Ajo Moto3:n kovistakin kontakteista: ”Tietyt kaverit käyvät kuumempana”

Ajo, 20, jäi edellisessä kisassa Tshekissä vain sekunnin voittajasta.

Mieleen painui ikimuistoisesti myös Brnon radan ajoittainen hurlumhei-meininki, joka jätti tummanpuhuvat jälkensä Avant Tecno Husqvarna Ajo-tiimin kuljettajan nahkapukuun.

– Road racing on ehkä vähän myös kontaktilaji, mutta eihän se saa sitä liian paljon olla, toteaa 58 GP:n kokemuksella myös omat oppirahansa maksanut Ajo.

"Aina ei malteta
miettiä riittävästi"

Harvinaisen isossa, peräti 17 kuljettajan tiiviissä pääryhmässä jaettiin Brnossa surutta osumia, mutta onneksi pahemmalta vältyttiin.

– Luokassamme on tiettyjä kavereita, jotka käyvät kuumempana kuin muut. Nämä kuskit eivät aina malta miettiä ja eivät ehkä tajuakaan tekemisiään nopeampien takana. Se aiheuttaa ylimääräistä ohjelmaa ja sekoittaa pakkaa, kuvailee Ajo.

Moto3-luokka on tunnetusti huipputasainen ja -kilpailtu. Tshekin GP tarjoili siitä malliesimerkin, mutta äärimmäisyyteen vietynä myös poikkeuksen.

– Kyllähän 17 kuljettajaa on tavallaan jo ihan liikaa pääryhmässä. Ajoin siinä porukassa 12:nneksi ja se kyllä harmittaa vieläkin. Siinä sakissa olisi voinut voittaa tai jäädä 17:nneksi. Positiivista on tietenkin se, että jäin voittajasta vain tuon sekunnin. Vauhti on kohdallaan ja se lupaa hyvää loppukautta ajatellen.

Nilkka on kunnossa,
mutta kyynärpää ei

Ajon taannoinen nilkkavamma on myös historiaa. Se saattaa ajoittain muistuttaa itsestään, mutta ajamista se ei enää haittaa.

– Nilkka toimii ajaessa. Enemmän haittaa on tuosta jo pitempään vaivanneesta vasemmasta kyynärpäästä lähinnä jarrutuksissa ja puolenvaihdoissa.

Ajolla on edessään vielä seitsemän MM-osakilpailua, ennen kuin aika on kypsä korjailla kyynärpäätä leikkauspöydällä.

Seuraavat haasteet odottavat siis vuoroaan Silverstonen 5,9 kilometrin mittaisella radalla.

– Kelihän on aina kysymysmerkki Englannissa, mutta tykkään Silverstonen monipuolisesta radasta. Sieltä löytyy oikeastaan kaikkea mahdollista ja kukaan ei voi olla nopein jokaisessa mutkassa. Silverstonessa kärsivällisyys palkitaan, painottaa Ajo.

Ajo ajoi viime vuonna Silverstonen aika-ajossa 11:nneksi ja kisassa 15:nneksi. MM-pisteen lisäksi plakkariin jäi silloin KTM:llä kiidetty luokan huippunopeusennätys 229,5 km/h.
 

Uusin numero