Yamaha julkaisi kauden 2017 Off Road-moottoripyörämalliston

Uudistetun YZ250F:n suorituskykyä tehostavat uudenmallinen sylinterikansi, korkeanostoisemmat nokka-akselit, isommat venttiilit, uudistettu imusarja ja avarampi pakosarja. ECU-yksikön päivityksen myötä moottori kiertää entistä paremmin ylärekisterissä.

Päivitetty, sujuvampi ja tarkkatoimisempi vaihteisto, uudistettu alumiinirunko ja entistä tukevamman etuhaarukan uudet säädöt varmistavat, että YZ250F on voimakkaampi, nopeampi ja sujuvampi.

YZ250F uudistuu kaudelle 2017

Yamaha YZ250F:ssä on käännetyllä sylinterikannella varustettu moottori. Malli on jo osoittanut kykynsä voittaa kovimmatkin kilpailijansa.
Yamaha YZ250F siivitti Jeremy Martinin peräkkäisiin AMA 250 Motocross -mestaruuksiin vuosina 2014 ja 2015. Myös Cooper Webb nappasi YZ250F:llään peräkkäiset mestaruudet AMA 250SX West -sarjassa vuosina 2015 ja 2016.

YZ250F 2017: tehokkaampi, nopeampi ja pehmeämpi

Kauden 2017 YZ250F:n etuina ovat tekniset muutokset joiden tarkoituksena on lisätä tehoa ja parantaa ajettavuutta.

YZ250F:n uudistusten vaikutukset:
• Lisää vetotehoa keskikierrosalueesta ylöspäin
• Parempi kiihtyvyys
• Sujuvampi vaihteiden vaihto ja pehmeämpi kytkintuntuma
• Parannettu ohjattavuus ja jousitus parantavat vakautta
• Entistä parempi jarruteho

YZ250F-moottori

Imu- ja pakopuolelle, sekä vaihteistoon tehdyt muutokset ja uusittu ECU parantavat huomattavasti laitteen kilpailukykyä.

Uusi sylinterinkansi

YZ250F:n innovatiivinen sylinterinkansi, jossa imupuoli on suunnattu eteenpäin ja pakopuoli taaksepäin, tarjoaa monia etuja. Näitä ovat muun muassa parempi imun ja poiston tehokkuus, sekä massan keskitys, joka on saatu aikaan ilmansuodattimen ja polttoainesäiliön sijainnilla.

2017-vuosimallin pyörään Yamahan insinöörit ovat uudistaneet sylinterinkantta, jonka ansiosta YZ250F:n teho on keskikierrosalueelta ylöspäin aiempaa parempi.

Imuaukon sijainnin muutos ja
korkeanostoisemmat nokka-akselit

Imuaukon sijaintia on muutettu ja imuventtiilin halkaisijaa on suurennettu. Niiden ansiosta neliventtiiliseen sylinterinkanteen virtaa puhdasta ilmaa tehokkaammin. Uudet, korkeanostoiset imu- ja pakonokka-akselit lisäävät venttiilien nostoa, joten keskisuurella–suurella käyntinopeusalueella tuntuu huomattava tehonlisäys.

Pienen–keskisuuren käyntinopeusalueen toimintaa puolestaan on tehostettu kaventamalla imunokka-akselin työkulmaa.

Vahvemmat venttiilijouset
ja uusi kiertokanki

Uusien, korkeanostoisten nokka-akselien takia imu- ja pakoventtiilien jouset on uudistettu. Myös kiertokanki on aiempaa vahvempi.

Lyhennetty imukanava ja uusi imukurkku

Tehoa on lisätty keskikierrosalueesta ylöspäin entisestään lyhentämällä imukanavaa, mikä pienentää pumppaushäviötä, sekä käyttämällä tavallista suurempaa imukurkkua ruiskutussuuttimen ja imuaukon välissä, mikä lisää poikkileikkauspinta-alaa 5 %.

Samalla imukanavan uusi sisäinen muotoilu tehostaa polttoaineen kaasuuntumista.

Uudistettu pakokanava ja uusi,
halkaisijaltaan suurempi pakoputki

Imu- ja pakopuolen tasapaino on hiottu huippuunsa uudelleen suunnitelluilla pakoaukoilla. Lisäksi pakoputken etuosa on halkaisijaltaan aiempaa suurempi.

Uusi ECU

2017 YZ250F:n uudelleen suunnitellusta sylinterinkannesta saatava moottoriteho ja erittäin tehokkaat imu- ja pakojärjestelmät saavat seurakseen myös uuden ECU:n, jonka sytytyksen ajoituksen ja polttoaineenruiskutuksen kartat on uudistettu.

