KTM 1290 Super Duke RR – enemmän Ärrää, vähemmän painoa

KTM on esitellyt 1290 Super Duke R:stä yhdeksän kiloa kevyemmän ja ulkoisesti tyylikkäämmän RR-version. Vain 500 nopeimmalle.

1290 Super Duke RR. Kuulostaako tutulta? Ei ihme, sillä kaudella 2021 KTM valmisti rajoitetun 500 kappaleen erän nakupyörämallistonsa lippulaivasta vieläkin tyylikkäämpää ja suorituskykyisempää RR-versiota. Nyt mattighofenilaisvalmistaja uusii tempun, ja valmistusmäärä pidetään samana.

Markkinoinnissa KTM ratsastaa RR:n tehopainosuhteella, joka valmistajan mukaan on tasan hevosvoima jokaista kiloa kohti. Se ei tarkoita, että yhden R:n 180-hevosvoimaista ja brutaalia 1301-kuutioista V2-moottoria olisi kutiteltu lisää, vaan lopputulos on saavutettu keventämällä pyörää yhdeksän kiloa. Joku ehkä saattaa miettiä, että Bemarilta ja Ducatilta löytyy tehokkaampia nakuja, mutta siinä tapauksessa kannattaa käydä koeajamassa SDR ja toteamassa miltä ison iskutilavuuden tuoma muhkea vääntö tuntuu. Esimerkiksi vuoden 2020 malliuudistuksen yhteydessä pääsimme koeajamaan Super Dukea Portimaon radalla, jonka pääsuoralla Kotari ehti kelata nopeusmittariinsa lukeman 277!

Perustekniikkaan ei siis ole koskettu, ja painoa on säästetty napsimalla yksittäisiä kiloja ja satoja grammoja pois useasta eri kohteesta. Takoalumiinivanteilla tulee säästöä 1,5 kiloa. Perinteinen akku on vaihdettu litiumakuksi. Takarungon valmistusmateriaali on hiilikuitu. RR on yksipaikkainen, jolloin matkustajan satula ja jalkatapit kiinnikkeineen on voitu jättää pois. Hiilikuitua on käytetty lokareissa, tankin katteissa jne. Akrapovicin slip on -vaimennin on vakiovaimenninta kevyempi mutta silti E-hyväksytty. CNC-koneistettu jalkatappisarjakin säästää painoa alkuperäiseen verrattuna. KTM ei varustanut uutuutta semiaktiisella jousituksella siitä syystä, että se on perinteistä täysin säädettävää jousitusta painavampi. 180 kilon lukema on kuivapaino, ja nesteiden kanssa ja tankattuna paino jää kutakuinkin tasan 200 kiloon.

Vaikka jousitus ei 1290 Super Duke R Evon tapaan ole semiaktiivinen, niin se edustaa silti WP:n malliston huippua. Etupäässä on WP Apex Pro 7548 ja takana WP Apex Pro 7746. Myös 30 pykälän säädöllä varustettu ohjausiskunvaimennin tulee samalta valmistajalta ja on mallimerkinnältään WP Apex Pro 7117. 

Ulkoisesti uusi RR eroaa kahden vuoden takaisesta mallista tummemmalla olemuksellaan, jossa yhdistyy kiiltävä musta maalipinta ja mattamustat hiilikuituosat. Painoa on säästetty silläkin että takavalot on integroitu takavilkkuihin.

Tarjolla on lisäksi kuljettajalle tätä mallia varten suunniteltu nahkapuku RR-tunnuksin. Lisävarustelistalta löytyy myös Akrapovic EVO -kokoputkisto, jolla säästetään lisää kiloja ja saavutetaan muutama lisähevosvoima. 

Uusin numero