Yamaha tekemässä isoja muutoksia ensi kaudeksi: ”En voi vielä paljastaa yksityiskohtia”

Toimitusjohtaja Lin Jarvisin mukaan Yamaha on melkoisesti metsässä, vaikka se pystyi katkaisemaan 25 kilpailun voitottoman putkensa ja loppukauden tulokset ovat olleet hyviä.
Crash.netin haastattelussa Jarvis kertoo, että Yamahan johto on jo päättänyt muutoksista ensi kaudelle.

”Meille tulee lisää insinöörejä ja myös aivan uusia kasvoja. Meillä on tarve rekrytoida väkeä myös yhtiömme ulkopuolelta. Olemme pitäneet todella paljon tapaamisia ja palavereja löytääksemme sen tien, jota haluamme edetä jatkossa. Meillä on paljon töitä ja korjattavaa edessämme, että olemme valmiita ensi kauteen”, Jarvis sanoo.

Jarvis toki myöntää, että fiilis Yamahan leirissä on noussut viimeaikaisen menestyksen jälkeen.

”Etenkin voitto antoi kaikille meille hyvää mieltä, tehtaalla on taas hyvä ja innokas tekemisen meininki. Jonkinlainen taakka putosi harteilta.  Ennen kaikkea se motivoi meitä, koska olemme jo päättäneet, mitä muutoksia ensi kaudeksi teemme. Emme todellakaan ajattele niin, että hei, voitimme, kaikki on ok ja voimme ottaa rennosti. Pikemminkin päinvastoin.”

Jarvis ei halunnut kuitenkaan tarkentaa muutoksia enempää.

”Niistä on vielä liian aikaista puhua yksityiskohtaisemmin.  Tulemme näyttämään kuitenkin ensi kaudella tiiminä hyvin erilaiselta, oikeastaan millä tahansa parametrillä mitattuna. Maverick Vinalesin tiimin johtaja vaihtuu (Esteban Garcia korvaa Ramon Forcadan) ja hänen ajovalmentajansa Wilco Zeelenberg siirtyy satelliittitiimi SIC:iin, Julian Simon tulee tilalle. Muitakin henkilövaihdoksia tulee, mutta niistä en halua vielä puhua.”

M1-pyörän moottorin puutteista on puhuttu paljon tällä kaudella, etenkin siitä, miten se kuluttaa renkaita aivan liikaa. Tulossa on nyt täysin uusi moottori, joka jakaa voiman lineaarisemmin. Sitä tullaan testaamaan jo Valenciassa päätöskilpailun jälkeen.

”Ilman muuta pehmeämpi moottori olisi auttanut kuljettajiamme paremmin tällä kaudella. Nykyinen on aika raaka etenkin matalilla kierrosalueilla ja silloin, kun kuljettaja ensi kertaa kaasuttaa. Uusi moottori tulee olemaan yksi suurimmista muutoksista. Toinen on elektroniikka, meille tulee uusi yhtenäisempi ohjelmistopaketti. Olemme olleet tällä osa-alueella kilpailijoitamme jäljessä, he ovat ymmärtäneet paremmin, kuinka elektroniikan saa toimimaan”, Jarvis sanoo.

”Aloitamme ahkerat testityöt uuden pyörän ja moottorin kanssa heti Valenciassa. Sekä Valencian että Jerezin testit tulevat olemaan erittäin tärkeitä. Molemmissa testeissä tulemme testaamaan ihan eri asioita. On mielenkiintoista nähdä, mitä silloin tapahtuu. Enempää yksityiskohtia en voi paljastaa”, Jarvis sanoi.