75. Päijänteen ympäriajoon ilmoittautunut 238 kuljettajaa

Päitsin ilmoittautumisaika päättyi 8.3. ja määräaikaan mennessä lumiseen savottaan ilmoittautui yhteensä 238 kuljettajaa. Näistä 45 on A-luokan kuljettajia, 98 B-luokan, 73 C-luokan, 26 Kuntoluokan, 9 V40 ja 17 V50-luokan kuljettajia.

Kerhotasolla laajin edustus on 21 kuljettajan turvin Vantaan Moottorikerholla (VMK) ja 19 kuljettajalla Jämsän Seudun Moottorikerholla (J-SMK) sekä Kangasalan Moottorikerholla (KaMoKe). Päijännettä kiertää ylivoimaisesti suurimmalla konevahvuudella oranssi leiri, eli eri kokoluokan KTM-pyörät. Lähes tasavahvoin asetelmin väriä valkoiseen luontoon tuovat sinivalkoinen Husaberg (21 kpl) sekä punavalkoinen Husqvarna (18 kpl).

Väriä kilvoitteluun tulee myös Suomi-Ruotsi maaottelun merkeissä. Suomen paremmuudesta taistelevat viimeiseen mieheen asti ykkösnyrkkimme Heikki Timonen, Pentti Nurminen, Oskari Kantonen ja Tuomas Ahonen.

Sinikeltaisessa Ruotsin joukkueessa ajavat Niklas Gustafsson, Peter Bergvall, Tobias Burman ja Olle Löthman.

Ruotsin maajoukkueeseen on tullut muutos. Päitsille saapuu kaksinkertainen maailmanmestari Peter Bergvall, joka korvaa loukkaantuneen Jonas Karlssonin.

Naisenergiaa kisassa nähdään tänä vuonna aikaisempaa vähemmän, mutta takuulla sitäkin sisukkaampaa. Suomen nopein naiskuljettaja Marita Nyqvist päätti sittenkin osallistua Päijänne-ajoon, sillä Ruotsin endurotar Jessica Jönssön halajaa Päijänteen ympäriajon nopeimman naisen titteliä itselleen.

Päijänteen ympäriajo on vuosien varrella järjestetty useilla eri tavoilla. Kilpailu on historiansa aikana ollut kaksi- tai kolmipäiväinen, yötaukopaikat ovat vaihdelleet paikkaa ja Päijänne on kierretty joko myötä- tai vastapäivään. Kilpailun 2010 aikataulu ja reitti noudattavat viime vuosina käytettyä tapaa, lähtö perjantaina Helsingistä, kaksi yötaukoa Lahdessa, Päijänne kierretään länsipuolta ylöspäin ja itäpuolta alaspäin ja maali on sunnuntaina Helsingissä. Pimeässä ajettavia maastokokeita on SM-luokille 5-6 kappaletta noin 25:stä maastokokeesta

Biken suuri talviendurotesti 17.3. ilmestyvässä Bike-lehdessä 4/2010!