Aki Ajo tyytyväinen tiimiensä tulikasteeseen

– Ja myös huojentuneena. Kieltämättä vähän jännitti, sillä taustalla on iso laajennus ja kova talvi. Kaikki sujui kuitenkin odotettua paremmin. Tämä on meille suuri haaste, mutta varsin mielenkiintoinen sellainen, sanoo Ajo.
Molemmista tiimeistä huokui Ajon mukaan positiivinen tekemisen meininki, vaikka kelit eivät olleetkaan parhaat mahdolliset Espanjan ja varsinkaan sateisen Portugalin maaperällä.
– Saimme kuitenkin alle ihan mukavasti kierroksia ja tässä vaiheessa todella tärkeitä yhteisiä päiviä oikeassa ympäristössä. Meillä on koossa kaksi itsenäistä ja ammattitaitoista ryhmää, joiden molempien tavoitteet ovat korkealla.

Oman tiiminsä muodostavat Derbi-kuljettajat Efren Vazquez, Johann Zarco ja Zulfahmi Khairuddin, sekä Aprilia-pyörillä kilpailevat Red Bull Ajo Motorsportin Jonas Folger ja Danny Kent ovat kaikki uusia kasvoja suomalaistallin riveissä.
– Valencian ja Estorilin päivät ovat merkinneet ensisijaisesti yhtyeenhitsautumista ja toimintatapojen opettelemista. Kaiken kaikkiaan erittäin hyödyllisiä päiviä ja niin sanottua off the track-toimintaa, vaikka pyörät eivät pörähtäisikään sateella käyntiin. Kävin Estorilissakin paljon keskusteluja kuljettajien kanssa. Roolimme on valmentaa kuljettajia niin fyysisesti kuin psyykkisestikin, painottaa Ajo.
Piikkiluokan kuljettajilla on ohjelmassaan vielä kolme testipäivää, ennen kuin MM-kausi käynnistyy 20. maaliskuuta Losailin valaistulla radalla Qatarissa. Nuo testipäivät ajetaan maaliskuun ensimmäisenä viikonvaihteena Jerezissä.
– Testipäivien määrä on riittävä, jos vain olemme onnekkaita kelien kanssa Jerezissä. Kalustopohja on meille tuttu ja tekninen ryhmä toimii järjestelmällisesti.
Sarjan suurin, eli MotoGP-luokka on pyrkinyt minimoimaan talvikaudella Euroopan aina arvaamattomien sääolosuhteiden riskit viemällä testinsä Malesiaan.
– Ei se olisi välttämättä huono ajatus viedä kahden pienemmänkään luokan testejä Malesiaan varsinkin tällaisessa tilanteessa, jossa MM-kausi aikaistuu lähes kuukaudella. Ihan harkinnan arvoinen ajatus ja en usko, että kustannukset nousisivat tässä kynnyskysymykseksi, kun testiolosuhteet olisivat taatut, tuumii Ajo.

Ajolle on jäänyt positiivinen kokonaiskuva tiimiensä kuljettajista kahden ensimmäisen testijakson jälkeen.
– Ihan hyvä ”kutina” tältäkin osin. Suoraan sanoen jo nyt on menty osittain yli odotusten.
Viime kaudella MM-pisteissä viidenneksi kiirehtinyt ja podiumilla vieraillut espanjalainen Vazquez, 24, on vauhdikkaan viisikon toistaiseksi tunnetuin nimi.
– Vazquez on ennakkokaavailuissa ykkösnyrkkimme. Odotukset ovat puolin ja toisin korkealla.
Vazquez teki Valenciassa ja Estorilissa tasaista työtä.
– Hän osoitti ammattimaisuutensa lähtemättä hosumaan niissä olosuhteissa. Efren opetteli kiitettävästi toimintatapojamme, jotka tekivät häneen suuren vaikutukseen, muotoilee Ajo.
Red Bull Rookies Cupin vuonna 2007 vakuuttavasti nimiinsä vieneen ranskalaisen Zarcon, 20, odotetaan puhkeavan alkavalla kaudella lopullisesti kukkaansa.
– Zarco yllätti minut valmiudellaan näissä testeissä. Hän liikkui ajallisesti aivan Vazquezin kannassa. Potentiaalia löytyy, vakuuttaa Ajo.

Kenties eniten Ajoa säväytti malesialaisen Khairuddinin, 19, upea esitys. Khairuddin ajoi vielä puolitoista vuotta sitten skootterilla kotimaansa värikkäitä katukisoja.
– Kokematon poika teki älyttömän hyvää työtä Valenciassa ja Estorilissa. Pitää muistaa, että olemme lähteneet hänen kanssaan liikkeelle käytännössä nollasta ajotyylin, -linjojen ja ajattelutavankin osalta.
Ajo uskoo, että Khairuddinilla on onnistuessaan ja oman tason löytäessään edessä kaikkien mahdollisuuksien MM-kausi.
– Ilopilleri ”Fahmi” otti jo näissä kahdessa ensimmäisissä testeissä hirmuisia steppejä eteenpäin. Hän ajoi varmasti ja ilman virheitä.

Red Bull Ajo Motorsportin 17-vuotiaat kuljettajat, MM-sarjasta jo kokemusta omaava saksalainen Folger ja tulokkaiaiin lukeutuva britti Kent esiintyivät hekin edukseen kahdella ensimmäisellä testijaksolla.
– Kent on vielä kokematon kaveri ja hänellä on opittavaa perusasioissa. Pojalla on kova asenne ajamiseen ja työntekoon. Kilpailuinsinöörimme Massimo Bianchini näkee hänessä paljon samaa kuin Stonerissa (Casey). Bianchini on työskennellyt aikoinaan myös maailmanmestari Stonerin kanssa, kertoo Ajo.
Kentia kolmisen kuukautta vanhempi Folger on nuoresta iästään huolimatta jo tuttu kasvo GP-ympyröissä.
– Folgerilla on enemmän kokemusta ja hän on yksi kovimpia näkemiäni lahjakkuuksia, mutta Jonaksen taustoilta ei ole löytynyt riittävästi ammattitaitoa. Nyt koko tiimimme ja erityisesti Jani Veijonen tekee hänen kanssaan tiivistä yhteistyötä ja neuvoo ajamisessa. Nuorukaiselle on selkeästi kova into ja nälkä päällä kaiken tämän uuden suhteen, sanoo Ajo.
Myös epävirallinen ajanotto piti siitä Estorilin haastavissa olosuhteissa.
– Näin muiden kuljettajien aikoja ja tiedän, että Folgerin paras noteeraus riitti kärkeen, vahvistaa tallipäällikkö Ajo.