Aholalle ja Mattilalle kunniakirjat supertyöstä

Kunniakirjoja on jaettu vasta kolme vuotta. Kaikki kunniakirjat ovat menneet suomalaisille. Viime vuonna MM-sarjan nopein oli Juha Salminen ja toissa vuonna Ahola. SM-sarjassa Mattilaa edelsivät kunniakirjojen ja sarjojen yleismestareina Marko Tarkkala ja Petteri Silvan.

Pisteet lasketaan samalla tavalla yleiskilpailun parhaille kuin kyseisissä sarjoissa luokkienkin parhaille. Myös SM-sarjassa pisteet tulevat kaikista osakilpailuista, vaikka luokkakohtaisiin SM-loppupisteisiin ei kaikkia laskettaisikaan.

Internetissä ilmestyvä enduromoottoripyöräilyn ilmaissivusto Endurospecial.com vastaa pisteseurannasta ja palkitsee voittajat.

Tänä vuonna Suomessa Vuoden moottoriurheilijaksi valittu enduron kymmenkertainen MM-sarjan mitalisti ja seitsenkertainen MM-joukkuekultamitalisti Mika Ahola oli hyvillään sarjan voitosta ja kunniakirjasta.

– Onhan se aina jotakin kun voittaa luokkansa ja on koko sarjan paras kuljettaja, Ahola kiitteli.

– Pitkin sarjaa seuraamme aina netistä Marikan (vaimo) kanssa kokonaiskisan edistymistä.

Ahola lupasi sarjan alla yrittävänsä parhaansa, jottei kunniakirjan tekstiä tarvitsisi esimerkiksi ranskantaa.

– Tällaista on enduro. Tilanteet muuttuvat, Ahola kommentoi jännäksi mennyttä kisaa.

Kunniakirja oli jo menossa Jonny Aubertille, mutta hänelle tuli sarjan loppuun loukkaantumisen takia kolme nollapäivää ja peli oli sillä selvä.

Virallisesti MM-sarjan yleismestaruudesta on kilpailtu viimeksi 2004. Sen jälkeen siitä luovuttiin. Yksi syy saattoi olla Juha Salmisen ylivoima, sillä hän voitti yleismestaruuden viidesti peräkkäin 2000-2004.

Mika Ahola tunnetaan enduron lisäksi kovaksi kalamiehenä ja sukeltajana.

– Nyt kyllä kalastukset jäivät. Tuli vaan enemmänkin seurattua.

Aholat palasivat juuri kolmen viikon sukellusmatkalta Filippiineiltä. Mika tutki syviä vesiä ja upeita merenalaisia maisemia Filippiineillä kolmessa eri paikassa.

– Olemme tehneet näitä sukellusmatkoja vuodesta 2002. Tutuiksi ovat tulleet Filippiinit parin syksyn ajalta, Thaimaan, Indonesian ja Meksikon vedet.

– Seuraavat puoli vuotta vapaa-ajat menevätkin kuvaustuotosten editointiin.

Tuloksia voi tutkailla sitten Mikan omilta nettisivuilta. Siellä on jo video-otoksia edellisiltä reissuilta.

Heti tiistaina Aholat matkustivat maitse ja meritse Espanjaan Gironaan.

– Nukumme kotona vain yhden yön. Pysyypä reissufiilis päällä, Mika naurahti.

Paluumatka Filippineiltä kesti jo kolme vuorokautta.

– Matkalla Espanjaan otamme vastaan uutta vuotta Freiburgissa. Siitähän ilo lähtee ilmoille, Mika ennakoi ehkä ei kaikkein mieluisinta uuden vuoden alkua jo ennakkoon.

Ensi kaudella kolmen viime kauden maailmanmestari Mika Ahola ajaa HM Honda Zanardo tiimin piikkiin MM-sarjan, MM-hallisarjan ja Italian mestiksen. Alla on 450-kuutioinen pikkunelarin sijasta ja luokka vaihtuu ykkösestä kakkoseen.

– On kiva päästä ajamaan isommalla pyörällä. Johan tässä olen muutaman vuoden vinguttanut pikkupeliä. Isossa pyörässä tehon hallinta on ratkaisevampaa ja se sopii minulle, myös isosta luokasta mm. VORilla kokemusta omaava Ahola sanoo.

Aholat palaavat seuraavan kerran kotimaahan vasta kesäkuussa.

– Sitä ennen ajetaan loppuun tammikuussa hallienduron MM-sarja ja myös MM-sarja ja Italian mestis pääsevät täyteen vauhtiin, Ahola sanoo.

Päijänteen hauet saavat vaania kaislikon reunassa siihen asti rauhassa.

Aholaa ei kauheasti kiinnosta ketkä E2-luokassa tulevat vastaan.

– Merkki- ja luokkasiirrot ovat vielä osittain epävarmoja.

Offroadchampions.comin mukaan Ahola saisi seurakseen kotimaasta Juha Salmisen, Valtteri Salosen ja Matti Seistolan, muualta Ivan Cervantesin, Thomas Oldratin, Joakim Ljunggrenin ja Bartosz Obluckin. Muiden muassa.

Italialaisen Suzuki tiimin kanssa vuoden sopimuksen MM-sarjaan tehnyt Jari Mattila pysyy pikkunelarin sarvissa. Merkillä tuli luokan Suomen mestaruus maksimipistein. Yleismestaruudenkaan suhteen ei kelpo haastajaa löytynyt.

– Tavoitteet ovat parin vuoden päässä. Uskon, että hyvien treenikausien jälkeen mahdollisuuksia on ihan kärkeen. Ei ole mieltä ajella sijoista 5-7, Mattila kertoi.

MM-sarjan ohella Mattilan ohjelmassa on ensi kaudella SM-kilpailuja. Saattaa kuitenkin olla, ettei järvenpääläinen ensi vuonna tappele kunniakirjasta.

