Trident kasvaa

Triumph on esitellyt Trident 800 -nakupyörän, jonka luvataan tarjoavan jännittävää, mutta helposti lähestyttävää ajokokemusta.

Uuden Triumph Trident 800:n sydän on Tiger Sportissa aiemmin debytoinut 798-kuutioinen rivikolmonen, joka tuottaa 115 hevosvoimaa 10750 ja 84 newtonmetriä 8500 kierroksella. Alakerran kestävyyden varmistamiseksi kiertokanget ovat taotut ja kampiakseli on valmistettu ns. twist forging -menetelmällä. Ilmansuodatinkotelo on uudistettu ja Triumph kertoo, että sen ja kiihdytyssuppiloiden suunnittelussa on pyritty oikeanlaisen äänimaailman synnyttämiseen.

Pyörän paino on märkänä kohtuulliset 198 kiloa. Runko ja takahaarukka ovat terästä, ja jousituksen toimittaa Showa. 41-millisen etuhaarukan vaimennukset on eritytetty putkikohtaisesti, säätö löytyy molempiin suuntiin. Takana säätyvät esijännitys ja paluuvaimennus. Etujarrulevyt ovat 310-milliset ja satulat nelimäntäiset radiaalit.

Istuinkorkeus on 810 millimetriä ja satulan kapea etuosa auttaa maahan ylettymisessä. Ohjaustanko on leveä ja runko kompakti – ajoasennon kerrotaan tukevan herkkää ajettavuutta ja tarjoavan luottamusta herättävää tuntumaa.

Elektroniikkavarustus kattaa tärkeimmät sortumatta ylilyönteihin. Ajoasetuksia on kolme ja ABS sekä sutimisenesto tunnistavat kallistuksen. Quickshifter toimii molempiin suuntiin. Pyöreä 3,5-tuumainen TFT mahdollistaa nuolinavigoinnin matkapuhelimen yhdistämällä. Laikki valot on toteutettu LED-tekniikalla ja vilkuissa on automaattinen palautustoiminto.

Uuden Trident 800:n hinnaksi ilmoitetaan 13995 euroa, mikä asemoi sen välittömästi ainakin paperilla hyvin samankaltaisen Street Triple R:n alle. Trident 800:n toimitukset alkavat maaliskuussa 2026.

Uusin numero