Yamaha Power Tuner

Kuljettajat voivat säätää Yamaha Power Tuner -laitteella YZ250F:n teho-ominaisuudet omille taidoilleen sopiviksi. Kompakti laite kytketään suoraan pyörään, eikä erillistä tietokonetta tarvita.

Uudistetut moottorilohkot

YZ250F:ssa on uudistetut moottorilohkot, jotka varmatoimisesti kestävät moottorin lisätyn tehon.

Vaikka alumiinivaletut moottorilohkot ovat ulkoisesti samanlaiset kuin 2016-mallissa, 2017-mallin kammiot on lämpökäsitelty, mikä parantaa niiden kestävyyttä jopa 5 %.

Sujuva voimansiirto

Moottorin suuremman tehon vuoksi myös voimansiirtoa on päivitetty tukevammilla hammasrattailla ja vaihteensiirtäjillä.  Vaihdepolkimen vaihteensiirtäjän ja entistä paremmin toimivan kytkimen ansiosta vaihtaminen on nyt nopeampaa, sujuvampaa ja tarkempaa.

Sytytystä ja polttoainesyöttöä ohjaavan ECU-yksikön päivitysten myötä moottori kiertää nyt herkemmin. Samoin kierrosrajoitin sallii entistä korkeammat kierrosluvut.

YZ250F-moottorin tärkeimmät muutokset:
Uusi sylinterinkansi
Uudistettu imu- ja pakoaukkojen muoto
Suuremmat imuventtiilit
Korkeanostoiset imu- ja pakonokka-akselit
Uusi venttiilijousien malli
Uusi kiertokanki
Uudistettu imukurkku
Uusi, halkaisijaltaan suurempi pakoputki
Uusi ECU, jossa uudistetut kartat
Erittäin kestävät kampikammiot
Uudelleen muotoiltu kytkinvipu
Muokattu vaihteensiirtäjä
Uusi vaihdepoljin

YZ250F-runko

Käännetyllä sylinterinkannella varustetun moottorin mahdollistamat uudistukset, kuten YZ250F:n yläosaan asennettu imukotelo ja istuimen alla oleva polttoainesäiliö parantavat massan keskitystä. Niinpä käsittely on sujuvaa ja ajotuntuma on herkkä.

2017-mallin rungon uudistuksia ovat muun muassa rungon jäykkyyden tasapainotus, alennettu painopiste ja hienosäädetty jousitus.

Uudistettu alumiinirunko

Yamaha on hyödyntänyt tehdastiimeiltään saamaansa palautetta ja hienosäätänyt rungon niin, että YZ250F-kuljettajat pääsevät hyödyntämään 2017-mallin moottorin lisätehon täydellisesti. 2016-malliin verrattuna 2017:n runko on noin 12 mm leveämpi takahaarukan kiinnityspisteen takana olevassa kohdassa, mikä lisää vääntöjäykkyyttä ja parantaa käsittelyn vakautta.

Teräksiset moottorin kiinnikkeet

YZ250F:ssa on erityissuunnitellut moottorin etu- ja yläosan kiinnikkeet, jotka on kehitetty kierrosherkän 250 cc:n moottorin tarpeisiin.

Etukiinnikkeissä on käytetty 8 mm paksua terästä ja yläkiinnikkeissä 6 mm paksua terästä, joten YZ250F:n uusi runko parantaa tasapainoista kiertojäykkyyttä ja parantaa näin käsiteltävyyttä ja ajettavuutta.

Uudelleen sijoitetut jalkatapit

2017 YZ250F:n ajoasentoa on muutettu tilavammaksi ja monille kuljettajille sopivaksi laskemalla jalkatappeja 5 mm. Näin myös painopiste alenee, joten ohjattavuus urissa ja kaarteissa paranee.

Optimoidut jousituksen säädöt

Kauden 2017 YZ250F:n ajettavuutta ja mukavuutta on parannettu monilla etu- ja takajousituksen uudistuksilla. Luokkansa johtavissa KYB® AOS -etuhaarukoissa on entistä jäykempi ulkoputken rakenne ja hieman aiempaa pienempi öljytilavuus.

Näiden muutosten ja uusien jousitusasetusten ansiosta kuljettajan ajotuntuma on totuttuakin parempi samoin kuin vakaus urissa, töyssyissä ja kaarteissa.

Takajarrulevyn uusi materiaali

245 mm:n takajarrulevy on valmistettu samasta kuumuutta kestävästä teräksestä kuin 270 mm:n etujarrulevykin. Näin jarrutustuntuma paranee ja jarrutukseen tulee uutta luotettavuutta nopeassakin ajossa.