– Oma tahto on keskittyä mahdollisimman hyvin MM-sarjaan. Vaikka tänä vuonna SM-kulta tuli ällistyttävänkin helpolla, ensi vuonna asiat lienevät toisin. Jos aikoo pärjätä koventuvassa SM-sarjassa, pitäisi pystyä panostaman spoori- ja pimeänajoon. MM-sarjan rinnalla se ei onnistu tai siinä ei ainakaan taloudellisesti ole mitään järkeä, Mattila sanoo.

Vuonna 2006 Mattila voitti Hondalla Euroopan mestaruuden pikkuluokassa. MM-sarjassa hän oli GasGasilla 2003 varttilitraisissa seitsemäs ja 2005 Betalla E2-luokassa seitsemäs.

– Sen jälkeen ei MM-sarjassa ole ehjää kautta minulle tullutkaan. Nyt on aika ottaa uralla harppaus MM-sarjassa.

E1-luokassa MM-sarjaa ajavat Mattilan ohella mm. Eero Remes, Antonio Meo, Jonny Aubert ja Fabio Mossini.

Mattila matkustaa myös Gironaan, mutta vasta tammikuun puolivälissä. Reissu kestää kuukauden. Kotimaassa käynnin jälkeen hän lähtee uudelleen Espanjaan valmistautumaan MM-sarjan huhtikuiseen avaukseen.

Kisapyörän Mattila apureineen rakentaa kuntoon Suomessa.

Italialaisten lupauksiin ei parane liikaa luottaa. Sen tietävät niin Ahola kuin Mattilakin.

 

ES-KÄRKITILANTEET 2007-2009

Endurospecial Trophy SM 2009:
108,5 Jari Mattila SiMK Suzuki (250/4t.)
98 Petteri Silvan J-SMK Suzuki (av.)
70 Valtteri Salonen SiMK Husaberg (av.)
68,5 Oskari Kantonen ME-Racing KTM (av.)
67,5 Roni Nikander NMK KTM (av.)
58 Pentti Nurminen SsMK Suzuki (125)
46 Riku Nikander NMK KTM (125)
45 Petri Pohjamo SiMK Husaberg (av.)
44,5 Heikki Timonen SsMK KTM (av.)
39 Jari Pulkkinen HlMK Honda (250/4)
36,5 Marko Leponiemi MSMK Kawasaki (av.)
33,5 Matti Kauppinen K-SMK Honda (250/4)
26,5 Janne Suominen J-SMK Suzuki (av.)
26 Marko Tarkkala RiMPKK BMW (av.)
25 Antti Hellsten HyMK KTM (250/4)

Endurospecial Trophy MM 2009
301 Mika Ahola Suomi Honda E1
296 Antoine Meo Italia HVA E1
291 Jonny Aubert Ranska KTM E2
279 Ivan Cervantes Espanja KTM E3
262 Christoph Nambotin Ranska Gas Gas E3
203 Sebastien Guillaume Ranska HVA E3
189 Simone Albergoni Italia KTM E1
181 Juha Salminen Suomi BMW E2
164 Samuli Aro Suomi KTM E3
136 Thomas Oldrati Italia KTM E1
114 Cristobal Guerrero Espanja Yamaha E2
108 Joakim Ljunggren Ruotsi Husaberg E2
106 Bartosz Oblucki Puola HVA E2
101 Eero Remes Suomi KTM E1

Endurospecial Trophy MM 2008
310 Juha Salminen Suomi KTM E2
301 Jonny Aubert Ranska Yamaha E2
294 Mika Ahola Suomi Honda E1
249 Ivan Cervantes Espanja KTM E1
172 Simone Albergoni Italia Yamaha E1
171 Marko Tarkkala Suomi KTM E3
167 Marc Germain Ranska Yamaha E1
158 Samuli Aro Suomi KTM E3
151 Christophe Nambotin Ranska Gas Gas E3
135 Sebastien Guillaume Ranska Husqvarna E3
111 Stefan Merriman Australia Aprilia E2
99 Antonio Meo Ranska Husqvarna E2
90 Eero Remes Suomi KTM E1

Endurospecial Trophy SM 2008:
116 Marko Tarkkala (avoin) RiMPKK KTM
114 Petteri Silvan (250/4) J-SMK Suzuki
79 Riku Nikander (125/2) NMK KTM
67,5 Roni Nikander (250/4) NMK KTM
67,5 Oskari Kantonen (avoin) P-BMK KTM
65 Pentti Nurminen (125/2) SsMK Suzuki
54 Janne Suominen (avoin) J-SMK Suzuki
53,5 Jari Pulkkinen (250/4) HlMK Honda
45 Jari Mattila (avoin) TuMK Honda
43 Jani Laaksonen (avoin) TuMK KTM
41,5 Heikki Timonen (avoin) SsMK KTM
41 Valtteri Salonen (avoin) KaMoke Husaberg

Endurospecial Trophy MM 2007:
343 Mika Ahola
294 Ivan Cervantes Espanja
258 Juha Salminen
255 Samuli Aro
253 Jonny Aubert Ranska
215 Marko Tarkkala
193 Simone Albergoni Italia
179 Sebastien Guillaume
173 Marc Germain Ranska
144 Christobal Guerrero
140 Fabien Planet Ranska

Endurospecial Trophy SM 2007:
147 Petteri Silvan
145 Marko Tarkkala
102,5 Heikki Timonen
95 Roni Nikander
67,5 Jani Laaksonen
66 Janne Suominen
61 Simon Wiik
57 Valtteri Salonen
50,5 Jari Mattila
48,5 Leif Holm
47 Riku Riiheläinen
36 Michal Szuster Puola