Ajo saavuttaa suosikkiradallaan 50 MM-osakilpailun rajapyykin

Vauhdikas viisikymppinen sijoittuu kuin tilauksesta ison lätäkön tuolle puolen, Teksasin maaperälle ja Austinin hulppealle Circuit of the Amaricas-radalla, joka lukeutuu neljättä kauttaan MotoGP-sarjassa kilpailevan Ajon ehdottomiin suosikkeihin.

Ajon ensimmäinen MM-osakilpailu sijoittui 16 vuoden iässä puolestaan Valencian Ricardo Tormo-radalle ja Espanjaan vuoden 2010 marraskuussa. Hän käskytti silloin Derbi-pyörää 125-kuutioisten luokassa kilpailtuaan kyseisellä kaudella mukavalla menestyksellä CEV-sarjassa.

Palavan halun kilvanajoon omaavan nuorukaisen ammatinvalinta oli sen jälkeen kiveen hakattu. Ajatukset Englannin Valioliigasta ja NHL:stä oli ehditty karistaa kypärästä jo paria vuotta aiemmin 14-vuotiaana ajetun Suomen mestaruuden myötä.

Ajolla on päällimmäisenä
hyviä muistoja Austinista

Saksalaisarkkitehti Hermann Tilken taattua käsialaa oleva, 5513 metrin mittainen ja lehtereilleen 120 000 katsojaa vetävä COTA-rata debytoi viime vuonna MotoGP-sarjassa.

Ajo suoriutui silloin uuden baanan haasteista hienosti.

Hän taisteli Moto3-luokassa päätöskierroksen kolmanneksi viimeiseen mutkaan asti viidennestä sijasta, kunnes portugalilainen Miguel Oliveira tuli ja kilkkasi kovan onnen soturin radalta.

Oliveira pyysi hölmöä liikettään myöhemmin lentokentällä anteeksi, mutta se oli sinänsä laiha lohtu uransa toistaiseksi parhaaseen sijoitukseen tukevaan otteen omanneelle Ajolle.

– Koen Austinin GP:n kuitenkin osaltani viime kauden parhaaksi osakilpailuksi. Ajoin silloin läpi viikonvaihteen lähimpänä kärkenä. Ja kyllä, se on myös tähänastisen urani paras GP. Nyt sitten pyritään tietenkin pistämään vielä paremmaksi, Ajo viittaa tämän kauden toisen osakilpailun suuntaan.

Qatar on unohdettu

GP-kekkereihin paluun tehneen Husqvarnan tehdastiimissä kilpailevan ja Avant Tecno Ajon väreissä viilettävän valkeakoskelaisen MM-avaus painui penkin alle reilut kaksi viikkoa sitten Losailin valaistulla radalla Qatarissa.

Testikaudella löytynyt terävä tatsi oli kateissa, pyörän säädöt aavikkoradalle hakusessa, linjatkin vähän hukassa ja kauttaaltaan vaikea viikonvaihde kulminoitui kaatumiseen sarjan spesiaalikisassa.

Nuorukainen osoitti kuitenkin jälleen sisukkuutensa jatkamalla varikkokäynnin jälkeen matkaa siipeensä saaneella pyörällä. Maaliviivan hän ylitti sinnikkäästi sijalla 26.

Mieli oli ymmärrettävästi maassa, mutta tuleen ei jäädä tietenkään makaamaan, päinvastoin. Tiukka työnteko ja taistelu jatkuu. Oikeastaan se on vasta alkanut. Vauhti kyllä riittää parhaimmillaan siihen uran ensimmäiseen podiumsijoitukseen, vaikka siitä ei suurta ääntä pidetäkään.

– Qatar on nyt jo unohdettu ja Austinissa jatketaan töitä puhtaalta pöydältä sekä siitä, mihin testikaudella jäätiin. Katsotaan nyt, mihin rahkeet riittävät. Qatar osoitti, että Moto3-luokan taso on kovempi kuin koskaan. Jopa yllättävänkin kova avauskisan perusteella, painottaa Ajo.

COTA on mahtava ja
monipuolinen rata

Moderni COTA-rata keräsi viime vuonna varauksettomat kehut miltei kaikilta kuljettajilta.

Losailin tasaisella tuupattuun MM-avaukseen verrattuna Austin on monessakin mielessä täysin toista maata. Radalta löytyy korkeuseroakin 41 metrin verran.

– COTA on tosiaankin yksi suosikkiradoistani ja ehdottomasti sarjan hienoimpia. Monipuoliselta radalta löytyy niin nopeaa kuin hidastakin paikkaa ja siellä kääntyillään oikeastaan koko ajan, Ajo kuvailee 20 kurvin ja 1200 metrin mittaisen pääsuoran silmiähivelevää kokonaisuutta.

Moto3-pyörillä tapailtiin COTA:lla viime keväänä parhaimmillaan 240 kilometrin tuntinopeutta. Ajon kyyti oli silloin tosiaankin kaikin puolin kohdallaan, sillä hän sijoittui aika-ajossa seitsemänneksi ja harjoituksissa kymmenenneksi.

