Kawasaki Z 900 RS astuu vuoteen 2026

Kawasakin maukas retropyörä, Z 900 RS, alkoi olla ulkonäkön lisäksi hieman vanhahtava myös tekniikaltaan. Nyt Kawasaki päivittää pyörän elektroniikaltaan tähän päivään.

Legendaarisen Kawasaki Z1:n linjoja mukaileva Z 900 RS saa vuodelle 2026 kattavan annoksen elektroniikkaa. Tuttuun nelisylinteriseen moottoriin on lisätty Ride-by-Wire, joka mahdollistaa vakionopeudensäätimen. Ajoavustimien tueksi on lisätty IMU-yksikkö, joten ne tunnistavat jatkossa kallistuksen. Lisäksi vaihteet vaihtuvat molempiin suuntiin toimivan quickshifterin avustuksella. Kahden pyöreän mittarin välissä on älypuhelinyhdistettävyyden mahdollistava digitaalinäyttö.

Tyylikäs megafoni-pakoputkisto on uusi, ja sopii pyörän henkeen täydellisesti. Nestejäähdytteiseen moottoriin on tuttuun tapaan haettu ilmajäähdytteisen ulkonäköä feikki-jäähdytysrivoilla. Täysitehoisena pyörä on 116-hevosvoimainen, eli voimavarat ovat kasvaneet viidellä yksiköllä – maksimivääntö on käytännössä ennallaan. Sekä maksimiväännön että -tehon kierrosluvut ovat entistä korkeammalla. Saatavilla on myös A2-kuristuksen mahdollistava 70 kW (95 hv) -versio.

Jousitus on tuttu: edessä on täysin säädettävä 41-millinen USD ja takana monoiskari esijännityksen ja paluuvaimennuksen säädöillä. Etujarrulevyt ovat 300-milliset ja satulat radiaalikiinnitteiset. SE-versioon panostava saa nauttia Öhlins S46-takaiskunvaimentimesta, Brembo-jarrusatuloista ja teräspunosletkuista. Vakiomallin istuinkorkeus on 835 mm, SE:n satulassa istutaan 10 millimetriä korkeammalla ja saatavilla on myös matala 810-millinen lisävarusteistuin. Märkäpainoksi ilmoitetaan 216 kiloa.

Vakiomallista on kaksi värivaihtoehtoa, Candy-punainen ja mustanpuhuva Black Ball Edition. SE:n ostajalle valinta on helpompi, väri on puna-musta kullanvärisin vantein.

Uusin numero