BMW R 1200 GS Adventure

R 1200 GS Adventurella vielä tutkimattomat maailmankolkat voinee laskea yhden käden sormilla. Valmistajan suurimman GS-mallin ensimmäinen seikkailuversio esiteltiin vuonna 2005 ja siitä on hiljalleen tullut rankkojen reissujen pyörän symboli. Se valitaan suorituskykynsä, ylivertaisen mukavuutensa, voittamattoman toimintasäteensä ja etenkin uskomattoman kestävyytensä ansiosta. Meriittien lista on pitkä, eikä asema manttelinperijänä tule uudelle Adventurelle ilmaiseksi.  
Edeltäjänsä tapaan uusi Adventure pohjautuu perus-Gessuun, josta tuli uusi versio vuodelle 2013. Paljon on pysynyt samana ja tuttuun tapaan BMW on muokannut Adventurea mukavuuden, ajo-ominaisuuksien ja toimintasäteen parantamiseksi. Osittain nestejäähdytteiseksi muutettuun bokseriin (joka pitkälti vielä on ilma- ja öljyjäähdytteinen) on tullut raskaampi vauhtipyörä, jonka on tarkoitus vähentää tärinää. Eroa on kuitenkin vaikea huomata ilman suoraa vertailua. 
Moottorin käynti on edeltäjään verrattuna parempi. Jäljellä olevat tärinät välittyvät etenkin ohjaustankoon ja lähinnä kovassa moottoritienopeudessa. Vakiona on kaksi ajomoodia (Rain ja Road), jotka vaikuttavat moottorin vasteeseen, ABS:ään, luistonestoon ja semiaktiiviseen jousitukseen, mikäli sellainen on valittu lisävarustelistalta. Lisävarusteena saa myös kolme muuta asetusta: Dynamic on tarkoitettu sporttiseen ajoon asfaltilla, Enduro sallii pienet leikkimiset soralla ja Enduro Pro, jossa ABS on kytketty takaa pois ja jousitus jämäkämpi. Dynamic ESA -lisävarusteen ansiosta jousituksen pehmeyttä ja luonnetta voi muuttaa myös ajon aikana, ja tuttuun tapaan takapään esijännitystä voi säätää myös sähköisesti. Joustomatka on 20 millimetriä pidempi kuin edeltäjässä ja maavara 10 millimetriä korkeampi.

Useimmat käyttänevät Road-asetusta tavallisessa ajossa. Kaasuvaste on pehmeä ja siitä puuttuu toisinaan tarvittava herkkyys. Jousituksen perusasetus tuntuu hyvältä kompromissilta. Dynamicissa on nopeampi kaasuvaste ja 125-heppainen kone tuntuu ripeältä, joskin arkiajoon ehkä turhankin innokkaalta. Koeajoyksilössä oli katurenkaat ja pyörä toimi erinomaisesti Enduro-asetuksella. Se sallii enemmän sutimista, joka tekee ajosta hauskempaa. Endurossa myös ABS on säädetty löysään alustaan sopivaksi. Enduro Pro on tarkoitettu nappularenkaiden kanssa käytettäväksi, ja sen kokeilu säästettiin myöhemmin tänä vuonna ajettavaan soratestiin. Koeajetussa mallissa oli myös leveät enduro-jalkatapit, jotka parantavat pitoa. Jalkajarrua voi säätää riippuen siitä, ajetaanko seisten vai istuen.

Ulkoisesti perusmalli ja Adventure ovat paljolti samanlaisia, mutta seikkailuversio on edestä leveämpi, jotta siihen mahtuisi 30-litrainen alumiinitankki. Se on kolme litraa edeltävän mallin tankkia pienempi, mutta BMW:n mukaan toimintasäde on ennallaan. Toisaalta parempi tuulensuoja, uudet ilmanohjaimet ja leveämpi keula ovat lisänneet kulutusta tavalliseen GS:ään nähden. 
 Vakiona tulevia, turhan pieniä kahvasuojia lukuun ottamatta kuljettajan paikalla on äärimmäisen hyvä olla. Muutamassa plusasteessa ainoastaan kädet joutuvat kärsimään, vaikka kahvalämmitys olisikin käytössä. 
R 1200 GS Adventure on koostaan huolimatta helppo ajaa. Ohjauksen liikerata on erittäin laaja, ja kytkin ja vaihteisto toimivat hienosti yhteistyössä.  Istuinkorkeus on kaksiportaisesti säädettävä; 890/910 mm. Tarjolla on myös matalampi lisävarustesatula, 840/860 mm. 
Adventure on kokonaisuudessaan helppo pyörä ja semiaktiivisen jousituksen sekä paremman tuulensuojan ansiosta pyörässä on huipputason mukavuus ja hyvät ajo-ominaisuudet, mutta se on silti todella iso ja raskas moottoripyörä. Autojen välissä pujotteleminen vaatii tiukkaa keskittymistä ja välillä kieli sujahtaa poskeen. Jarrut ovat tehokkaat ja ABS:ssä on yhdistelmätoiminto (takajarru aktivoi etujarrun). 
Kokonaisuudessaan uusi Adventure on tervetullut tulokas, jossa on raikas muotoilu ja uusia sähköisiä apuvälineitä. Malli on periaatteessa valmis maailmanympärysmatkalle, eikä millään kilpailijalla ole yhtä hyvin koostettua kokonaisuutta. Adventure on kuitenkin kookas pyörä, ja reipas istuinkorkeus rajoittaa ostajien määrää.

Teksti: Oscar Algott Kuvat: Tobias Peterson

Uusin numero