 

R18 on tavallaan paluu BMW:n juurille mutta modernilla twistillä. Kuin 1960-luvun boxer mutta tuotu nykyaikaan. Istuinkorkeus on erittäin matala ja tankin ja rungon viistosti taakse laskevat linjat sopivat täydellisesti toisiinsa. Pyörän isoa kokoa kuvissa hävittää se, että eturengas on peräti 21-tuumainen ja takarengaskin normaalia suurempi, 18-tuumainen. Näin on saatu aikaan harmoninen ulkonäkö huolimatta valtavankokoisesta moottorista. 

BMW kertoo, että luvassa on R18:sta kaksi eri versiosta, softail sekä bagger. Hinta-arviota kysyttäessä kerrotaan sen olevan esimerkiksi brittimarkkinoilla suuruusluokaltaan 20 000 puntaa. Kun verrataan Englannin ja Suomen prätkähintoja, niin sumujensaarella 20 000 punnan arvoiset mallit maksavat Suomessa noin 32 000 euroa. Kiinnostaako?