Autoilijat ovat typeryksiä, älä sinä kuitenkaan ole

Olen kiinnittänyt huomiota siihen, että autoilijat tuntuvat olevan harvinaisen pölkkypäistä sakkia. Samat idiootit, jotka yllättyvät siitä, että talvella sataa lunta, ovat vähintään yhtä yllättyneitä keväisin, kun liikenteeseen ilmestyy moottoripyöriä, joiden havaitseminen onkin huomattavasti keskimääräisen linja-auton huomaamista vaikeampaa. Tilannetta ei helpota se, että autoilijoilla tuntuu usein olevan ravihevostyyliset silmälaput päässä, joten ne eivät näe kuin sinne, mihin nenä sattuu osoittamaan. Eivätkä aina sinnekään. Parempi siis varmuuden  vuoksi olettaa, että ne ovat paitsi idiootteja, myös sokeita.  

Autoilijan pölvästit myös provosoituvat helposti. Erityisesti tunteita kuumentaa se, jos joku pääsee liikkumaan ruuhkassa sujuvammin. Toinen kiehumista aiheuttava tekijä on käsityskyvyn riittämättömyys siihen, että käytännössä mikä tahansa moottoripyörä irtoaa liikennevaloista normaalisti lähdettäessä vikkelämmin kuin se sliipatun automyyjän ylivertaiseksi kehuma uusi saksalais-tsekkiläinen konsonanttiyhdistelmä parhaimmillaan. Molemmissa tapauksissa autoilijan käytös saattaa olla sekä yllättävää että aggressiivista, joten silmät kannattaa pitää avoimina ja poistua tarvittaessa paikalta tilanteen edellyttämällä ripeydellä. 
Lisäksi nämä puupäät tuppaavat ajaessaan keskittyä ihan johonkin muuhun kuin ajamiseen. Erittäin suosittua on älypuhelimen räplääminen, sillä mikäs olisikaan tärkeämpää kuin twiitata instaan selfieitä aamuruuhkasta. Saati belfieitä. Oman kokemukseni mukaan puhelimeen puhuminen (vastaaminen) ei kummemmin häiritse ajamista, vaikka puhelinta pitäisi kädessäkin. Asia muuttuu heti, kun puhelinta alkaa näpyttelemään, se vaatii heti aivan eri tavalla huomiota.  
Jos kehäykkösen aamuruuhkassa ajetaan vaikka viittäkymppiä, edetään 14 metriä sekunnissa ja edellä ajavaan tupataan pitämään tuota noin yhden sekunnin etäisyyttä. Kun eteen sattuu tulemaan liikenneturvallisuutta parantamaan asennettu nopeusvalvontakamera, ja autojono jarruttaa ”varmuuden vuoksi”, kuten tapana on, ei siinä kovin kummoinen uusimman duckfacen kuvatekstin kirjoitusvirheen korjausprojekti tarvitse olla kesken, jotta pelti alkaakin jo vääntyä. Ja siinä vaiheessa jonossa ajavalla motoristilla ei enää olekaan kivaa. On aivan turha väittää, että pitää puhelinta käyttäessään liikennettä jatkuvasti silmällä, sillä se on paskapuhetta. Jos liikenteessä alkaa jotain tapahtua, se tapahtuu yleensä niin nopeasti, että huomio ei saa olla jaettu minnekään muualle. 

Suurin osa meistä motoristeista on myös autoilijoita, joten eiköhän sovita, että keskitytään liikenteeseen paitsi prätkäillessämme, myös silloin, kun ollaan auton ratin takana. Sillä mikä olisikaan kurjempaa, kuin olla itse se puusilmäidioottiautoilija, joka aiheuttaa moottoripyöräilijän onnettomuuden?   

(Pääkirjoitus, Bike 5.2016)

Uusin numero