Ajo Motorsportin rengasriski onnistui Jerezin hankalassa kelissä

MM-kauden kolme viikkoa sitten paalupaikalla ja kilpailun kolmannella sijalla avannut Red Bull KTM Ajo Factory Racing-tiimin Cortese jäi aika-ajon pohjista vain 12 tuhannesosaa. Cortesen nopein kierros kulki ajassa 1.57,519.

– Erittäin vaikea aika-ajo. Rata oli alussa märkä ja kun se muutaman kierroksen jälkeen alkoi kuivua, niin meidän piti odottaa yhä pitkään, ennen kuin uskalsimme vaihtaa slicks-renkaat alle. Se oli riski, mutta se kannatti, sillä olin sitä ennen jossain sijoilla 15-16. Loppujen lopuksi olin sittenkin hyvin lähellä saavuttaa jo toisen peräkkäisen paalupaikan, kertoi tyytyväinen Cortese.

Cortese lähtee luottavaisin mielin sunnuntain kilpailuun. Hänellä on Jerezistä allaan hyviä kierroksia käytännössä kaikilla keleillä.

– Kaikki toimii hyvin. Olen vahva kisassa on sitten sunnuntaina kuivaa tai märkää, vahvisti Cortese.

Tallipäällikkö Ajo tuuletti hänkin riehakkaasti Cortesen hienoa nousua. Ajolla on meneillään jo 11. kausi tallipäällikkönä MM-sarjassa, mutta harvoin hänenkään eteensä on osunut vastaavaa sekakeliä, mitä Jerez on tähän mennessä tarjonnut.

– Olosuhteet olivat todellakin erikoiset ja riskaapelit. Aika-ajossakin oli lopussa vain muutamasta minuutista hyvin paljon kiinni, Ajo viittasi rengastukseen.

Sissis kärkivauhdissa
sadekelin renkailla

Cortese oli suomalaistallin neljästä kuljettajasta ainoa, joka ajoi jännitysminuutit kuivan kelin renkailla.

Cortesen tiimikavereista australialainen Arthur Sissis oli aika-ajossa hienosti kahdeksas ja britti Danny Kent 15:s. Sadekelin renkailla kärjessäkin ajanut Sissis jäi pohja-ajasta 1,516 ja Kent 2,352 sekuntia.

– Minulla oli sadekelin renkailla hyvä fiilis päällä, mutta olin kieltämättä vähän arka slicksien kanssa. Tein pienen virhearvion, koska en tullut vaihtamaan renkaita ajoissa. Aika-ajon lopussa pito sadekelin renkaista yksinkertaisesti loppui, totesi vahvasti ensimmäiseen MM-kauteensa tullut Sissis.

Kentin todellinen potentiaali ei päässyt esiin hankalissa olosuhteissa.

– Aamun sadekelin harjoitus oli osaltani vielä ihan hyvä, mutta aika-ajo oli vaikea, myönsi Kent.

Khairuddinilla
sekarengastus

AirAsia-SIC-Ajo -tiimin malesialainen KTM-kuljettaja Zulfahmi Khairuddin myönsi Sissisin tavoin, että hän arkaili hieman renkaiden kanssa. Liian suuri riski kalvoi mieltä.

Khairuddin joutui tyytymään hänelle varsin vaatimattomaan 28. sijaan 4,245 sekuntia pohjista.

– En vain uskaltanut vaihtaa slicks-renkaita tuollaisella kelillä.

Qatarissa kuudenneksi sijoittunut Khairuddin ajoi session lopun sekarengastuksella, eli takana oli slicks ja edessä sadekelin rengas.

– Ehdin ajaa tuolla rengastuksella yhden kierroksen ja ikävä kyllä siihenkin mahtui yksi virhe. En vain saanut itsestäni enemmän irti näissä hankalissa olosuhteissa, totesi Khairuddin.

Paalupaikalle kotiyleisönsä edessä ajoi vasta uransa toiseen MM-osakilpailuun Suter Honda-pyörän puikoissa valmistautuva espanjalainen Alex Rins. Eturivin täydentää Rinsin portugalilainen tiimikaveri Miguel Oliveira, joka taipui Corteselle 0,456 sekuntia.
 

Uusin numero