Ajo ei aio tinkiä toipilaanakaan MM-pistevauhdista Australiassa

Viime sunnuntaina Malesiassa taisteltu Moto3-luokan yhdeksäs sija kertoo vauhdin ja asenteen olevan kohdallaan, mutta murtuma vasemmassa jalkapöydässä verottaa fyysistä virettä.

– Jalka vaikuttaa parin päivän levon myötä jo vähän paremmalta, mutta kyllähän se on edelleen kipeä. Se varmaankin puudutetaan pitkään kisaan, mutta ei vielä harjoituksiin, suunnittelee kolmessa viimeisessä kisassa nousujohteisesti pisteitä poiminut Ajo.

Ajo on peitonnut niissä kilpailuissa oman ryhmänsä kuljettajat. Kärki on kuitenkin päässyt karkuun, kun sen takana tullut iso nippu on käynyt kiivasta ja kuluttavaa keskinäistä vääntöään.

Ajo kaipaa onnistumista
myös aika-ajossa

– Tavoitteeni on kärkiryhmässä ja tiedän vauhtini riittävän sinne. Se edellyttää kuitenkin suht hyvää lähtöpaikkaa, eli edellisiä kisoja parempaa sijoitusta aika-ajossa, painottaa KTM:llä kilpaileva Ajo.

Aika-ajo yli 30 kuljettajan luokassa vaatii kokemuksen tuomaa kylmäpäisyyttä, oikeaa ajoitusta ja ripauksen onneakin. Väkisin sieltä ei toivottua tulosta ole haettavissa.

– Aika-ajossa ei voi puristaa liikaa varsinkaan alussa. On vain pyrittävä löytämään lopussa hyvä rako kovalle kierrokselle ruuhkasta huolimatta.

Kuluvalla kaudella kaksi kertaa kakkosrivin lähtöpaikan lunastanut Ajo on paikkaillut syksyn aika-ajosijoituksiaan onnistuneilla starteilla ja terävillä lähtökiihdytyksillä, joiden turvin hän on pystynyt ohittamaan useamman kuljettajan jo ensimmäisen kierroksen aikana.

– Starttini ovat onnistuneet yleisesti ottaen hyvin tällä kaudella. Olen tältä osin erityisen tyytyväinen viime sunnuntaihin, jolloin nousin nopeasti kymmenen parhaan joukkoon.

– Ei muuta kuin hyvien harjoitusten ja onnistuneen aika-ajon myötä rakentamaan terävää kisavirettä Australiassa. Se on hyvä tavoite koko viikonvaihdetta ajatellen, toteaa Ajo.

Nopea ja tuulinen rata

Ajo kilpaili viime vuonna ensimmäistä kertaa Phillip Islandin 4448 metrin mittaisella radalla, joka on kuljettajien mieleen.

– Rata on hieman röykkyinen, mutta nopea. Sieltä löytyy vain kaksi hitaampaa kurvia.

Upeissa maisemissa sijaitsevalle saariradalle ominaista on myös puuskittainen tuuli, joka riepottaa pahimmillaan yllättävän salakavalasti varsinkin pienimmän luokan kuljettajia.

– Lisäksi tuulen suunta vaihtelee eri puolella rataa, mikä tekee ajamisesta todella haastavaa. Phillip Island lukeutuu kuitenkin suosikkiratoihini, kertoo Ajo.

Moto3-luokan kilpailu ajettiin viime sunnuntaina Sepangin radalla yli 30 asteen helteessä.  Australiassa ilman kosteus ja lämpötila ovat jo tuntuvasti alhaisempia. Näillä näkymin aurinkoiseksi kisapäiväksi on luvassa hieman alle 20 lämpöastetta. Ajolle se sopii mainiosti.

– Ehdottomasti parempi näin. Sepangissa oli ajoittain jo tuskallisen kuumaa.

Moto3-luokan kauden 16/17 MM-osakilpailun aikataulu 26.-28.10. Phillip Islandin radalla Australiassa:
Perjantai 26.10.

Klo 02.15-02.55, 1. vapaa harjoitus
Klo 06.15-06.55, 2. vapaa harjoitus
Lauantai 27.10.
Klo 02.15-02.55, 3. vapaa harjoitus
Klo 06.00-06.40, aika-ajo
Sunnuntai 28.10.
Klo 02.40-03.00, warm up
Klo 04.00, MM-osakilpailu 16/17

Phillip Islandin ratainfo
Pituus: 4448 metriä
Leveys: 13 metriä
Mutkat vasemmalle: 7
Mutkat oikealle: 5
Pisin suora: 900 metriä
Valmistunut: 1956
Modifioitu: 1988

Uusin numero