Ajo Motorsportin Zarco: Olemme valmiit voittamaan

Huonot sääolosuhteet saivat Johann Zarcon pysymään Jerezin kaudenalustestien viimeisenä päivänä, torstaina, varikkopilttuussa. Ajamisen sijaan Zarco tarjosi ajatuksiaan kaudenalustesteistä ja tulevasta Moto2-kaudesta. Ajo Motorsportin Kalex-pyörällä ajavan Zarcon nimi löytyi kärjestä sekä Jerezin ensimmäisessä että Valencian testissä, mikä nostattaa lupauksia tulevaa kautta silmälläpitäen.

MotoGP- ja samalla siis Moto2-kausi alkaa viikon päästä Qatarin Grand Prixin merkeissä.
 
Mitä kaudenalustesteistä jäi käteen?
– Testien jälkeen tunnelma on erittäin positiivinen. Saimme ajettua kaikissa olosuhteissa, niin kuivalla kuin märälläkin. Kuivalla ajat olivat nopeita ja tasaisia. Testeissä sijoituksella ei ole varsinaisesti merkitystä, mutta kyllä nopeimmasta ajasta aina saa itseluottamusta. Märällä emme olleet joukon nopeimpia, mutta saimme paljon hyödyllistä tietoa. Pyörä tuntuu hyvältä ja homma toimii tiimin kanssa. Pyörässä erityisesti alusta ja runko on saatu toimimaan mainiosti. Olemme asettaneet riman muille, mistä kiitos kuuluu Kalexille. Kuitenkin vasta Qatarissa nähdään, mikä tilanne oikeasti on. Toivottavasti hyvä fiilis kantaa sinnekin.
 
Olet siis tyytyväinen nopeuteesi.
– Ilman muuta olen. Se, mitä olemme saaneet Ajo Motorsportin ja uuden pyörän kanssa aikaan, on valovuosia edellä aiempia Moto2-luokan kokemuksiani. Nopeus on ollut erittäin kohdallaan. Kilpailusimulaatioon olisin kaivannut hieman tasaisempaa suoriutumista, mutta mikä tilanne on todellisuudessa… Se nähdään viikon kuluttua. Toivottavasti olen kärjessä.
 
Mitä haluaisit vielä parantaa, tai minkä suhteen olisit halunnut ottaa uuden edistysaskeleen ennen kauden alkua?
– En oikeastaan tiedä. Ehkä kilpailuviikonlopun paineiden kestämisen suhteen haluaisin kehittyä, mutta sitä ei voi harjoitella testeissä. On tärkeää kyetä hallitsemaan mielensä paineiden alla. Pyörä on nyt täydellinen, ja ainoa asia, mikä voi mennä vikaan, on pääni sisällä. On yritettävä ottaa rauhallisesti.
 
Osasitko odottaa näin menestyksekästä kaudenalustestiä?
– En tiedä osasinko odottaa, mutta ainakin toivoin sitä. Neljän Moto2-vuoden jälkeen halusin olla kärjessä ja olen iloinen, että olen siellä nyt.
 
Miten tämän vuoden Kalex eroaa viimevuotisesta?
– Eroa ei ole paljon, uusi pyörä on helpompi ajaa, joten tasaisten kierrosaikojen nakuttaminen on helpompaa. Isoin muutos on henkisellä puolella. Yritän jatkuvasti muokata ajamistani rataan ja pyörään sopivaksi ja tiimi kertoo minulle, onnistunko vai en. Yritän kuunnella muiden mielipiteitä entistä enemmän ja se on tärkein ero.  
 
Vaatiko uuteen pyörään sopeutuminen muokkauksia ajotyyliin?
– Ei juurikaan. Olen lähinnä keskittynyt entistä pehmeämpään ajamiseen, mikä on tärkeää Moto2-luokassa.
 
Aiheuttiko uusi tiimi ja uusi moto2-projekti paineita ennen kuin aloititte?
– Ei. Olin alusta asti erittäin luottavainen Ajo Motorsportin projektiin ja innoissani, että sain olla mukana siinä. Olen tuntenut Akin jo vuodesta 2011. Moto3-luokassa hänen tiiminsä taistelee aina mestaruudesta, joten tiesin, että Ajo Motorsportin Moto2-tiimi tulisi olemaan äärimmäisen vakavasti otettava ja ammattitaitoinen tiimi.
Aki on hyvä tiimipäällikkö. Hän tietää, kuinka ympärillä olevia ihmisiä tulee kohdella. Tiimin jäsenet ovat kokeneita ja Moto2 on heille tuttu luokka. Projekti on uusi, mutta sen muodostavat kokeneet tekijät. Tästä syystä en ollut lainkaan huolissani liittyessäni uuteen Moto2-talliin.
 
Olit osa Ajo Motorsportia jo aiemminkin, vuonna 2011. Ovatko asiat muuttuneet siitä?
– Ehkä Aki hymyilee nyt enemmän kuin silloin. Mutta hän on aina erittäin ammattitaitoinen ja suhtautuu asioihin vakavuudella. Myös minä olen tehnyt kovasti töitä ja kehittynyt sitten viime kerran. Silloin kykenin taistelemaan maailmanmestaruudesta ja tänä vuonna pystyn varmasti samaan, koska olen valmiimpi siihen kuin koksaan aiemmin.
 
Mitkä ovat odotuksesi tälle vuodelle?
– Haluan ajaa voitosta ja jos mahdollista myös taistella mestaruudesta. Jokaisesta kilpailusta lähden hakemaan mahdollisimman isoa pistesaalista, mutta yritän myös nauttia vuodesta. Kauden alku on aivan kulman takana, enkä malta odottaa!
 
Ketkä ajavat mestaruudesta tänä vuonna?
– Ehdottomasti Tito [Rabat], onhan hän hallitseva mestari. Toinen, jota pitäisin silmällä on Sam Lowes. Hän on todella nopea sekä märällä että kuivalla. Moto2 on tasainen luokka, joten on pyrittävä vain tekemään parhaansa ja katsottava tuloksista, mihin se riittää ja kuka on kärjessä.
 
Tänä vuona Kalexin pyöriä on ruudukossa paljon. Odotatko entistä tiukempaa taistelua?
– Kyllä, se on erittäin mahdollista. Mutta myös Lowes, joka ei aja Kalexilla, on ollut todella nopea. Kaikki haluavat ajaa Kalexilla, sillä se on osoittautunut nopeaksi koko kauden ajalla, minä olin yksi heistä.
 
Mikä on tavoittesi Qatarissa?
– Tahdon taistella voitosta. Se on tärkein tavoite. Olemme jo osoittaneet, että vauhtia löytyy. Nyt lähden tavoittelemaan korkeinta koroketta ja yritän myös pitää hauskaa. Avauskisa aiheuttaa aina reilusti paineita, joten on pyrittävä pitämään pää kylmänä.

Viimeisin numero