Aholalle yllättävä MM-pronssi

– Ohhoh! MM-pronssia melkeinpä sohvalla makoilemalla, naureskeli Ahola.

Ahola viittasi sohvan suuntaan siksi, että hallienduron MM-sarjan alkuperäisessä ohjelmassa olleista viidestä osakilpailusta ajettiin loppujen lopuksi ainoastaan kaksi, eli Genova ja Barcelona. Brasiliaan ja Espanjan Vigoon myönnetyt kisat peruuntuivat jo aiemmin pitkälti samasta syystä kuin Portugalinkin osakilpailu Lissabonissa.
– Onhan tämä naurettava juttu, jos maailmanmestaruus ratkaistaan kahden osakilpailun perusteella, tuumi Ahola.

Hallienduron epävirallisen maailmanmestaruuden vei nimiinsä lajin puolalainen erikoismies, KTM:llä kilpaileva Taddy Blazusiak pistein 103. Ruotsalainen Husaberg-kuljettaja Joakim Ljunggren ehti ajaa Husabergilla 86 ja Ahola Hondalla 73 pistettä.

Hallienduron arvosarjaa on ajettu edelliset kaudet maailmancupin statuksella. Täksi kaudeksi sille myönnettiin MM-arvo. Ensi kaudella asia saattaa olla näiden takaiskujen jälkeen jälleen toisin.

Ahola käynnisti tynkäsarjaksi typistyneen hallikauden loistavasti marraskuun lopussa Italiassa. Hän voitti Genovan osakilpailun tulevan MM-sarjan uudella enduro 3-luokan kilvanajolaitteellaan, eli 480-kuutioisella Hondalla.

Toisessa ja samalla viimeiseksi jääneessä, helmikuun ensimmäisenä viikonvaihteena Barcelonassa ajetussa hallikisassa hän joutui tyytymään seitsemänteen sijaan.
– Harmi, että hienon Genovan jälkeen Barcelonan rata oli taas rakennettu sellaiseksi, että siellä oli käytännössä mahdoton menestyä näin isolla ja räväkällä pyörällä. Muutenhan minä olisin ollut näiden peruutusten jälkeen kiinni jopa maailmanmestaruudessa.

Ahola on sivaltanut surutta sanansäilällä hallienduron ratoja, joilla ei ole ollut paljoakaan tekemistä kilvanajon kanssa. Genovan jälkeen ääni tosin muuttui kellossa, kunnes Barcelona palautti taas katkerat muistot mieleen.
– Genovassa rata oli ajettava, nopea ja enduro-tyyppinen. Barcelonassa se oli sitten jälleen hidas ja trial-tyyppinen. Ketä se palvelee, että hallienduron MM-sarjan radat tehdään niin sanotusti epäonnistuneille trial-kuljettajille, jyrähtää Ahola.
– Genovan jälkeen kuulin ja luin paljon rataa arvostelevia jupinoita. Endurokisoihin osallistuneista trial-kuskeista Dougie Lampkin oli ainoa, joka ei arvotellut Genovan rataa. Pitää muistaa, että Lampkin onkin menestynyt trial-kuski, jatkaa Ahola.

Hallienduro on merkinnyt Aholalle vain sivuosaa valmistautumisessa varsinaiseen MM-kauteen, joka käynnistyy huhtikuun alussa Espanjassa.
Ahola on juhlinut jo neljää MM-kultaa putkeen ja nyt se viides peräkkäinen on haussa sarjan suurimmasta, eli 3-luokasta, josta hämeenlinnalaiselta Honda-kuljettajalta puuttuu vielä se kirkkain mitali.
– Olen harjoitellut vuodenvaihteesta lähtien Gironan seudulla Espanjassa. Valmistautuminen on sujunut erinomaisesti ja mies alkaa olla jo todella kovassa kunnossa, vahvistaa Ahola.

Aholan oli tarkoitus siirtyä tällä viikolla toviksi testaamaan pyöräänsä Italiassa.
– Siellä on kuitenkin siksi huonot kelit, että homma jatkuu Espanjassa muun muassa iskaritestien merkeissä.
Ahola ajaa MM-sarjan lisäksi myös Italian avointa mestaruussarjaa, josta hänellä on sieltäkin voitto puolustettavanaan.
– Minulla on vielä kolme viikkoa aikaa treenata, kunnes kausi alkaa Italian mestiksen ensimmäisen osakilpailun merkeissä Sardiniassa, suunnittelee Ahola.