Aholasta Italian mestari

– Vihdoinkin! Minulla on meneillään 11:s kausi Italian sarjassa, josta tähän mennessä plakkariin oli tullut tavallaan jo turhankin monta kakkossijaa, tuumi Ahola huojentuneena.
Ahola ei jättänyt Tolmezzon jälkimmäisenä kisapäivänä mitään sattuman varaan. Hän takoi pohja-ajan kaikille yhdeksälle maastokokeelle.
– Ajo kulki todellakin putkeen ja tatsi oli samanlainen kuin MM-sarjassa. Minulla oli hyvä fiilis heti aamusta alkaen, enkä lähtenyt varmistelemaan missään vaiheessa.
Ahola käynnisti sunnuntain urakan 22 pisteen johtoasemassa yleiskilpailussa toisena olleeseen Simone Albergoniin nähden. Albergoni oli jo joutunut heittämään pyyhkeen kehään, eikä hänestä ollut ylivoimaisen suomalaisen uhkaajaksi helteisessä Tolmezzossa.
– Kukistin Albergonin yli minuutilla ja toiseksi yleiskilpailussa sijoittuneen Ballettinkin (Oscar) 55 sekunnilla. Albergoni ei tehnyt tietääkseni suurempia virheitä, mutta hän alkoi jäädä minusta tasaisesti heti ensimmäisistä pätkistä lähtien.
Ahola ajoi lauantaina yleiskilpailussa toiseksi. Sadekuuroihin varautunut hämeenlinnalainen Honda-kuljettaja ei ollut vielä silloin täysin tyytyväinen pyöräänsä.
– Vaihdoin sunnuntaiksi kuivan kelin eturenkaan ja lisäksi pyörän takaiskareita ruuvattiin onnistuneesti heti ensimmäisessä huollossa. Pyörän ajettavuus muuttui aivan oleellisesti kolmen millin säädön myötä, eikä se aliohjautunut enää sen jälkeen.

”Vanha mies hereille piikkiluokan pyörällä”.
Aholan mestaruuden osalta merkityksetön Italian sarjan viimeinen osakilpailu odottaa vuoroaan heinäkuun viimeisenä päivänä Lumezzanessa.
Ahola ajaa edelleen myös tuon kisan, joskin näillä näkymin tuntuvasti erilaisella pyörällä. Italialaistiimin voimakas 450-kuutioinen ja nelitahtinen Honda vaihtunee Lumezzanessa piikkiluokan menopeliin.
– Olen ajanut isolla pyörällä koko vuoden, joten hetkellinen pyörän vaihto voisi olla vanhalle miehelle hyvä ja haasteellinen herätys loppukautta ajatellen. Piikkiluokan pyörä on 35-vuotiaalle enduromiehelle vaikein mahdollinen ajettava. Se pyörä ei anna tosiaankaan mitään anteeksi.

Mestarilla ei ole aikaa lomailuun.
Aholan kauden ehdottoman päätavoitteen, neljännen peräkkäisen maailmanmestaruuden tavoittelu kulkee sekin aikataulussa. Ahola johtaa enduro 2-luokan MM-sarjaa 21 pisteellä, kun kaudesta on ajamatta vielä kuusi kisapäivää Kreikassa, Turkissa ja Ranskassa.
– Tolmezzossa oli sunnuntaina aivan järjettömän kuumaa, jopa kuumempaa kuin lauantaina, jolloin lämpöä oli lähes 40 astetta. Välillä tuntui, kuin siirtymillä kasvoja olisi hohkattu kuumailmapuhaltimella. No, tämäkin oli hyvää valmistautumista Kreikkaan ja Turkkiin, joissa on molemmissa varmasti kuumaa.
MM-sarjan kesätauko päättyy elokuun viimeisenä viikonvaihteena Kreikan Serresissa. Kovana kalamiehenä tunnettu Ahola ei tosin aio tarjota haastajilleen siimaa tulevinakaan viikkoina.
– Pieni irtiotto on paikallaan ajamisesta, mutta ei muuta. Fyysisestä kunnosta on pidettävä koko ajan tarkkaa huolta. Minulla oli kymmenen päivän ajotauko ennen Tolmezzoa lievän käsivamman vuoksi ja se kyllä näkyi lauantain suorituksessa. Silloin paras terä oli vielä kateissa.

Seistola kaatuili.
Tolmezzossa oli suomalaiskuljettajista Aholan lisäksi mukana Matti Seistola. MM-sarjan pikkuluokassa Seistolan tavoin kilpaileva ja mitalissa kiinni oleva KTM-kuski Eero Remes jäi suosiolla parantelemaan nilkkaansa Suomeen.
Seistola ajoi Husqvarnallaan lauantaina Tolmezzon yleiskilpailussa kuudenneksi. Sunnuntaina sijoitus putosi kahdella pykälällä.
– Kaaduin kaksi kertaa endurotestillä, mikä verotti turhan paljon aikaa. Jäin Mikasta (Ahola) melko tarkalleen kaksi minuuttia. Ajollisesti päivä kulki kaatumisia lukuun ottamatta ihan hyvin ja ehdin sentään luokassani kolmanneksi. Kokonaisuutena voin olla tyytyväinen tähän viikonloppuun, sanoi Seistola.

Tiedote: Kari Aho