Yamaha Niken – moottoripyöräilyn uusi ulottuvuus

Kesäkuussa 1955 perustettu Yamaha Motor on siitä lähtien kehittänyt ja esitellyt lukuisia moottoripyöräalan uraauurtavia innovaatioita. Vuosien saatossa monet Yamahan esittelemät moottoripyörät ja skootterit ovat vaikuttaneet suuresti alan tekniseen kehitykseen.

Moottoripyöräalan yksi elinehto ovat uudet innovaatiot. Siksi Yamaha kehittää uusia teknisiä ratkaisuja, jotka parantavat moottoripyörien ajettavuutta ja käyttäjän turvallisuutta. Yksi osa tätä ovat myös radikaalisti uudenlaiset konseptit. Yksi tällainen on alan ensimmäinen kallistamalla kääntyvä 3-pyöräinen moottoripyörä – Yamaha NIKEN.

Se on hyvä esimerkki Yamahan kyvystä katsoa asioita toisesta näkökulmasta ja kehittää täysin uusia konsepteja.

Alan ensimmäinen 3-pyöräinen, kallistamalla kääntyvä sarjatuotanto-moottoripyörä

Tokyo Motor Show -messuilla vuonna 2015 Yamahan esittelemä MWT-9-prototyyppi oli tulevaisuuden 3-pyöräisen moottoripyörän konseptimalli. Nyt, vain kaksi vuotta myöhemmin Yamaha esittelee MWT-9-konseptin perustalta alan ensimmäisen sarjatuotantoon tulevan, kallistamalla kääntyvän, 3-pyöräisen moottoripyörän – Niken. Se avaa uusia ulottuvuuksia ja mahdollisuuksia heille, jotka ovat aina halunneet ajaa moottoripyörällä, mutta syystä tai toisesta eivät ole sitä vielä tehneet.

Japaninkielen sana ”Niken” tarkoittaa ”kaksi miekkaa”. Se juontaa 1600-luvulla Japanissa kehitettyyn ”kahden miekan” taistelutekniikkaan. Se osoittautui erittäin tehokkaaksi ja mullisti tuolloisen miekkailutekniikan.

Sporttipyörän suorituskyky ja vakaa kaarrekäytös myös ääritilanteissa

Yamaha Niken avaa uusia ulottuvuuksia moottoripyöräilyyn. Se mullistaa ajoelämyksen. Kuvittele, että voit edetä sujuvasti mutkittelevaa maantietä ilman huolta rengaspidon tai kallistusvarojen loppumisesta. Tunne on hyvin sama kuin pujottelurinteessä, kun suksi luistaa ja käänteet hoituu kuin ajatuksen voimalla.

Yamaha Niken -ajoelämys on lyhyesti sanottuna jotain ennenkokematonta.

Vaikka Niken-mallin ulkonäkö poikkeaa radikaalisti perinteisestä moottoripyörästä, on sen ajotekniikka ja hallittavuus silti samanlainen kuin sporttisen kaksipyöräisen. Yamahan kehittämä kahden kallistuvan etupyörän teknologia takaa erinomaisen rengaspidon ja ajotuntuman. Kaarreajo on näin sujuvan helppoa ja varmaa kiemuraisillakin pikkuteillä. Kaksi etupyörää tarkoittaa käytännössä myös kaksinkertaista rengaspitoa ja jarrutehoa. Näin rengaspito ja hidastuvuus on aivan uudella tasolla.

Ajamisen vallankumous

Niken-mallin uudenlainen etupyörien tuenta takaa hyvän rengaspidon ja ajotuntuman sporttisessakin ajossa. Kaarrekäytös hyvinkin erilaisilla tienpinnoilla on ääritilanteissakin vakaa. Yamaha Niken -mallin suunnittelussa on painotettu, että sen ajo-ominaisuudet ja hallittavuus vastaavat perinteistä moottoripyörää. Näin tavallisen moottoripyörän ajon hallitsevan kuljettajan ei tarvitse opetella uudenlaista ajotekniikkaa. Kaarreajo poikkeaa kuitenkin olennaisesti perinteisestä. Niken-mallin rengaspito ja vakaa käytös tuo uuden ulottuvuuden kaarreajoon, vaikka kääntäminen tapahtuu kallistamalla. Niken-mallin ajo-ominaisuudet ja suorituskyky on mitoitettu sen varustelun mukaisesti. Näin kuljettaja voi viedä muun muassa vääntövahvan, 3-sylinterisen, 847 cc:n moottorin suorituskyvyn äärimmilleen.

