Yamahan kolmipyöräinen Niken on valmistajan mukaan aloittelijan käsissä yhtä nopea kuin perinteinen kaksipyöräinen kokeneen harrastajan käsissä.
Mihin perustuu valmistajan usko Nikenin nopeuteen mutkateillä? Siihen, että perinteisen moottoripyörän suorituskykyä rajoittaa ensimmäisenä eturenkaan pito. Nikenissä etupään pitoa on tuplasti eikä kaksi etupyörää ole yhtä herkkä hetkittäiselle heikommalle pidolle, esimerkiksi hiekan tai öljyn takia.
Nikenin etupään Ackermann-rakenne sallii pyörän rungon kallistua 45 astetta kaarteessa. Katuajossa se on tarpeeksi jopa urheilulliselle kuljettajalle. Etupään caster-kulma on jyrkennetty 20 asteeseen kompensoimaan kahden etupyörän ja rakenteen tuoman lisäpainon vaikutus. Hybridirungon etuosa on teräsrakenteinen ja takaosa alumiinia. Painojakaumaksi ilmoitetaan kuljettajan kanssa tasan 50/50. Yamaha on panostanut Nikenin urheilullisuuteen elektroniikan määrässä. Vakiovarustukseen kuuluu kuljettajan valittavat D-Mode -ajotilat, luistonesto, quickshifter-vaihdeavustin ja vakionopeussäädin. Lisäksi jousituksissa on monipuoliset säätömahdollisuudet ja kirsikkana kakussa on luistonkytkin.
Moottori on sama kuin muissa MT-09 -malleissa. Takasvingiä on jatkettu 15 milliä parantamaan vakautta. Takajousitus on täysin säädettävissä ja etupäästäkin löytyy puristus- ja paluuvaimennusten säädöt. Kaksi etupyörää ei käytännössä tuo lisää kokonaisleveyttä pyörään, sillä leveydeksi ilmoitetaan 885 milliä. Painoa etupään rakenne sen sijaan tuo, sillä 263 kilon paino tankattuna on 70 kiloa enemmän kuin perus-MT:n paino.
Niken poikkeaa aiemmin markkinoilla olleista kolmipyöräisistä ajoneuvoista siten, että Nikenin ajamiseen vaaditaan moottoripyöräkortti. Ensimmäistä Niken-erää odotetaan Suomeen ajokauden alkupuoliskolla.
Yamaha Niken
Moottori: Kolmisylinterinen rivimoottori, iskutilavuus 847 cc
Teho: 115 hv / 10 000 r/min
Vääntö: 87,5 Nm / 8500 r/min
Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto
Istuinkorkeus: 820 mm
Kokonaisleveys: 885 mm
Tankin tilavuus: 18 litraa
Paino tankattuna: 263 kg
Hinta: avoin