– Rata oli vielä viime vuonna kaikille uusi ja ehkä se saattoi muuttaa vähän asetelmia. Nyt pääosa kuskeista tuntee jo sen luonteen, tuumii Ajo.

Crossia ja supermotoa

Ajo oli Qatarin jäljiltä muutaman päivän flunssan, sekä kuumeen kourissa ja vatsaakin väänsi.

Kovan motivaation ja treeniasenteen omaava valkeakoskelainen on päässyt harjoittelemaan sen jälleen lujaa. Kaikki on siis tältäkin osin kunnossa tiistaina Teksasiin lähdettäessä.

– Ei se flunssa onneksi aiheuttanut sen suurempaa hämminkiä harjoitteluun.

Ajontuntumaakin on ehditty pitää yllä siltä osin, minkä Suomen keväiset olosuhteet sallivat. Ajo pisti menemään viikonvaihteessa vauhdikkaasti sänkicrossia ja supermotoa. Niin, ja pakasta vedetyllä pyörällä on tullut silläkin poljettua.

Ajolla on edessään lähes kuukauden mittainen kisareissu.

Kauden kolmas osakilpailu ajetaan Austinin jälkeen uudella estradilla, eli Termas de Rio Hondo-radalla 27. huhtikuuta Argentiinassa. Rio Hondon aavikkomaisemista kiirehditään vuorostaan välittömästi ensimmäiseen Euroopan osakilpailuun Jereziin.

– Austinin ja Argentiinan väliin jää siksi vähän aikaa, ettei silloin ole mielekästä tehdä pitkiä matkoja kotimaahan ja takaisin. Jäämme Austinin GP:n jälkeen jenkkeihin ja Miamin suunnalle, kertoo Ajo.

Doohanilta tiukkaa tekstiä: Miller
Moto3:sta suoraan MotoGP:hen!

Qatarissa ajetun MM-avauksen vei tyylipuhtaasti nimiinsä Ajo Motorsportin Red Bull KTM-tehdastiimin australialaiskuljettaja Jack Miller, joka harjoitteli talvikaudella Ajon kanssa Suomessa.

Millerin uran ensimmäinen voitto ja samalla myös podiumsijoitus on saanut melkoisen kohumylläkän aikaan Australiassa. GP-sarjan velikultaa on hehkutettu perperit avoinna seuraavana ”caseystonerina”.

Kuninkuusluokan viisinkertainen maailmanmestari Mick Doohan on ehtinyt antaa maanmiehestään tässä vaiheessa ehdottomasti sen kovimman lausunnon. Doohan on sitä mieltä, että Miller on sellainen superlahjakkuus, joka voisi nousta suoraan MotoGP-luokkaan ja jättää Moto2:n väliin.

Viime vuonna muuten juuri Miller oli se kuljettaja, jonka kanssa Ajo taisteli tiukasti viidennestä sijasta Austinissa.

Mikäli Ajo pystyy iskeytymään COTA:lla toistamiseen Millerin kantaan, niin silloin sijoituskin on varmuudella korkealla. Viime kaudella Jerezissä ajettu kuudes sija merkitsee Ajolle toistaiseksi uran parasta MM-osakilpailusijoitusta.

Tällä kaudella katseet on suunnattu tiukasti viiden nippuun.

* MotoGP-sarjan 2/18 MM-osakilpailun aikataulu 11.-13. huhtikuuta Austinissa:
Perjantai 11.4.

17.00-17.40, Moto3-luokan 1. vapaa harjoitus
17.55-18.40, MotoGP-luokan 1. vapaa harjoitus
18.55-19.40, Moto2-luokan 1. vapaa harjoitus
21.10-21.50, Moto3-luokan 2. vapaa harjoitus
22.05-22.50, MotoGP-luokan 2. vapaa harjoitus
23.05-23.50, Moto2-luokan 2. vapaa harjoitus

Lauantai 12.4.
17.00-17.40, Moto3-luokan 3. vapaa harjoitus
17.55-18.40, MotoGP-luokan 3. vapaa harjoitus
18.55-19.40, Moto2-luokan 3. vapaa harjoitus
20.35-21.15, Moto3-luokan aika-ajo
21.30-22.00, MotoGP-luokan 4. vapaa harjoitus
22.10-22.25, MotoGP-luokan aika-ajo 1
22.35-22.50, MotoGP-luokan aika-ajo 2
23.05-23.50, Moto2-luokan aika-ajo

Sunnuntai 13.4.
16.40-17.00, Moto3-luokan warm up
17.10-17.30, Moto2-luokan warm up
17.40-18.00, MotoGP-luokan warm up
19.00, Moto3-luokan 2/18 MM-osakilpailu
20.20, Moto2-luokan 2/18 MM-osakilpailu
22.00, MotoGP-luokan 2/18 MM-osakilpailu
 

Uusin numero