Honda Monkey 125 viritys, osa 4 – ”Vauhti maksaa”

Biken Monkey-viritysprojekti on edennyt neljänteen osaan. Vihdoin päästiin tehopenkkiin testaamaan onko lisätehoa saatu aikaiseksi.

Ilmajäähdytteinen ja kaksiventtiilinen moottori on kaikkea muuta kuin optimaalinen korkean huipputehon metsästykseen. Siitä kertoo 125-kuutioisen vakio-Monkeyn maltillinen 9,3 hevosvoiman huipputehokin.

Korkeapuristemännällä (9,3 -> 12,5:1) ja viritysnokka-akselilla saadaan jo selvästi paremmat tehokäyrät. Asialla on kuitenkin kääntöpuolensa, sillä pelkkä männän ja nokka-akselin vaihto ei riitä, vaan tarvitaan muutakin. Ensinnäkin moottoriin johdettavan ilman ja polttoaineen seossuhde pitää saada kohdalleen, emmekä onnistuneet siinä muuten kuin hankkimalla säätöyksiköksi Power Commander. Toiseksi alkuperäinen pakopuolikin on liian ahdas siinä vaiheessa, kun moottorin hengitystä on parannettu. Kun lasketaan yhteen hankittujen palikoiden hinnat, saadaan osien yhteishinnaksi 1000-2000 euroa riippuen siitä minkälaiseen pakoputkiratkaisuun päädytään.

Osien lisäksi myös muutostyöt ja PC:n säätö kustantavat selvää rahaa. Projektimme teknisestä toteutuksesta vastaava Eki Siukola kiteyttääkin asian lyhyesti, että ”vauhti maksaa”.

Alimpana vakio-Monkeyn tehokäyrä. Ylemmät eri muutosten jälkeen mitattuja lukemia. Huipputehon kierrosluku nousee korkeammalle ja lisäystä huipputehoon on tässä vaiheessa saatu 40 prosenttia. (käyrät ovat takarenkaalta mitattuja lukemia)

Rahanmenosta huolimatta lopputulos saa hymyn huulille, sillä Sumekon dynossa Vantaan Koivuhaassa mitattuna huipputehoa saatiin kasvatettua 40 prosenttia alkuperäisestä. Esimerkiksi Akrapovicin putkisto parantaa pakopuolen hengitystä niin, että  yhdessä mäntä- ja nokka-akseli-muutoksen kanssa huipputehon kierrosluku nousee alkuperäisestä 6800 kierroksesta peräti 8400 kierrokseen. Muutosten jälkeen moottorin toimivuus ja teho ovat koko kierroslukualueella alkuperäistä parempia. Mitä enemmän kierroksia, sitä suurempi ero on. Esimerkiksi 8000 kierroksen kohdalla vääntöä on huikeat 50 prosenttia alkuperäistä enemmän. 

Projektimme ei suinkaan ole vielä valmis, vaan seuraavaksi aloitamme varsinaisen virityksen. Tähän asti  on käytännössä vasta vaihdettu osia.

– Katsotaan paljonko saadaan moottorin hyvää luonnetta pilattua kansi- ja polttoainepuolen muutoksilla, mietiskelee Eki Siukola optimistisesti tässä vaiheessa projektia.

Lisää Honda Monkeyn virityksestä uusimmassa Biken painetussa lehdessä, joka on jo lehtipisteissä. Lue.