Futuristisen radikaali muotoilu

Niken-mallin muotoilussa yhdistyvät nykyaikaisen katupyörän piirteet futuristiseen tekniikkaan. Tulos on sanalla sanoen radikaali. Kahden etupyörän ja niiden tuennan sekä futuristisen katteen muodostama etuosa ja taaksepäin suippeneva kokonaisuus muodostaa voimaa ja menohaluja uhkuvan kokonaisuuden.

Yamahan muotoilijat eivät halunnet piilottaa etupyörien tuennan erikoista LMV-tekniikkaa katteiden alle. Päinvastoin se on jätetty avoimeksi ja nähtäväksi. Tämä tuo oman lisänsä Niken-mallin kiinnostavuuteen. Kuljettajan näkökulmasta leveä ja ”harteikas” etuosa yhdessä kapean bensatankin kanssa tuottaa luottamusta herättävän ajoasennon. Lievästi eteen viettävä, leveä satula tukee erinomaisesti alaselkää ja lisää tältä osin ajomukavuutta.

Ilmeeltään futuristisen sporttinen etukate ja tuplat LED-ajovalot

Etukatteen ilmettä korostavat kaksi LED-ajovaloa ja parkkivalot istuvat saumatta virtaviivaisiin piirteisiin. Katteen muoto ja ilme on katupyörissä ennennäkemätöntä. Se korostaa omalta osaltaan myös kahden etupyörän hyvin näkyvillä olevaa, erikoista LMV-pyörätuentaa. Leveä ja aerodynaaminen kate ja sen tuulilasi suojaavat kuljettajaa ajoviimalta ja sateelta. Luontevan ajoasennon ja hyvän kelisuojan ansiosta Niken sopii yhtälailla sporttiseen kurvailuun pienillä mutkateillä kuin lomaretkelle vaihteleviin maisemiin. YZF-R1-tyyliset taustapeilit / LED-etuvilkut näyttävät taustan tapahtumat selkeän terävänä. Ne ovat myös säädettävissä erikokoisille kuljettajille.

Leveän etuosan vastakohta on hoikka ja ylöspäin suunnattu takaosa. Takapyörän tasolla oleva, keinuhaarukkaan kiinnitetty rekisterikilpiteline ei aiheuta ilmanvastusta. Samalla takaosan muoto on ilmavan ja keveän näköinen.

Alumiini- ja teräshybridirunko

Niken on suunniteltu hyvinkin erilaisiin ajo-olosuhteisiin ja -tilanteisiin. Tämä asettaa omat vaatimukset rungolle. Sitä varten onkin kehitetty uudentyyppinen, alumiini- ja teräsrakenteista koostuva hybridirunko. Kevyt ja vääntöjäykkä runko takaa vakaan kulun ja erinomaiset kaarreominaisuudet suurissakin nopeuksissa. Ohjauspää ja sitä ympäröivät osat ovat teräsvaluosia. Vastaavasti takahaarukan kiinnityspiste ja sen ympärillä olevat rakenteet ovat alumiinivaluosia.

Etu- ja takaosan yhdistää teräsputkesta tehty avoin kolmiotukirakenne, jossa moottori on kantavana rakenteena. Yamahan hybridirakenteella rungon ominaisuudet – jäykkyys ja elastisuus – ovat juuri sellaiset kuin on tarpeen. Tuloksena on luonnollinen ajotuntuma ja käsiteltävyys. Ketterät ajo-ominaisuudet ja etenkin käänteissä kallistuvan kahden etupyörän ohjaustuntuma tuo kaarreajoon uutta innostavaa ulottuvuutta.

