Arkistojen kätköistä: Superbike nopeampi kuin MotoGP-pyörä Jerezin testeissä

Muut saivat katsella Jonathan Rean (Kawasaki) perävaloja Jerezin testeissä.

Kumpi on nopeampi, MotoGP vai Superbike? Monen mielestä vastaus tähän on selvä. Kun molemmat pyörät päästetään kiertämään samaa rataa samana päivänä, saattavat tulokset yllättää.

Liikkumis- ja kokoontumisrajoitusten ollessa voimassa haluamme tarjota moottoripyöristä ja -pyöräilystä kiinnostuneille lisää lukemista. Nostamme esiin muutamia omasta mielestämme mielenkiintoisia aiemmin julkaistuja artikkeleita, jotka ovat monelta jääneet lukematta tai lukemisen jälkeen jo unohtuneet. Tämä ”Arkistojen kätköistä” -uutinen on järjestyksessään kuudes. Aikaisemmin julkaistut löydät selaamalla bike.fi -sivua:

1.Arkistojen kätköistä: Morbidelli V8 oli maailman kallein moottoripyörä

2.Arkistojen kätköistä: Indian FTR1200S -koeajo ”jossain päin Espanjaa”

3.Arkistojen kätköistä: Samu Kemppainen ja maailman nopein Honda

4.Arkistojen kätköistä: Lakimies Relander: moottoripyörän myynnistä, säilytyksestä ja vakuutuksista

5. Arkistojen kätköistä: kypärissä valtavat laatuerot

Kumpi on nopeampi, MotoGP- vai Superbike pyörä?

Superbike perustuu tuotantomoottoripyörään ja on painavampi. MotoGP-pyörä puolestaan on prototyyppipyörä ja sen painoraja on alhaisempi. Tällä perusteella olisi helppo lyödä rahansa likoon sen puolesta, että MotoGP ajaa kahdeksikkoa Superbiken ympärillä. Välttämättä asia ei ole näin, joskus on nähty järjestyksen kääntyvän toisinpäin.

Eri päivinä ja erilaisissa olosuhteissa ajetut kierrosajat eivät ole vertailukelpoisia, joten harvoin päästään suoraan vertaamaan MotoGP-pyörän ja Superbiken nopeutta keskenään. Marraskuussa 2017 nähtiin molempien luokkien pyöriä samaan aikaan Jerezin radalla. Superbike-pyörillä rataa kiersivät mm. maailmanmestari Jonathan Rea sekä hänen silloinen Kawasaki-tallikaverinsa Tom Sykes. MotoGP-tiimeistä kaikki eivät olleet paikalla, mutta esimerkiksi Suzukin Andrea Iannone ja Alex Rins sekä KTM:n Pol Espargaro kiersivät Jerezin rataa.

Kun päivän tulokset pantiin järjestykseen, niin nopeimman kierrosajan kellotti Superbike-Kawasakillaan Jonathan Rea. Ero Suzukin MotoGP-tiimin Andrea Iannoneen ei ollut suuri, vain 0,044 sekuntia. Kärkiviisikko mahtui 0,340 sekunnin sisään ja siihen kuului kaikki edellä mainitut kuljettajat järjestyksessä Rea, Iannone, Espargaro, Rins ja Sykes. 

Kun katsotaan sääntöjä, niin Superbike-luokassa kaikkien pyörien minimipaino on 168 kiloa. MotoGP-luokassa on kaksi eri minimipainoa: 1000-kuutioisille se on 157 kiloa ja jos käyttää maksimissaan 800-kuutioista moottoria, on minimipaino silloin 150 kiloa. Painoetu pienemmällä moottorilla on niin pieni, että kaikki mukana olevat tiimit ajavat 1000-kuutioisilla moottoreilla.

MotoGP:ssä vauhtia rajoitetaan – tietysti tarkkojen teknisten sääntöjen ohella – sillä, että kisa on selvittävä alusta loppuun 22 litran polttoainemäärällä. Toinen oleellinen rajoitus on sylinterin maksimiporaus, joka on määritelty 81 millimetriin. Superbikessä porauksen ja iskun on oltava sama kuin tuotantomallissa. Eri merkkien välisiä suorituskykyeroja pyritään tasoittamaan jokaiselle merkille erikseen määrätyillä maksimikierrosluvuilla, joita voidaan säännöissä muuttaa tarpeen vaatiessa. Kauden 2020 alkaessa maksimikierrosluvut eri merkeille ovat seuraavat:

Aprilia 14700

BMW 14950

Ducati V2 12400

Ducati V4 16100

Honda (2019) 15050

Honda (2020) ilmoitetaan myöhemmin

Kawasaki 14600

MV Agusta 14950

Suzuki 14900

Yamaha (2019) 14700

Yamaha (2020) ilmoitetaan myöhemmin

Sekä Suzuki että KTM ilmoittavat MotoGP-pyöriensä maksimitehoksi 240 hevosvoimaa. Se tosin saattaa vaihdella radan ja olosuhteiden mukaan, eikä käytännössä kukaan pysty sanomaan vaikka tehoa olisi enemmänkin käytössä. KTM ilmoittaa moottorinsa maksimikierrosluvuksi 19 000 kierrosta. Siihen tosin pätee sama kuin tehoilmoituksiinkin, se saattaa vaihdella olosuhteiden ja radan mukaan. 

MotoGP- ja Superbike-pyörien kierrosaikoihin vaikuttaa paljon sekin, millaisilla renkailla ajetaan. Kun kyse on Jerezin 2017 tapaan testitapahtumasta, saattaa alla olla testimielessä uudenlaisia tai jopa muunlaisia kuin sääntöjen sallimia kumeja. Jerezin 2017 testien kierrosaikojen tasaisuus on kaikesta huolimatta yllätys. 

Linkki alkuperäiseen artikkeliin:

Uusin numero