Aleix Espargarò Mika Kallion tiimikaverina Malesiassa

Canepá loukkasi kyynärpäänsä pahasti viime viikonlopun kisassa Phillip Islandilla ja odotetusti lääkärit ovat kehottaneet häntä jättämään tulevan viikonlopun kisan väliin. Canepán kyynärpäävamma vaati ihonsiirron ja leikkaushaava ei ole parantunut odotetusti.

Malesian Sepangin rata on yksi Mikan suosikeista, vaikka ei onnistunut saavuttamaan siellä podium-paikkaa ajaessaan vielä 250-kuutioisissa. Mika starttaakin kisaan luottavaisena ja toivoo, että onni kääntyisi vihdoin myötäiseksi.

Aleix Espargarò on iloisesti yllättynyt, että pääsee jo nyt takaisin MotoGP-luokan kisoihin. Espargarò tuurasi Mikaa Indianapolisin ja Misanon kisoissa ja ajaa Mikan tiimikaverina Pramac Racing -tallissa ensi kaudella. Hän kertoo treenanneensa kovaa Misanon kisasta alkaen ja uskoo olevan kovassa kunnossa. Sepangin kisa on kuitenkin aina rankka kuumuudesta ja kosteudesta johtuen, Espargarò toteaa.

Teksti: Tuija Nieminen

**

Testikokemus Kallion apuna Sepangin radalla

Vain neljä päivää Australian MM-osakilpailun jälkeen ovat MotoGP-sarjan kuljettajat ja tallit valmiina Malesiassa kauden toiseksi viimeiseen osakilpailuun.

Sepangin rata on sopinut Mika Kalliolle tulosten valossa hyvin ja Ducati-kuljettaja myöntääkin pitävänsä radasta. Näissä maisemissa Kallio tuuletti uransa ensimmäistä podiumsijaa vuonna 2003, kun hän nousi pallille yhdessä Dani Pedrosan ja Jorge Lorenzon kanssa.

Malesialaisradalla tärkeä seikka suomalaiskuskille on se, että Kallio pääsee nyt ensimmäistä kertaa ajamaan sellaisella radalla, josta hänelle on jo kertynyt kokemusta MotoGP-luokan kalustolla.

– Ajoimme täällä talvitestejä helmikuussa kolmen päivän ajan, joten lähtökohta on tietenkin parempi kuin muissa kisoissa. Kuljettajan omaa tekemistä se helpottaa, kun on radalta kokemusta MotoGP-pyörällä. Testijaksosta ei silti ole minulle hyötyä pyörän säätöjen osalta, koska kalusto on kehittynyt paljon alkuvuodesta, Kallio myöntää.

– Edellisessä kisassa vaivanneisiin etupään säätöongelmiin mietimme lääkkeitä torstaina tekniikkapalaverissa. Päätimme muuttaa toisen pyörän painojakaumaa enemmän keulapainoiseksi. Toista pyörää pidämme lähempänä vanhoja perussäätöjä.

– Kauden kahdessa viimeisessä kisassa tavoitteena olisi parantaa edelleen sekä aika-ajossa että kilpailussa saavutettuja kauden parhaita sijoituksia. Puhtaasti vauhdin puolesta kyyti riittää 5-6 sijoille, ennakoi tämän kauden nopein MotoGP-luokan tulokaskuski.

Teksti: Jarno Saari

Uusin numero