Uudet grafiikat

Aiemmista malleista tutut tyylikkään mustat vanteet pysyvät ennallaan, minkä lisäksi 2017-mallissa on uudet grafiikat.

YZ250F-rungon tärkeimmät muutokset:
Hienosäädetty Bilateral Beam -alumiinirunko
Uudet, entistä jämäkämmät etuhaarukan ulkoputket
Uudistetut jousituksen säädöt
Uudelleen sijoitetut jalkatapit
Uusi takajarrulevyn materiaali
Uudet ilmanohjaimien ja lokasuojien grafiikat

YZ450F 2017

Yamaha YZ450F:n on 450 cc -luokan parhaimmistoa – MXGP-maailmanmestaruustitteli osoittaa sen luotettavuuden. 2017-mallin YZ450F:ssä on uudet grafiikat ilmanohjaimissa ja lokasuojissa.

245 mm:n takajarrulevy on valmistettu samasta kuumuutta kestävästä teräksestä kuin 270 mm:n etujarrulevykin, mikä parantaa jarrutustuntumaa ja -tehoa.

Kauden 2017 kaksitahtimallit
YZ250/YZ125/YZ85

Yamahan suositut 2-tahtimallit, YZ250 ja YZ125 täydentävät monipuolisen off road -malliston. Yamahan 2-tahtisten huolto on helppoa ja tyyli taattua. Niissä on 270 mm:n etujarrulevy ja uudet, 2017-mallin grafiikat ilmanohjaimissa ja lokasuojissa.

Suurempien mallisarjalaistensa tapaan YZ85 on yksi kaikkien aikojen suosituimmista Yamaha-motocrosspyöristä – monet nykypäivän mestareista aloittivat uransa juuri tällä legendaarisella Yamaha-pyörällä. YZ85 2017 -mallissa on uudet grafiikat.

Enduromallit WR250F/WR450F 2017

WR250F- ja WR450F-pyörissä on käytetty samanlaista käännettyä sylinterinkansimallia ja kompaktia alumiinirunkoa kuin voitokkaissa YZ-F-malleissa. WR-mallit ovat osoittaneet voitokkuutensa, sillä Yamaha nappasi kaksi palkintosijaa vuoden 2016 kahdessa ensimmäisessä E1-EnduroGP:ssä ja voiton E2-luokassa.

Vuoden 2017 WR250F-mallissa on 270 mm:n levyjarru edessä. Sekä WR250F:ssä että WR450F:ssä on uudet grafiikat ilmanohjaimissa ja lokasuojissa.

GYTR Off Road -kilpavarusteosat

Vuonna 2017 Yamaha off road -jälleenmyyjät tarjoavat kilpakuskeille laajan valikoiman alkuperäisiä GYTR (Genuine Yamaha Technology Racing) -osia YZ450F-, YZ250F- ja YZ125-malleihin.

YZ450F- ja YZ250F-malleihin on saatavana yksittäisiä GYTR-viritysosia, ja YZ125:n omistajat voivat tilata pyöräänsä GYTR YZ125 -sarjan, joka sisältää kaikki huipputehon saavuttamiseen tarvittavat osat.

Yamaha YZ125 Cup – haussa
huomispäivän MXGP-tähdet

Yamaha YZ125 Cup järjestetään vuonna 2016, ja siihen osallistuu 2000–2004 syntyneitä motocross-kilpakuljettajia. YZ125 Cup on tarkoitettu motocrossmaailman tuleville mestareille. Sarjaan osallistuu 13 maata, joissa seurataan kuljettajien menestystä kansallisissa sarjoissa. Kansallisen tason voittajista parhaat pääsevät osallistumaan Saksassa 8.10.2016 järjestettävään superfinaaliin.

Superfinaalin kuusi parasta kuljettajaa – sekä kaksi jokeria – pääsevät osallistumaan vuoden 2008 MX1-maailmanmestarin David Philippaertsin monipäiväiselle Masterclass-kurssille. Sen päätteeksi yksi kuljettajista valitaan vuoden 2017 EMX125-luokan Yamaha-tiimikuljettajaksi!

Lisätietoja kuljettajista, tapahtumapaikoista ja päivämääristä on osoitteessa www.yamaha-racing.com/yz125-cup/about

2017 MX-ajovarusteet

Yamaha on kehittänyt uuden valikoiman off road -ajovarusteita. Valikoimaan kuuluu muun muassa ajopaita, housuja ja käsineitä. Koko 2017-mallisto tulee saataville vielä vuoden 2016 aikana. Lisätietoja on osoitteessa www.yamaha-motor.fi

Teksti: Konekesko