200 GP:n rajapyykin saavuttava Kallio ajaa maailmanmestaruudesta

Uransa 13:een ja samalla Moto2-luokan neljänteen MM-kauteensa karauttava Kallio, 31, ei tuttuun tyyliinsä pidä suurta ääntä itsestään, vaan antaa tekojen puhua puolestaan.

Näin tälläkin kerralla. Lapissa lomailevan valkeakoskelaisen äänitorven tehtävät saavat suosiolla hoitaa belgialaisen Marc VDS Racingin jykevä omistaja Marc van den Straten ja uusi tiimikaveri, espanjalainen Esteve Rabat.

Marc VDS:lle kelpaa vain
ja ainoastaan mestaruus

Kallion myös kolme edellistä vuotta työllistänyt Van den Straten on ehtinyt julistaa jo hyvissä ajoin, että heille kelpaa ensi kaudella vain ja ainoastaan mestaruus.

Panimoteollisuuden pyörteissä mittavan omaisuuden huuhtoneella Van den Stratenilla on hyppysissään väkevä ja vauhdin takaava cocktail, kun hänen tiiminsä Kalex-pyöriä käskyttävät viime kauden MM-kakkonen Rabat ja -nelonen Kallio.

– Kauden 2014 tavoitteemme on tosiaankin varsin selkeä: maailmanmestaruus. Mikan ja ”Titon” (Rabat) myötä meillä on kaksi kuljettajaa, joiden uskon olevan enemmän kuin valmiita toteuttamaan sen, sanoo Van den Straten.

Tässä vaiheessa on jo salettia, että vuodesta 2010 ajettu Moto2-luokka saa ensi kaudella takuuvarmasti uuden mestarin. Kauden 2013 kaksi kärkimiestä, Rabatin ex-tiimikaveri ja maanmies Pol Espargaro, sekä Kallion rinnalla Marc VDS:ssä kilpaillut britti Scott Redding siirtyivät MotoGP-luokkaan.

Barcelonassa asuva Rabat, 24, tietää ja tuntee, että mestarikandidaatin monesti liiankin raskasta viittaa sovitellaan hänen harteilleen. Rabat toki tietää varsin hyvin ja tarkasti myös sen, että tunnetusti äärimmäisen tasaisessa ja tapahtumarikkaassa keskiluokassa haastajista ei tosiaankaan ole pulaa.

– Pahin vastustajani olen kuitenkin minä itse. Uskon, että minulla on hyvät mahdollisuudet saavuttaa maailmanmestaruus, mutta se edellyttää ehdottomasti vähintäänkin vastaavaa vauhtia kuin viime kauden loppupuolella. Ja muita vastustajia, heitähän riittää, Rabat alleviivaa.

Näistä nimistä Rabat poimii etujoukoissa esiin Kallion.

– Mika on kilpaillut Moto2-luokassa jo monia vuosia samoin kuin Lüthikin (Thomas). Myös se on varmaa, Moto3-luokassa mestaruuden saavuttanut Vinales (Maverick) taistelee tiukasti jokaisessa kisassa, kuten hän on tehnyt 125-kuutioisista lähtien. Kyllä, minulla tulee olemaan todellakin paljon kovia haastajia myös mainitsemieni lisäksi.

Sveitsiläinen Lüthi, 27, lukeutui suurimpien mestarisuosikkien joukkoon jo kauteen 2013 valmistauduttaessa. Haaveet uran toisesta MM-kultamitalista murenivat kuitenkin jo talvitestien rajuun kaatumiseen ja pahaan loukkaantumiseen. Lüthi taisteli kuitenkin pisteissä loppujen lopuksi kuudenneksi.

Kallion ja Lüthin väliin kiilasi tämän maanmies Dominique Aegerter. Pisteissä top-10:een mahtuivat edelleen espanjalainen Nico Terol, japanilainen Takaaki Nakagami, ranskalainen Johann Zarco ja espanjalainen Jordi Torres. He kaikki kilpailivat Moto2:ssa myös ensi kaudella.

Ainekset ovat olemassa myös
toiselle Lüthi vs. Kallio-trillerille

Lüthin ja Kallion yhteinen historia on varsin mielenkiintoinen ja se saattaa toistaa itseään – toivottavasti tosin käänteisesti – vuonna 2014.

Lüthi ja Kallio näet kapinoivat kaudella 2005 tulisesti silloisen 125-kuutioisten luokan maailmanmestaruudesta. Lüthi himmensi Kallion haaveet loppupeleissä vain viidellä pisteellä lukemin 242-237.

Kalliota kohteli tuona vuonna kaltoin myös hänen unkarilainen KTM-tallikaverinsa Gabor Talmacsi, jonka nimi miellettiin käytännössä kirosanaksi Suomessa. Talmacsi tuli ja tuikkasi vastoin käsikirjoitusta voiton Kallion nenän edestä kauden neljänneksi viimeisessä osakilpailussa. Pustan pojan tyly tempaus maksoi Kalliolle juuri nuo viisi pistettä. Talmacsille se maksoi tallipaikan KTM:llä.

Piikkiluokassa hopean myös vuonna 2006 saavuttanut ja 250-kuutiosissa pronssin 2008 ennen kahden vuoden MotoGP-luokan pestiään pokannut Kallio ja Lüthi lähtevät molemmat siis jo 13. täysipainoiseen MM-kauteensa.

Lukeman 13 ei tarvitse merkitä kummallekaan epäonnen numeroa.

Kalliolle komeita tasalukuja
täyteen Argentiinassa

Moto2-luokan kauden ensimmäinen virallinen testijakso ajetaan 11.-13. helmikuuta Valencian Ricardo Tormo-radalla Espanjassa. Ensimmäisistä MM-pisteistä kamppaillaan jo perinteisesti Qatarin Losailissa 23. maaliskuuta.

Qatarin jälkeen GP-karavaani siirtyy Austinin upealle Circuit Of The Americas-baanalle Teksasiin, joka debytoi MM-sarjassa viime kaudella.

Argentiina puolestaan häärää vuoden 2014 sarjassa varmuudella uutena isäntänä Termas de Rio Hondo-radan hahmossa. Argentiinan GP ajetaan kauden kolmantena osakilpailuna 27. huhtikuuta. Kallio saavuttaa Argentiinassa merkittävän virstanpylvään, sillä hän ajaa silloin jo uransa 200 MM-osakilpailun.

Kalliolla on aiemmilta kausiltaan plakkarissaan 13 MM-osakilpailuvoittoa, joista viimeisin ja samalla Moto2-luokan ensimmäinen heltisi 25. elokuuta Tshekin Brnossa.

Tähän mennessä yhteensä 39 podiumsijoitusta saavuttaneen Kallion tilastoja komistavat edelleen 18 kakkos- ja kahdeksan kolmossijaa. Paalupaikkoja hänen tilillään on 15 kappaletta.

Moto2- ja Moto3-luokissa ajetaan ensi kaudella 19 osakilpailua, eli kaksi aiempaa enemmän. Tosin sillä edellytyksellä, että MM-jalkapalloisäntä Brasilia saa kalenterissa syyskuun lopulle sijoitetun GP:n estradinsa asianmukaiseen kuntoon.

Aiempaa laajempi MM-ohjelma palvelee kokenutta Kalliota, jolla on vauhdin lisäksi pitkässä juoksussa vaadittava tasaisuus ja pelisilmä hallussa.

Uusin numero