Yamahan presidentti de Seynes: ”jos moottori on tylsä, koko pyörä on tylsä”

Yamaha Motor Europen presidentti Eric de Seynes kertoo kilpailutoiminnan merkityksestä Yamahalle ja avaa myös MT-mallien menestyksen taustaa.

Uusimmassa Bikessä (3/2023) on Yamaha Motor Europen presidentin Eric de Seynesin haastattelu, jossa hän avaa Yamahan toimintatapoja ja tulevaisuuden näkymiä. Eric de Seynes kertoo MT-mallien tarinan alkaneen Lehman Brothersin romahduksen käynnistämästä finanssikriisistä.

-Tajusimme, että meidän on pohdittava mallistoamme uudelleen, tuotava se taloudellisessa mielessä paremmin saataville. Kustannuksia oli pienennettävä. Kilpailijoillamme oli epäilemättä edullisempia malleja, mutta ne olivat myös tylsiä. Moottori on pyörän sydän, ja olimme käyttäneet huomattavasti resursseja CP2-, CP3- ja CP4-moottorien kehittämiseen. Reaktio, jonka kuljettaja oikealla kädellään synnyttää, on ratkaiseva. Jos moottori on tylsä, koko pyörä on tylsä.

Eric de Seynes on tuttu näky MM-sarjan kilpailuvarikoilla niin World Superbike -luokassa kuin MotoGP:ssäkin. Kilpaileminen on ollut olennainen osa Yamahan DNA:ta yrityksen perustamisesta lähtien. Yhtiö perustettiin 1. heinäkuuta 1955 ja jo viisi päivää myöhemmin se osallistui ensimmäiseen kilpailuunsa.

-Moottoriurheilu on mainio haaste insinööreillemme, se ajaa heitä kehittymään muita paremmiksi. De Seynes laati Yamahalle tultuaan uuden strategian, jonka mukaan asiakkailla on kolme syytä ostaa moottoripyörä (Three Block Strategy): Need, Love & Race. Eli moottoripyörä ostetaan tarpeeseen, tai ihminen ei yksinkertaisesti voi elää ilman moottoripyörää, ja kolmanneksi kilpaileminen. Yamahalla on oltava jokaiselle kolmesta lähestymistavasta sopiva mallisto.

Eric de Seynes on itse kilpaillut radalla, endurancessa, endurossa, Dakarissa ja lisäksi ollut kilpatiimin omistaja, tupakkayhtiön moottoriurheilujohtaja ja FIM:n kilpailunjärjestäjä. Kaikki tämä historia paistaa selvästi läpi hänen toimintatavoissaan. Lue koko haastattelu Biken uusimmasta numerosta.

Uusin numero