Ominaisuuksiltaan vakaa alusta

Niken-mallin ainutlaatuinen LMW-etupyörätuenta ja ohjausgeometria poikkeaa tavanomaisesta moottoripyörästä. Ajo-ominaisuuksia on optimoitu myös tavanomaista pidemmällä, 552 mm:n pituisella, alumiinitakahaarukalla. MT-09-katupyörän takahaarukkaan verrattuna 15 mm:n pidempi takahaarukka vakauttaa ajokäytöstä etenkin kaarteissa. Toinen ajotuntumaan olennaisesti vaikuttava tekijä on ajoasento. Kuljettaja istuu noin 50 mm taaempana kuin esimerkiksi MT-09-katupyörässä. Istuma-asennon ansiosta paino jakautuu kuljettajan kanssa etu/takaosan välillä melko tarkalleen tasan 50:50. Tämä takaa luontevan ohjaustuntuman ja ajohallinnan.

Kaksi ”ulkopuolista” USD-teleskooppihaarukkaa

Erinomaisten kaarreominaisuuksien takeeksi Niken-mallin suurin kallistuskulma on täydet 45-astetta. Tämän on mahdollistanut etupään kaksiakselinen ns. Ackermann-ohjausrakenne ja pyörien ulkopuolella olevan jousituksen USD-teleskoppiputkien välinen nivelöinti.

USD-teleskooppiputkissa on puristus- ja paluuvaimennuksen erillissäädöt. Näin iskunvaimennuksen ominaisuudet on hienosäädettävissä kuljettajan ajotyylin ja toiveiden mukaisesti. Kahden etupyörän suhteellisen kapea 410 mm:n raideväli tekee ohjauksesta luontevan ja etupää on myös mahdollisimman kapea.

Monisäätöinen takajousitus

Niken-mallin takajousituksen iskunvaimentimessa on jousen esijännityssäädön lisäksi erilliset puristus- ja paluuvaimennuksen säädöt. Näin takajousitus on hienosäädettävissä hyvinkin vaihteleviin ajo-olosuhteisiin. Ja käyttömukavuutta lisää se, että takajousen esijännityssäätö hoituu ilman työkaluja.

Kaksi 15-tuuman etupyörää

Kahden etupyörän erinomaisen pitokyvyn ja vakaan ajotuntuman ansiosta Niken on todella ketterä ja nopea etenijä mutkaisillakin pikkuteillä. Erityisesti Niken-mallin kaltaista LMW-moottoripyörää varten kehitetyt 120/70R15 V-renkaat vastaavat ominaisuuksiltaan nimenomaan tämäntyyppisen 3-pyöräisen vaatimuksia. Kulutuskestävyydeltään hyvät renkaat tarjoavat myös erinomaiset pito-ominaisuudet kuivalla ja sadekelissä. Näin ne vastaavat etenkin kaarreominaisuuksiltaan Niken-mallin vaatimuksiin.

Edessä kaksi tehokasta, 298 mm:n levyjarrua

Etupään kaksi 298 mm:n levyjarrua takaa hyvän jarrutustehon ja kahden eturenkaan suuri pitopinta varmistaa, että Niken pysähtyy tarpeen tullen hyvinkin tehokkaasti. Takana on iso 282 mm:n levyjarru. Yhteensä kolme tehokasta levyjarrua takaa varmat ja helposti hallittavat, vakaat jarrutukset.

Tehokas ja vääntävä, 3-sylinterinen, 847 cc:n CP3-rivikone

Erityisesti Niken-mallin käyttöön hienosäädetty, 3-sylinterinen, 847 cc:n rivikone on tekniikaltaan sama kuin ominaisuuksiltaan kiiteltyjen MT-09-, Tracer 900- ja XSR900-katupyörien voimanlähde. Vääntövahvan crossplane-rivikoneen polttoainesyöttö on säädetty siten, että moottorin suorituskyky on parhaimmillaan siellä missä Niken-mallin ajo-ominaisuudet ovat muutenkin parhaimmillaan, eli mutkaisella maantiellä. Lisäksi moottorin uudenmallinen kampiakseli takaa keveän käynnin ja sujuvan käynnistyvyyden.

Niken on varustettu myös monipuolisilla, elektronisilla ajoavustimilla, kuten elektroninen YCC-T-kaasu, D-MODE-käyntiohjelmat, vakionopeudensäädin, TCS-pidonhallinta (luiston/sutimisenesto), sekä A&S-luisto/lähtöavustuskytkimellä ja QSS-vaihdeavustimella, jonka avulla voi vaihtaa isompaan vaihteeseen ilman kytkintä.

