Bild
Seuraava artikkeli

Honda CRF 1000 L – Africa Twinin paluu

Uutiset

Honda on vihdoin julkaissut pitkään odotetun CRF 1000 L Africa Twinin tekniset tiedot hintoineen ja reilun kattauksen kuvia uutuudesta.

Tämän vuoden kohutuin ja odotetuin uutuusmalli on Hondan CRF 1000 L Africa Twin, joka perustuu läheisesti viime syksynä EICMA-messuilla esiteltyyn True Adventure –konseptipyörään. Jotta uutuusmalli olisi uskollinen Africa Twin –nimelle, kertoo Honda, että pyörän kehityksessä on keskitytty erityisesti luomaan erinomaiset maastoajo-ominaisuudet. Valinnaisena saatavilla on erityisesti offroadiin säädetty DCT-vaihteisto, joka ei kasvata moottorin ulkomittoja lainkaan.
 
Africa Twinin moottorin iskutilavuus on 998 kuutiosenttimetriä ja edeltäjämallista poiketen sylinterit ovat rivissä. V2-tyylistä luonnetta moottorille tuo 270-asteinen kampiakseli ja tehontuoton kerrotaan olevan erittäin lineaarista aina tyhjäkäynniltä alkaen. Sylinterinkannessa käytetään Hondan crossipyöristä tuttua Unicam-rakennetta, minkä ansiosta moottori on erittäin matala. Säästyneet senttimetrit on käytetty maavaran kasvattamiseen. Myös vaihteiston kytkentämekanismit ovat samankaltaiset kuin merkin crossipyörissä. Kytkimessä on luistotoiminto. Pyörä on varustettu 3-asentoisella ja poiskytkettävällä luistonestojärjestelmällä.  
 
Alkuperäisen Africa Twinin kohokohtana voi pitää ajodynamiikkaa. Se oli pätevä maastossa, mukava matka-ajossa ja ketterä kaupungissa. Nämä ominaisuudet Honda on pyrkinyt tuomaan myös CRF 1000 L:ään. Teräksinen puolikaksoiskehtorunko tarjoaa vakautta, mutta toisaalta offroad-ajossa tarpeellista ketteryyttä. Rungon suunnittelussa on huomioitu myös raskas lastaus. Massaa on pyritty keskittämään painopisteen madaltamiseksi. Satulan korkeus on säädettävissä 850- tai 870-milliseksi. Showan USD-keula on täysin säädettävä ja takaiskarista löytyy hydraulinen esijännityksen säätö. Showan radiaalikiinnitteiset jarrusatulat puristavat kahta 310-millistä piparkakkulevyä. Pyörä on varustettu ABS-järjestelmällä, jonka voi halutessaan kytkeä pois takajarrun osalta. Rengaskoko on edessä 90/90-21 ja takana 150/70-18. 18,8 litran bensiinitankin kerrotaan riittävän 400 kilometrin matkalle.   
 
Honda CRF1000L Africa Twin alustava kokonaishinta on 17 990 € ja DCT-vaihteistolla varustettu versio tullee maksamaan 19 690 €.

Tekniet tiedot

Moottori: Nestejäähdytteinen, nelitahtinen, 8-venttiilinen rivi-2 
Iskutilavuus: 998 cm3
Teho: 70kW/7,500 rpm 
Vääntö: 98Nm/6,00 0rpm 
Sylinterin halkaisija/iskunpituus: 92.0/75.1 mm
Kytkin: Märkä, monilevyinen, luisto 
Toisioveto: O-rerngasketju
Vaihteisto: 6-vaihteinen, DCT valinnainen        
Runko: Teräsputki, semi-kaksoiskehto 
Kääntösäde: 2,5 metriä
Kuivapaino: 212 kg (ABS), 222kg (DCT)
Tankki: 18,8 litraa
Pituus x leveys x korkeust: 2,335 x 930 x 1,475mm (ABS/DCT)
Akseliväli 1,575 mm
Istuinkorkeus: 850/870 mm
Maavara: 250mm
Etujarru: 2 x 310 mm, 4.mäntäiset radiaalikiinnitteiset satulat 
Takajarru: 256 mm, 2-mäntäinen
Eturengas/-vanne: 90/90-R21 / 2,15
Takarengas/-vanne: 150/70-R18 / 4.00

Hei!

Ymmärrämme, että käytät adblockeria, mutta toivottavasti voit sulkea sen sivustomme osalta. Mainokset ovat perusedellytyksenä sille, että voimme ylläpitää sivustoa.