Ahola ei kaipaa enää pelleilyä maailmancupiin

Ahola ajaa sunnuntain vastaisena yönä Suomen aikaa neljä osakilpailua kattavan hallienduron maailmancupin avausosakilpailun Sheffieldissä, jossa hän debytoi ensi kauden enduro 2-luokan uuden pyöränsä, eli nelitahtisen ja 450-kuutioisen Hondan puikoissa.

– Mukaan lähdetään, vaikka olinkin niin syvästi pettynyt viime kauden maailmancupiin. Se oli sellaista pelleilyä ja oikomista liian vaikeiksi tehdyillä radoilla. Jos et päässyt heti startista kärkeen, niin sitten yleensä jumiuduit ruuhkaan esimerkiksi tukkiesteellä. Se oli sitten siinä, kuvailee Ahola ajoittain karvaita kokemuksiaan cupista.

”Kilvanajoa, eikä vain selviytymistaistelua”

Maailmancupin yhteispisteissä viime kaudella neljänneksi ja sitä edeltävällä kerralla kolmanneksi sijoittunut Ahola jaksaa tosin uskoa parempaan alkavan kauden osalta.

– Kuljettajilta kyseltiin viime kauden jälkeen parannusehdotuksia ja otin niihin kantaa hyvin selkeästi. Katsotaan nyt sitten Sheffieldin Areenalla, onko neuvoista otettu vaarin.

Ahola haluaa kokea cupin kilvanajona, eikä yksinomaan eräänlaisena selviytymistaisteluna.
– Minun päällimmäinen neuvoni oli se, että radoista pitäisi tehdä vähän helpompia, jolloin hallienskassakin nähtäisiin todellista kilvanajoa mies miestä vastaan.

Ahola listasi parannusehdotuksiinsa myös sen, että maailmancupissa ei ajettaisi enää kaksitahtisilla pyörillä.
– Halleissa on käryä jo muutenkin ihan riittävästi ja kaksitahtiset savuttavat enemmän kuin nelitahtiset. Toisaalta kyllähän ne 250- ja 300-kuutioiset kaksitahtipyörät ovat ylivoimaisesti parhaita halliendurossa.
Ahola ei ole saanut ainakaan tälle uudistusvinkille tuulta siipiensä alle, sillä esimerkiksi viime kauden cupin kaksi kärkikuljettajaa, espanjalainen Ivan Cervantes ja puolalainen hallispesialisti Tadeusz Blazusiak löytyvät Sheffieldin starttilistoilta kaksitahtisilla KTM-pyörillä.

Aholalla pientä kuumetta ja poskiontelontulehdus

MM-sarjan pienimmästä luokasta kakkosluokkaan siirtyvä Ahola on testannut uutta Hondaansa muutaman päivän ajan Italiassa. Maailmancup merkitsee tuon testirupeaman jatkumista.

– Ei minulla ole sinänsä mitään tulostavoitteita cupiin. Haen lähinnä tuntumaa pyörään ensi kautta ajatellen. Samalla hallienduro merkitsee hyvää harjoittelua MM-sarjan extreme-testeille.

Ahola ei pääse valmistautumaan Sheffieldin kisaan fyysisesti täydessä terässä.
– Minulla on poskiontelontulehdus ja pientä kuumetta. Toivotaan nyt, että oloni kohenisi tästä lauantaihin mennessä.

Hallienduron maailmancup jatkuu Sheffieldin avausosakilpailun jälkeen 5. joulukuuta Genovassa. Kaksi viimeistä osakilpailua ajetaan ensi vuoden tammikuussa Espanjan maaperällä Vigossa ja Madridissa.

Hallienduron maailmancupin ohjelma:
31.10. Sheffield, Iso-Britannia
05.12. Genova, Italia
09.01. Vigo, Espanja
30.01. Madrid, Espanja

Uusin numero