Biken luetuimmat nettiuutiset 2019, 4. sija: Monkeyn viritys – ”vauhti maksaa”

Vuoden 2019 päättymisen kunniaksi julkaisemme Biken nettisivujen TOP5 luetuimmat uutiset -listauksen. Tänään vuorossa vuoden neljänneksi luetuin uutinen.

Viime talvena aloitetun Honda Monkey 125 -viritysprojektin kaikki julkaistut artikkelit nousivat luetuimpien uutisten kärkipäähän. Suurella osalla nykymotoristeista on jonkinlainen kontaktipinta Monkeyn kanssa, myytiinhän mopo-Monkeyta aikanaan Suomessa yli 32 000 kappaletta. Mopoversion viritys oli yleistä kansanhuvia, joten on luontevaa että viritys kiinnostaa edelleen, vaikka Monkey onkin kasvanut luokkaa suuremmaksi.

Osa kiinnnostuksesta selittyy varmasti sillä, että saimme projektiin mukaan todellisen kovan luokan ammattilaisen, Red Bull KTM Factory Racing MotoGP-tiimissä työskentelevän Eki Siukolan. Korkeampi puristussuhde, viritysnokka-akseli, Power Commander, viritysputkisto… menetelmät tehon kasvattamiseen ovat täsmälleen samat kuin isommissakin moottoreissa. Mittakaava vain on pienempi, mutta ei valitettavasi joka suhteessa yhtään halvempi. Myös ongelmat ovat täsmälleen samat, mikä saatiin havaita mm. mäntävauriona. Onneksi suuremmilta vastoinkäymisiltä on tähän mennessä vältytty.

KTM:n MotoGP-tiimi työllisti kauden aikana Siukolaa odotettua enemmän. Kun vielä Biken toimituksellakin oli runsaasti koeajomatkoja, niin yhteistä aikaa Monkeyn viritykseen siunaantui odotettua vähemmän. Niinpä projekti ei olekaan vielä valmis, vaan jatkuu kuluvan talven aikana. Isommat venttiilit, kannen porttaus ja kymmenen milliä suurempi ruiskurunko odottavat tekijäänsä ja asentajaansa tallissa, samoin tehokkaampi öljypumppu ja suurempi suutin.

Luetuin Monkey-uutinen kaudella 2019 oli se, jossa ensimmäisen kerran kerrottiin tehopenkkituloksia virityksen jälkeen.

Uusin numero