Yamaha Yard Built-malliston uusin jäsen on espanjalaisen Ad Hoc Café Racersin XSR700 Otokomae

Ad Hoc Café Racersin johtohahmo David Gonzalez on jo ansainnut tukevat kannukset muun muassa Yamaha-moottoripyörien rakentajana.

Barcelonalainen David on aiemmin rakentanut kansainvälistä huomiota ansainneet näkemykset Yamaha XJ650:n ja XJ750:n tekniikalle perustuvilla luomuksillaan. Niiden tunnusmerkkejä ovat olleet yksilölliset yksityiskohdat ja omaperäinen väritys.

Yamaha XSR700:n tekniikalle perustuvan, Yard Built -malliston uusimman tulokkaan, XSR700 ’Otokomae’ -mallin kohdalla David Gonzalez on luonut tavanomaisuudesta edukseen poikkeavan ja väritykseltään selkeän katupyörän.

– Olen todella ihastunut tähän Davidin omaperäisen rohkeaan aikaansaannokseen, toteaa Yamaha Motor Europen markkinointikoordinaattori Cristian Barelli.

– XSR700 on mitä mainioin tällaisen asenteeltaan tylyn ’street tracker’ -luomuksen aihioksi. Ja etenkin pelkistetty väritys on jotain aivan ainutlaatuista. Yard Built -mallien perusrunko on täysin vakio. Näin vastaava XSR700, XSR900 tai esimerkiksi XJR1300 voidaan helposti muuttaa Yard Built -osilla omistajan mielen mukaiseksi ilman vaativia runko- tai muita muutoksia. Tämä pätee myös Davidin ’Otokomae’ -mallin kohdalla. Tinkimättömästä olemuksesta ja erikoisosista huolimatta se on ajettavuudeltaan ja käytökseltään yhtä sporttinen ja ketterä kuin vakiomallinen XSR700!

David Gonzalez aloitti Ad Hoc -ilmeen luomisen purkamalla koko XSR700:n etupään ja korvaamalla osat muiden Yamaha-moottoripyörämallien vastaavilla osilla. Niitä olivat muun muassa MT-09:n ohjaustanko. Etuhaarukka, levyjarrut, jarrukahva ja nestesäiliö sekä kytkinkahva ovat Yamaha YZF-R6:n osia. Ajovalo ja sen kiinnikkeet ovat MT01:n osia.

Alumiiniset pinnavanteet ovat Borrani-merkkiset ja renkaiden valmistaja on Michelin. Alkuperäinen polttoainesäiliö on piilossa neliosaisen peitekuoren alla. Mustaksi maalattu jäähdytin sopii hyvin moottorin väritykseen. Ilmanpuhdistinkotelo on poistettu ja korvattu vapaavirtaussuotimilla. Näin moottorin takana on reilusti tyhjää tilaa.

Alkuperäinen XSR700:n pakoputkisto on kaikkinensa korvattu sävelasteikoltaan aggressiivisemmalla SC Project -putkistolla. Pulttikiinnitteinen takarunko on korvattu pulttikiinnitteisellä Ad Hoc -takarungolla. Näin akku ja työkalukotelo ovat helpommin käsillä.

Satulakorkeutta on nostettu 15 mm alkuperäistä pidemmällä Gears Racing -iskunvaimentimella. Erikoisvalmisteinen, typistetty satula on päällystetty korkealuokkaisella nahalla.

Etuhaarukan yläputkien suojissa on yhdysrakenteiset, pienet suuntavilkut. ’Otokomaen’ omaperäisen niukka sini-keltainen väritys tekee kunniaa Yamahan kilpahistorialle ja antaa samalla kokonaisuudelle modernin raikkaan säväyksen.

Teksti: Konekesko
Kuva: Yamaha