Sporttisten R-sarjalaisten tyylinen alumiinitankki

Niken-mallin premium-luokan varustelua ja huippuluokan viimeistelyä korostaa alumiininen polttoainesäiliö. Sen muotojen lähtökohtina ovat Yamahan Sport-malliston huippumalleja YZF-R1 ja YZF-R6 vastaavat bensatankit. Niken-pyörän bensatankin muodot myötäilevät leveän etuosan ja kapean takapään linjoja. Tankin kylkien muotoilu antaa ajossa hyvän tuen kuljettajan polville sekä sallii kehopainon helpon siirtämisen kaarreajossa.

Tilava, 18 litran kevyt, alumiininen bensatankki takaa noin 300 kilometrin toimintasäteen. Näin esimerkiksi maantiellä kurvaillessa ei ole kovin taajaan pakollisia tankkaustaukoja.

Kompakti LCD-mittaristo

Toinen Niken-pyörän premium-varustelun yksityiskohta on sen mustapohjainen LCD-mittaristo. Sen valkoiset näytöt näkyvät kaikissa valaistusolosuhteissa päivällä ja yöllä.

Niken-moottoripyörän ajamisen uusi ulottuvuus

Niken on paljon muutakin kuin vain hyvää suorituskykyä. Premium-luokan varustelun ja futuristisen muotoilun ja tekniikan ohella Niken tuo moottoripyörän ajohallintaan ja ajoelämykseen täysin uutta ulottuvuutta. Sen vakaa hallittavuus ja silti hyvinkin ketterä ajokäytös sekä kahden etupyörän erinomainen ohjaustuntuma tuo kokeneellekin motoristille uudenlaisia mukavia ajoelämyksiä.

usi ja radikaali Yamaha Niken tulee Euroopan markkinoille ja maanteille kaudella 2018.

Yamaha Niken -ominaisuudet
– Totaalisen uusi näkemys moottoripyörästä
– Erinomaiset kaarreajo-ominaisuudet
– Erityisen hyvä ohjaustuntuma ja vakaa käytös myös jarrutuksissa
– Radikaali muotoilu
– Edistyksellistä monipyöräkallistusteknologiaa
– Kallistuskulma peräti 45-astetta
– Ackerman-ohjaus kahdella USD-telekooppihaarukalla
– Alumiini-teräs hybridirunko ja painevalettu alumiininen takahaarukka
– Kuljettajan kanssa noin 50:50 painojako
– Nestejäähdytteinen, 3-sylinterinen, 847 cc:n, DOCH-rivikone
– Hienosäädetty polttoainesyöttö ja optimoitu kampiakselin tasapaino
– LED-ajovalo ja takavalo
– YZF-R1-tyyliset taustapeilit ja LED-vilkut
– Kaksi 15-tuuman etupyörää, raideväli 410 mm, 17-tuuman takapyörä
– Elektroninen YCC-T (Yamaha Chip Controlled Throttle) Ride-by-Wire -kaasu
– Kolme valinnaista D-MODE-käyntiohjelmaa
– Vakionopeudensäädin 50 km/h – 180 km/h.
– 2-asentoinen TCS-luiston/sutimisen esto, joka myös kytkettävissä pois
– A&S-luistokytkin vakauttaa ajokäytöstä pienemmälle vaihteelle vaihtaessa
– QSS-vaihdeavustimen avulla nopea vaihtaminen isompaan vaihteeseen
– Kattava LCD-mittaristo
– Alumiininen 18 litran polttoainesäiliö
– Täysin säädettävä takajousitus
– Edessä 2 x 298 mm:n levyjarru ja takana 282 mm:n levyjarru
– 12 V:n virran ulosotto

Saatavuus ja hinnoittelu

Ensimmäiset Niken-moottoripyörät 2018 toimitetaan Eurooppaan online-ennakkovarausten mukaan. Online-varaussivuston avaamisesta ja Niken-hintatiedot ilmoitetaan tulevien kuukausien aikana.

https://youtu.be/Fz9vk7PRLFk

https://youtu.be/ERpQ6_NQGPM

Uusin numero