Tuono kasvaa 1100-kuutioiseksi

Etusivu

2015 näytetään käyvän kuutiokamppailua. Aprilia on leikissä mukana ja kasvattaa Tuonoa 1100 kuutioon nostaen tehon 175 hevosvoimaan.

Yksi Biken toimituksen suosikkipyöriä on useiden vuosien ajan ollut Aprilia V4R eli Tuono. Erinomainen runko, hieno moottori ja maukkaat yksityiskohdat, kuten poikkeuksellisen tyylikäs toispuoleinen swingi, luovat kokonaisuuden jonka myötä on ollut helppo unohtaa sen pienet viat, kuten korkean kulutuksen ja lyhyen kantaman. 

Nyt Aprilia lanseeraa Tuonon 1100-versiona ja Factory-versiona. Factory tarkoittaa perinteisesti sitä, että kyseessä versio "kaikilla paukuilla": ekstraa on ainakin jarruissa ja alustassa.
 
Uuden moottorin 1077 kuutiota on saatu aiemmasta 999,6 kuutiosta mm. neljä milliä suuremmalla porauksella; 81 x 52,3 mm kun aiempi oli 78 x 52,3 mm.

Maksimiteho on 175 hevosvoimaa, joka on nyt käytössä 500 kierrosta matalammalla kuin aiemmin, noin 11 000 kierroksessa. Vääntö on kasvanut 111,5 newtonista 120 newtoniin, ja sen huippu on 9000 kierroksessa, mikä on myös 500 kierrosta aiemmin kuin edeltäjässä.

Runkogeometriaa on viilattu myös. Swingi on kuusi milliä pidempi ja etuhaarukan kulma on jyrkempi; 24,7° aiemman 25,1° sijaan. Etujättö on siis pienentynyt 107,4 millimetristä 99,7 millimetriin, mikä tarkoittaa myös ketterämpää ohjausta ja kompaktimpaa ajoasentoa.  Ajoasentoon vaikuttaa myös satula, joka on nyt mukavampi ja 15 mm matalampi, sekä uusittu tuulisuoja, joka ohjaa ajoviiman kuljettajasta ohi entistä paremmin.

Aprilian streetfighter on nyt kahdessa asussa; V4 1100 RR ja V4 1100 Factory. Molemmissa on  Aprilian aPRC-paketti, joka pitää sisällään luistoneston, wheelie controlin, race-ABS-jarrut ja lähtöavustimen sekä quick shifterin. Lisäksi Tuono on saanut  PMP:n – Piaggio Multimedia Platformin – mikä  mahdollistaa älypuhelinsovelluksen yhdistämisen pyörään ja sen kautta sallii tutkailla kaiken maailman lukuja ja arvoja, joita et vielä tiennyt haluavasi tutkailla.
 
RR-versiossa on Sachsin täysin säädettävä alusta, Factoryssa samoin, mutta merkki on Öhlins ja mukana on ohjausiskunvaimennin. Muiden komponenttien osalta ero mallien välillä tuntuu olevan vain se, että Factoryssa jarrulevyt ovat kevyemmät, mutta esimerksiksi jarrusatulat ja vanteet ovat samat.

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi

Ilmainen uutiskirje!

Tilaa uutiskirjeemme ja pysyt kartalla siitä, mitä moottoripyöräilyn saralla tapahtuu.

Voit lopettaa uutiskirjeen tilaamisen koska tahansa. Emme luovuta osoitettasi muille tahoille.

Sulje Tilaa uutiskirje: