Aprilian MotoGP-tallin kisainsinööri Erkki Siukola: Pyörä on saatu nopeammaksi, nyt polttoainekulutus kuriin

Siukola oli myös Magneti Marellin tuotekehitysryhmässä, joka kehitti nyt kaikilla MotoGP-luokan talleilla käytössä olevan yhtäläisen moottoriohjausjärjestelmän. Italialaistehdas Aprilia on edistynyt viime kaudesta ja talvikaudella tehdas kehitti MotoGP-pyöräänsä RS-GP:hen uuden tehokkaamman moottorin. Tiimille tuli Qatarin kisassa pettymys, sillä Aleix Espargaron pyörästä loppui polttoaine viimeisellä kierroksella. Hän olisi maaliin päästyään ollut sijoilla 6-8.

-Tehtaan tuotekehitysryhmä tekee nyt pitkiä päiviä, jotta polttoaineen kulutusta saamme vähennettyä. Etukäteen teimme Qatarin Losailissa kaikkemme, jotta se olisi riittänyt, mutta pelkillä säädöillä se ei onnistu, Siukola toteaa.  

Kun tarkastellaan Aprilian ykköskuljettaja Espargaron pyörän Qatarissa keräämää dataa, niin pyörän runko on ottanut askeleita eteenpäin ja tärkeä kaarrenopeus oli Aprilialla entistä parempi.

– Huippunopeuden olemme saaneet jopa kymmenen kilometriä tunnissa paremmaksi, Siukola kertoo.

Seuraava MotoGP-sarjan osakilpailu ajetaan Argentiinan Termas de Río Hondo –radalla 15. huhtikuuta. Se on MotoGP-luokan tiimeille helpompi polttoainekulutuksen kannalta kuin oli Qatarin Losail.

 

Uusin numero