Ensimaistiaiset: Aprilia RSV4

Aprilia RSV4 on jo aiemmin ollut erinomainen superbike, jonka ajettavuus on ollut luokkansa parhaimmistoa. Tehon osalta malli on kuitenkin ollut kilpailijoita jäljessä, muttei enää. Uuden mallin moottori tuottaa nimittäin yli 200 hevosvoimaa. 

Magnus, miltä uusi RSV4 tuntui? 
– Se on aivan uskomattoman upea pyörä. Tehoa on yläkierroksilla reilusti entistä enemmän, mutta hienot ajo-ominaisuudet ja uskomaton mukautuvuus, joka aiemmissa malleissa ihastutti, on entisellään. Ellei sekin jopa entistä parempi!

Aprilia on siis selvästi panostanut moottoriin. Miksi näin?   
– Kilpailumenestys on tärkeää Aprilialle, ja merkki havittelee hyviä tuloksia Superstock 1000 -luokassa. Sen sääntöjen sallimat viritystoimet ovat Superbike-luokkaa merkittävästi tiukemmat, joten vakiomallisen RSV4:n tehoa oli saatava kasvatettua merkittävästi. Satsaus näyttää kannattaneen, sillä Aprilialla ajettiin juuri  Assenissa voittoon. 

 RSV4 esiteltiin italian Misanossa, joka on talvella pinnoitettu uudelleen. Miten pyörä sopi radalle? 
– Aprilia oli Misanossa kuin kokonaan. Vaihtelevalla radalla tarvitaan sekä suurta huipputehoa että erinomaista ajettavuutta, ja Apriliasta löytyy molemmat. On vaikeaa kuvitella hienompaa tilannetta, kuin se, että saa lainata päiväksi uuden huippuluokan superbiken ja ajaa sillä Misanoa sydemän kyllyydestä. Kertakaikkiaan mahtava työpäivä!

Koeajosta voi lukea Biken numerosta 6, joka ilmestyy 20. toukokuuta. Mutta miten arvelet Aprilian pärjäävän luokassaan?   
– Vappuna testaamme Aprilia RSV4:n, BMW S 1000 RR:n, Yamaha R1:n ja Ducati 1299 Panigalen Mantorpissa. Taistelusta tulee mielenkiintoinen, sillä Mantorp on yksi harvoista pohjoismaisista radoista, joissa todella tarvitaan huipputehoa. En kuitenkaan olisi yllättynyt, vaikka RSV4 olisi mukana kärkikamppailussa. 

Uusin numero